Det kan vara diskbråck.
Gör det ont i ländryggen? Det är ett vanligt ställe.
Strålar det ner i arslet och benen eller någon annanstans?
Är det diskbråck så kan du kanske åtgärda det själv hemma bara du tar dig upp på benen.
Ta tag i en greppvänlig dörrkarm med båda händerna och lyft upp dig själv.
Eller ta stöd med båda händerna i till exempel hörnet på en köksbänk och lyft dig själv.
Har du inte något av ovan nämnda så var kreativ, det du ska göra är att på något sätt lyfta kroppen med armarna så att den hänger fritt neråt så att det minskar trycket på kotorna i ryggen.
Då kan bråcket som trycker på nerverna åka in igen mellan kotorna och smärtan försvinner till stor del, ibland sker det nästan omedelbart vid övningen.
Det kan gå från intensiv nervrotssmärta till ganska ok på ett ögonblick om du får in bråcket.
Lyft så länge du orkar, gör flera gånger om och om igen om du bara orkar lite.
När du hänger fritt så kan du hjälpa till ytterligare genom att böja ryggen bakåt, då pressas bråcket in dit det ska.
Du kan också ruska kroppen lite för att få bråcket att röra på sig.
Om du kan ta dig till en sjukgymnast så kommer du att få hänga med ett par ringar i armhålorna, se om du kan improvisera något hemma med möbler eller dylikt för att hänga så med stöd under armhålorna, då slipper du lyfta själv om det skulle vara för tungt.
Böj dig ALDRIG framåt efteråt för då så åker det ut igen, repetera direkt om du får ont, om än bara lite ont.
Svanka med ryggen så mycket du kan, hela tiden, även när du går eller andra situationer.
Det kan ta flera månader att läka så var väldigt försiktig under tiden.
Går du länge utan att fixa det så måste du i värsta fall operera och det är inte säkert att det blir bra.
Undvik att sitta, det är inte bra. Stå upp eller ligg ner om du kan.
Ha stöd under ländryggen så att den svankar lite när du ligger ner.
Sök på internet på diskbråck och försök att ta reda på om det är det du har drabbats av.
Jag skulle avråda från smärtstillande, då kan du förvärra skadan utan att du känner det. Som sagt det kan bli permanenta skador som måste opereras!
OBS jag är ingen läkare men ovan nämnda övningar har en läkare berättat för mig och jag har botat mig själv med dem.
Sök på nätet om övningar för diskbråck så kan du läsa mer detaljerat hur du ska gå tillväga.
Det kan vara läge att åka raka vägen till sjukhuset också om du har så ont som du säger, kan ju vara annat också och bara en riktig läkare kan diagnostisera dig korrekt.
Senast redigerad av Shickablaow.Waowai 2022-06-22 kl. 07:24.