Citat:
Ursprungligen postat av
Bern2019
Hej, jag har fått, vad jag starkt misstänker, en utvärtes hemorrojd. Började göra ont när jag satt ned och lite googling senare så är jag rätt säker på att det är en hemorrojd, så jag började med salva för 4 dagar sedan. Smärtan försvann snabbt, men den är fortfarande kvar. Jag kan peta upp den igen, men den glider ut ganska snabbt och det ser ut som att den sitter på "utsidan" av ringmuskeln och liksom täcker anus litegrann.
Kommer den med tiden att dra ihop sig och åka upp igen? Eller bör jag bara kontakta min läkare direkt för att ta bort den?
Har börjat dejta en ny och är inte supersugen på att ta upp ämnet 🙃
(Är tjej, 34, har stillasittande jobb, men tränar relativt mkt och äter varierat, dricker 3+ L vatten om dagen)
Fler vuxna över 30 har det eller har haft än de som inte har haft det.
Det finns salvor med kortison som funkar rätt bra, det kan ta någon vecka eller två, de försvinner oftast efter tre. Det finns förebyggande salvor också.
Det du ska undvika är att pressa när du är på toaletten eller hålla dig för länge (gå när du behöver). Ät mycket fibrer så att du inte blir hård i magen, undvik fet mat och drick mycket vatten. Jag menar alltså alltid.
Assplay och analsex endast med mycket glidmedel och när man är upphetsad. (Duh)