• 1
  • 2
2022-06-20, 22:17
Medlem
Hej, jag har fått, vad jag starkt misstänker, en utvärtes hemorrojd. Började göra ont när jag satt ned och lite googling senare så är jag rätt säker på att det är en hemorrojd, så jag började med salva för 4 dagar sedan. Smärtan försvann snabbt, men den är fortfarande kvar. Jag kan peta upp den igen, men den glider ut ganska snabbt och det ser ut som att den sitter på "utsidan" av ringmuskeln och liksom täcker anus litegrann.
Kommer den med tiden att dra ihop sig och åka upp igen? Eller bör jag bara kontakta min läkare direkt för att ta bort den?
Har börjat dejta en ny och är inte supersugen på att ta upp ämnet 🙃
(Är tjej, 34, har stillasittande jobb, men tränar relativt mkt och äter varierat, dricker 3+ L vatten om dagen)
Citera
2022-06-20, 22:19
Citat:
Ursprungligen postat av Bern2019
Hej, jag har fått, vad jag starkt misstänker, en utvärtes hemorrojd. Började göra ont när jag satt ned och lite googling senare så är jag rätt säker på att det är en hemorrojd, så jag började med salva för 4 dagar sedan. Smärtan försvann snabbt, men den är fortfarande kvar. Jag kan peta upp den igen, men den glider ut ganska snabbt och det ser ut som att den sitter på "utsidan" av ringmuskeln och liksom täcker anus litegrann.
Kommer den med tiden att dra ihop sig och åka upp igen? Eller bör jag bara kontakta min läkare direkt för att ta bort den?
(Är tjej, 34, har stillasittande jobb, men tränar relativt mkt och äter varierat, dricker 3+ L vatten om dagen)

Låt den vara bara. Ett par stycken är helt normalt och inget oroa sig över. Alla har det
Citera
2022-06-20, 22:22
Medlem
Hazizas avatar
Ge oss gärna en bild blir svårt att avgöra annars!

Annars får du köpa hemorrojdsalva och låta den försvinna av sig självt!
Citera
2022-06-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Låt den vara bara. Ett par stycken är helt normalt och inget oroa sig över. Alla har det
Jo jag vet, men det känns inte så fräscht, så jag vill mest att den försvinner rätt fort. Redan lite trött på att ha hela röven full med klet också
Citera
2022-06-20, 22:30
Medlem
Citat:

Fler vuxna över 30 har det eller har haft än de som inte har haft det.

Det finns salvor med kortison som funkar rätt bra, det kan ta någon vecka eller två, de försvinner oftast efter tre. Det finns förebyggande salvor också.

Det du ska undvika är att pressa när du är på toaletten eller hålla dig för länge (gå när du behöver). Ät mycket fibrer så att du inte blir hård i magen, undvik fet mat och drick mycket vatten. Jag menar alltså alltid.

Assplay och analsex endast med mycket glidmedel och när man är upphetsad. (Duh)
Citera
2022-06-20, 22:31
Medlem
Citat:
Jo jag vet, men det känns inte så fräscht, så jag vill mest att den försvinner rätt fort. Redan lite trött på att ha hela röven full med klet också

Det är väl det den är till för?

Mvh
Porrskadad
Citera
2022-06-20, 22:32
Medlem
KlappMungons avatar
Låter som ett s k analhematom. Det kallas ibland också yttre hemorrojd.

Om den redan börjat göra mindre ont och är på väg att gå tillbaka är det ingen större mening att gå till sjukvården. Man de först dagarna skära upp den och tömma ut blodkoaglet men när det redan gått flera dagar är det ingen större mening.

Det är absolut inte nödvändigt att göra något så länge det fortsätter att förbättras.
Citera
2022-06-20, 22:35
Medlem
Hysteria.IIs avatar
Citat:
Välkommen Bern "tjej" till flashback.....Har du läst på internet så är du nästan doktor.
Så för att klargöra det hela, vad för salva använder du och vart. Varför skall du prata med en ny date om att du har hemorrojder i rumpan? Är nya daten arab?
Att du sitter mycket men tränar (tränar rumpan?) och äter bra???? dricker vatten???? Vad har det med hemorrojder att göra?
Har du problem av dessa hemorrojder så är det ett besök hos läkaren som gäller...
Citera
2022-06-20, 22:36
Medlem
OM du verkligen vill ha bort den så köp korta gummiband som du virar om fanskapet så nära änden som du kan.
Det gör ont i 3 dagar och den faller av efter ca 12 dagar och den kommer garanterat inte tillbaka..
Hur jag vet det?
Vad tror du..
Citera
2022-06-20, 22:36
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jag kan peta upp den igen, men den glider ut ganska snabbt och det ser ut som att den sitter på "utsidan" av ringmuskeln och liksom täcker anus litegrann.
jag hade det för ett antal år sedan och dels kunde jag peta in den, dels använde jag salva.
Som du.
Men jag fick oxå ett tips av en läkare att trycka på blodkulan så att blodet pressas ut och jag tyckte att det lättade då och att det hjälpte till att få den att gå tillbaka.
Nån gång fick jag ett stolpiller som inte är kladdigt.
Citera
2022-06-20, 22:37
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Hur stor är den misstänkte hemorrojden?
Citera
2022-06-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
Fler vuxna över 30 har det eller har haft än de som inte har haft det.

Det finns salvor med kortison som funkar rätt bra, det kan ta någon vecka eller två, de försvinner oftast efter tre. Det finns förebyggande salvor också.

Det du ska undvika är att pressa när du är på toaletten eller hålla dig för länge (gå när du behöver). Ät mycket fibrer så att du inte blir hård i magen, undvik fet mat och drick mycket vatten. Jag menar alltså alltid.

Assplay och analsex endast med mycket glidmedel och när man är upphetsad. (Duh)

Lider tyvärr av regelbunden förstoppning, så egentligen borde jag väl söka för det men orkar inte riktigt ta tag i det. Får helt enkelt vänta och se då. Har ren kortisonkräm kräm hemma, Dermovate 0,5mg, vågar jag prova med den? Köpte Sulgan som de rekommenderade på apoteket, finns ej xyloproct här (bor utomlands)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in