2006-06-27, 20:01
Medlem
Monikas avatar
Jag går i bilköpartankar och funderar på vad det kommer att kosta mig i månaden. Tänker mig en liten toyota från 80-talet någongång. Vet inte exakt, men jag kanske kommer vilja lägga 20.000:- på en bil. Jag vet att det är en väldigt ospecifik fråga men är det någon som har en kvalificerad gissning? Just det , jag bor i förort och kommer motsvarande köra till och från jobbet i stan dagligen.
Citera
2006-06-27, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Monika
Jag går i bilköpartankar och funderar på vad det kommer att kosta mig i månaden. Tänker mig en liten toyota från 80-talet någongång. Vet inte exakt, men jag kanske kommer vilja lägga 20.000:- på en bil. Jag vet att det är en väldigt ospecifik fråga men är det någon som har en kvalificerad gissning? Just det , jag bor i förort och kommer motsvarande köra till och från jobbet i stan dagligen.

Försäkring 400kr månad
Bensin 1000kr månad
Skatt 120kr månad
Reparationer 500kr månad
Slitagedelar + Bilvård (däck, vindrutetorkare, spolarvätska etc) 250 kr månad

Summa 2270kr i månaden.

Detta har jag räknat på ett år, slår man ut kostnaden för en bil på ett år så blir det cirka 2270 i månaden.
Har du tur så kommer du undan billigare eller så blir det dyrare.
Citera
2006-06-27, 21:17
Medlem
Packans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekka2k
Försäkring 400kr månad
Bensin 1000kr månad
Skatt 120kr månad
Reparationer 500kr månad

Summa 2270kr i månaden.

Detta har jag räknat på ett år, slår man ut kostnaden för en bil på ett år så blir det cirka 2270 i månaden.
Har du tur så kommer du undan billigare eller så blir det dyrare.

Hur kan du påstå att det kostar ca 2270:-/månaden att äga och köra en gammal toyota?
Citera
2006-06-27, 21:22
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Försäkring 400kr månad Haha inte ens en liten chans att det kostar så mkt att försäkra en Toyota Starlet el liknande.
Bensin 1000kr månad: Denna går jag med på
Skatt 120kr månad: Denna med
Reparationer 500kr månad: Toyota Krånglar inte så mycket har jag hört, och knappast för 500 i månaden
Nja, lite i överkant väl?

Monika: Frågan är om det ens finns en gammal Toyota från 80talet för 20000 Här kan du börja titta runt iaf http://www.blocket.se/li?ca=10_s&q=toyota&c=4&rs=1&re=9&gb=&fu=&th=1&w=3 &sp=1
Citera
2006-06-27, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Packan
Hur kan du påstå att det kostar ca 2270:-/månaden att äga och köra en gammal toyota?

Självklart behöver det inte kosta 2270 i månaden, det kan lika gärna kosta det dubbla.
Min poäng med inlägget är att det är DYRT att äga bil. Har haft bilar som har kostat betydligt mer än 2270 i månaden utslaget på ett år.
Ska man äga bil så måste man vara beredd på oförutsägbara utgifter.
Citera
2006-06-27, 21:28
Medlem
Packans avatar
Citat:
Självklart behöver det inte kosta 2270 i månaden, det kan lika gärna kosta det dubbla.
Min poäng med inlägget är att det är DYRT att äga bil. Har haft bilar som har kostat betydligt mer än 2270 i månaden utslaget på ett år.
Ska man äga bil så måste man vara beredd på oförutsägbara utgifter.

Ja självklart, men vi behöver inte skrämmas. Jag både tror och hoppas att Monika kommer undan billigare, sådeså!
Citera
2006-06-27, 21:30
Medlem
Bråkmakarns avatar
Jag har startat en tråd som heter "hur mycket kostar ditt bilägande dig varje månad?" (eller nåt sånt), där jag fick en del svar. Leta reda på den, läsvärd och intressant att se vad det kostar.
Citera
2006-06-27, 21:30
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Monika: Frågan är om det ens finns en gammal Toyota från 80talet för 20000 Här kan du börja titta runt iaf http://www.blocket.se/li?ca=10_s&q=toyota&c=4&rs=1&re=9&gb=&fu=&th=1&w=3 &sp=1

Ja, men det gör det ju såklart. Och betydligt billigare än så kan man också hitta.

Toyota tänker jag för att det är en driftsäker bil som oftast inte kräver så mycket reparationer, så 500:-/mån för reparationer låter ganska mycket.

Men om 2270:-/mån är mycket (låter lite mycket tycker jag också även om mina kunskaper är lite begränsade), vad tror man då? 1500:-/mån? Lite mer kanske?
Citera
2006-06-27, 21:31
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Jag har startat en tråd som heter "hur mycket kostar ditt bilägande dig varje månad?" (eller nåt sånt), där jag fick en del svar. Leta reda på den, läsvärd och intressant att se vad det kostar.
Bra, tack. Ska kolla.
Citera
2006-06-27, 21:37
Bannlyst
Gäller det gammal bil, så köp standardmodell, inte "roliga". Standardmodeller har många reservdelar billigt på många ställen, "roliga" bilar har 18åringar kört skiten ur.

Toyota Corolla, Volvo (får man en 850 för 20 000 numera?).
Citera
2006-06-27, 21:39
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Gäller det gammal bil, så köp standardmodell, inte "roliga". Standardmodeller har många reservdelar billigt på många ställen, "roliga" bilar har 18åringar kört skiten ur.

Toyota Corolla, Volvo (får man en 850 för 20 000 numera?).

Exakt min plan. Toyota Corolla funderar jag i första hand på. Har bra erfarenhet av dem.
Citera
2006-06-27, 22:05
Medlem
tgbgs avatar
Det är väldigt svårt att säga vad kostnaderna blir. Till exempel se på den bil jag kör nu.
VW Passat kombi -91 inköpt i nov 05 för 4500 nyskattad och nybes då. Har lagt ut cirka 1000:- på servicedelar, arbetet gjorde jag själv. Så fyra beg sommardäck på fälg för 700:- försäkringen kostade 2800 för helhår (bara trafik)
Detta gör att jag hittils MED INKÖPET lagt ut 1125:- i månaden hittils och den summan blir ju lägre ju längre tiden går eftersom försäkringen och inköpspriset delas upp på flera månader. Till detta kommer bensin men det tycker jag inte kan räknas in i fasta kostnaderna eftersom du kan påverka detta själv en hel del. Jag kör till exempel vissa månader tur och retur Gbg-Kalmar och andra månader knappast ens här i stan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in