2022-06-20, 19:12
Medlem
solhatts avatar
Hej,

Kommer behöva ta ut ca 200 000 kr för att betala en grej kontant om ungefär tre veckor. Har läst att man kan ta ut ca 30 000 kr under en sjudagarsperiod via bankomat, ungefär.

Detta låter dock jävligt jobbigt, plus att jag inte kommer hinna få ihop pengarna. Går det att ta ut hela summan via bankkontor ist? Någon med erfarenhet?

Finns det risk att banken kontaktar mig och ställer frågor vid ett så här stort kontantuttag? Vad kan man då säga? Sanningen kan de inte få

Tack!
2022-06-20, 19:27
Medlem
Nanders avatar
Ja, du kan ta ut hela summan på bankkontor om du föranmäler att du vill göra det. Du kan nog hitta ett formulär för det på din internetbank.

Du ska kunna ge en "tillfredsställande" förklaring för den stora transaktionen.

Om du maxar uttag ur automat flera gånger i rad så kommer ditt konto nästan garanterat bli flaggat för ovanlig aktivitet också, så det kommer nog inte fungera.
2022-06-20, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solhatt
Hej,

Kommer behöva ta ut ca 200 000 kr för att betala en grej kontant om ungefär tre veckor. Har läst att man kan ta ut ca 30 000 kr under en sjudagarsperiod via bankomat, ungefär.

Detta låter dock jävligt jobbigt, plus att jag inte kommer hinna få ihop pengarna. Går det att ta ut hela summan via bankkontor ist? Någon med erfarenhet?

Finns det risk att banken kontaktar mig och ställer frågor vid ett så här stort kontantuttag? Vad kan man då säga? Sanningen kan de inte få

Tack!

Beroende på vilken bank du har kan du också ändra dina uttagsgränser i automat. Kolla när du är inloggad i internetbanken.
2022-06-20, 19:45
Medlem
Har du inget att dölja och allt är lagligt kan du ringa banken och anmäla att du vill ta ut en större summa pengar i kontanter. Du kommer förmodligen att behöva besvara några frågor och kanske fylla i en blankett.
2022-06-20, 19:55
Medlem
Du kommer att få en mängd frågor om syftet med uttaget. Med största sannolikhet kommer bankens penningtvättsavdelning skriva ett brev till dig med innebörden att du har två veckor på dig att avsluta kontot, annars avslutar banken det och skickar en avi på ev saldo på kontot till dig. Detta är fakta och inget jag gissar.
2022-06-20, 21:28
Medlem
Pengarna är dina så det är bara att ta ut dom. Banken ska vara glada att dom fått låna dom gratis av dej.
2022-06-20, 22:15
Medlem
Diablo1118s avatar
Ts har fått lite svar och fortsatt diskussion kan tas i befintliga trådar. Denna låser vi / Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in