2022-06-20, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Hmm detta är väl inte eran skyldighet ?

Man hjälper väll folk i nöd ditt vider..
Citera
2022-06-20, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Expressen står det något om att de var en dentonation som utlöste detta?
Detonationen kom efter, jag själv tror att det var fönstren som exploderade på grund av värmen. Men det var några som skrek till när det small.

Av bilderna att döma så ser det ut att ha startat på balkongen.
Citera
2022-06-20, 12:21
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
bara hoppas att byggnaden är försäkrad och kan repararas så fort som möjligt för återflytt, och att man får ut för sitt lösöre på hemförsäkringen
om det inte finns så bör man överväga att sätta upp kodlås på ytterdörrarna, detta minskar ovidkommande spring i trapphusen och inbrott i källarförråden

P4 SR Skaraborg intervjuade Länsförsäkringars Skadechef som sade att det i dessa sammanhang brukar de boende få hjälp av sina försäkringsbolag

På frågan hur lång tid det skulle ta för de boende att få komma åter till sina lägenheter så jämförde skadechefen med tidigare bränder där de första kom tillbaka efter cirka Åtta månader och de sista efter Tolv, Tretton
Citera
2022-06-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Detonationen kom efter, jag själv tror att det var fönstren som exploderade på grund av värmen. Men det var några som skrek till när det small.

Av bilderna att döma så ser det ut att ha startat på balkongen.

Okej! Fult missvisande rubrik
Citera
2022-06-20, 14:37
Medlem
LeBronThurmans avatar
Reporter och fotograf ifrån TV4 på plats intervjuar räddningsledare och ett vittne.
Man fokuserar filmandet på porten med nr 23 B, och den lägenhet på översta (3:e) våningen där bl.a. balkongen är svartfärgad.

En explosion ska ha skett i iägenheten vilket bl.a. har tryckt ut balkongdörren samt en del fönster.
Sannolik rubr. torde vara "allmänfarlig vårdslöshet" och en ren spekulation ifrån min sida är att gasolflaskor avsedda för grillning exempelvis kan ha förvarats inomhus på olämpligt vis.

OM branden skulle ha ORSAKATS utav grillning på balkongen, så borde inte en explosion inifrån lägenheten ha blåst ut fönster och balkongdörren inifrån och ut.

Samtidigt så har även branden spridits över hela vindsvåningen på det breda huset, vilket skulle kunna betyda att elden enklast kan ha gått upp på vinden ifrån det takskikt som finns på balkongen (spekulation).

Tragiskt när oskyldiga människor i många andra fall får se ägodelar av både penning- och minnesvärde bli förstörda av vårdslösa grannars obegripliga agerande.
Några fördes till sjukhus i samband med branden, och av rent rättviseskäl så hoppas jag att det inte var någon oskyldig drabbad granne.
Citera
2022-06-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Reporter och fotograf ifrån TV4 på plats intervjuar räddningsledare och ett vittne.
Man fokuserar filmandet på porten med nr 23 B, och den lägenhet på översta (3:e) våningen där bl.a. balkongen är svartfärgad.

En explosion ska ha skett i iägenheten vilket bl.a. har tryckt ut balkongdörren samt en del fönster.
Sannolik rubr. torde vara "allmänfarlig vårdslöshet" och en ren spekulation ifrån min sida är att gasolflaskor avsedda för grillning exempelvis kan ha förvarats inomhus på olämpligt vis.

OM branden skulle ha ORSAKATS utav grillning på balkongen, så borde inte en explosion inifrån lägenheten ha blåst ut fönster och balkongdörren inifrån och ut.

Samtidigt så har även branden spridits över hela vindsvåningen på det breda huset, vilket skulle kunna betyda att elden enklast kan ha gått upp på vinden ifrån det takskikt som finns på balkongen (spekulation).

Tragiskt när oskyldiga människor i många andra fall får se ägodelar av både penning- och minnesvärde bli förstörda av vårdslösa grannars obegripliga agerande.
Några fördes till sjukhus i samband med branden, och av rent rättviseskäl så hoppas jag att det inte var någon oskyldig drabbad granne.
Kan mycket väl stämma det du säger.

Var och handlade när det hela inträffade och förloppet har gått riktigt fort.

Detonationen som jag hörde måste ha varit glasrutorna som smällde, var runt 01 som denna skedde.

Ska prata med han som Expressen intervjuade, är en person jag har fått väldigt bra kontakt med sen jag flyttade in här i området och han verkar ha blivit drabbad av det hela.
Citera
2022-06-20, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Det är hus nr 23 som sagt. Eller vet du inte vilket nr du bor i?

Nu frågade ju Fiskhora efter vilken lägenhet, inte vilket hus. Spelar väl stor roll om det är hos närmsta grannen det startat eller längre bort.
Citera
2022-06-20, 18:01
Medlem
Det brinner till och från fortfarande. De håller på och släcker igen.

Gör om gör rätt, på den förra branden så fick de komma tillbaka och släcka tre gånger om.

http://www.bilddump.se/bilder/202206...8.218.224.jpeg
Citera
2022-06-20, 18:01
Medlem
kungen101s avatar
Bor i 23a botten, det brann i våning 3 och har ingen aning vad som triggade det mer än en förvirrad ung kille som sprang runt naken i trappuppgången som jag gav kläder. Men måste medge att situationen var lustig.
Citera
2022-06-20, 18:10
Medlem
”Under natten har de flesta som drabbades av branden bott på hotell eller hos släktingar och vänner.

Och det kommer dröja ett tag innan de kan gå in i sina lägenheter igen.

Taket får brinna ut, det kommer ta två till tre dagar, säger Vincent Andersson.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...sorg-och-ilska

Omkring 60 personer har fått utrymma byggnaden och står nu bostadslösa:

https://sverigesradio.se/artikel/vin...allt-gick-fort

En utredning om mordbrand är inledd:

https://sverigesradio.se/artikel/60-...-som-mordbrand
Citera
2022-06-20, 18:35
Medlem
Borde vi inte börja spekulera i vems lägenhet/balkong det startat?
Citera
2022-06-20, 18:37
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomense
Borde vi inte börja spekulera i vems lägenhet/balkong det startat?

23A, högst upp mitten dörren är vad jag tror då jag bor i bottenvåningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in