2022-06-22, 17:13
Medlem
KonstapelFyrkants avatar
Virus har minskat för många sedan Windows 10, även om operativsystemet blivit lite segare.

Microsoft har gått framåt, för många gillar deras operativsystem, men hur kommer det sig att det gått så bra? Är det på grund av Windows Defender, eller hur gick det till så bra?

Och vad kan Microsoft förbättra i framtiden, i deras nyare operativsystem? Att den laddar snabbt vore ett plus, men vad mer tycker ni borde finnas i de nyare windows?
Citera
2022-06-22, 17:36
Medlem
Skadlig kod tenderar ju att attackera webbläsaren, och webbläsare idag är avsevärt mer robusta än någonsin innan.

När det gäller operativsystem står ju Windows i princip stilla med all legacy code, men minnesisolering är ju nytt och hjälper till
Citera
2022-06-22, 20:12
Medlem
-I princip påtvingade uppdateringar till systemet, går inte att pausa länge utan komplicerade hacks
-SmartScreen
-Windows Defender är i nuläget rätt bra mot skadlig kod
-Sandboxing av webbläsartabbar, så att alla körs som separata processer

Allt detta, som framväxt de senaste 4-5 åren på Windows är sammantaget rätt effektivt för att bekämpa malware.
Citera
2022-06-22, 20:39
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelFyrkant
Virus har minskat för många sedan Windows 10, även om operativsystemet blivit lite segare.

Microsoft har gått framåt, för många gillar deras operativsystem, men hur kommer det sig att det gått så bra? Är det på grund av Windows Defender, eller hur gick det till så bra?

Och vad kan Microsoft förbättra i framtiden, i deras nyare operativsystem? Att den laddar snabbt vore ett plus, men vad mer tycker ni borde finnas i de nyare windows?
Jag kan inte påstå att jag upplever Windows 10 som segt och då sitter jag med hårdvara från -14, så vad är det du upplever som segt?
Citera
2022-06-22, 21:05
Medlem
Deras Microsoft edge har också blivit skit bra.
Citera
2022-06-24, 00:03
Medlem
KonstapelFyrkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Jag kan inte påstå att jag upplever Windows 10 som segt och då sitter jag med hårdvara från -14, så vad är det du upplever som segt?

Vad har du för hårdvara? Är det haswell processorer från 2014 eller amd? Det segar ibland lite, jag tyckte mig märka att föregångarna windows 7 laddade betydligt snabbare och även windows xp,

Men det kanske bara är jag det.
Citera
2022-06-24, 08:42
Avstängd
konstapels avatar
Iom Windows 10 har säkerheten definitivt förbättrats men jag tror också att det skett ett kulturskifte.
Tidigare var det lite ballt att skriva malware till Windows typ. Microsoft var ett riktigt otäckt företag då som tom dömdes i domstol för en rad brottsliga handlingar, marknadsandel på som mest 97 % mm, the great evil liksom.
Allt det påverkade oss som växte upp då och var intresserade av programmering, script-kiddies som de kallades.
Vi som var en del av det kommer ihåg hur urusel säkerheten var på Windows då, simpla JavaScript eller tom bat-filer som kunde sänka en Windows-server tex. Buggar som skapade säkerhetshål som flertalet experter betecknade som systemhotande eftersom Windows var de facto industristandard.

Idag krävs det mycket mer kunskap för att hacka Windows och det är främst stater och företag som är måltavlorna från andra stater.
Citera
2022-06-24, 09:09
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelFyrkant

Som sagt så är Windows 10 inte alls segt, snarare har Microsoft slipat ganska hårt på prestandan där och det är rappare än Windows 7 och 8 var när de kom. Främst är det grafikstacken som förbättrats enormt i Windows 10 men även boot-tiden som var bedrövlig på Windows 7.
Upplever du att den bootar segt så ska du köpa m.2-disk till datorn, blir sjukt mycket snabbare. Kolla först dock att det finns en m.2-kontakt på moderkortet, endast nyare mobos som har det.

Mer OnT; det jag främst vill ha är mer är nästintill gjort redan på Windows 10. Möjligheten att köra valfri Linux-dist på WSL tex är guld värt för utvecklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in