Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-22, 16:57
  #349
Medlem
Sossesvins avatar
Sossepriser på allt, el, drivmedel och mat *rymdkram*
Citera
2022-06-22, 17:26
  #350
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Det talas så mycket om hur högt elpriset är men ändå så har min elräkning inte gått upp med ett öre sedan föra året. (Jag har elen inbakad i hyran och min hyra höjdes inte med ett öre).
Hur kommer det sig ?, har jag bara haft tur ?

Det måste, i de flesta fall, ske hyresförhandlingar innan hyran justeras.
Det blir alltså en fördröjning.
Jag lovar att fastighetsägaren som just nu betalar dessa elpriser kommer vilja ha höjningar av hyran för att kompensera kostnadsökningarna.
Citera
2022-06-22, 17:56
  #351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPeter
Jag tror inte det. De gick precis ut och sa att det är slut med att dela ut diverse bidrag och subventioner av den här typen för att kunna stävja inflationen. Villägarna är rökta. Deras besparingar äts upp av inflationen och resten ska gå åt till att betala elen hela långa vintern. Allt detta för att kunna njuta av 2 månader sommar i Sverige. Inte värt. Bättre satsa på lägenhet i Sverige och en i Spanien.

Beror ju på lite också. Min villa har fjärrvärme och solceller på taket 😉

Dyrast är det såklart för de som använder el till uppvärmning men är det så värst många villor?
Citera
2022-06-22, 18:16
  #352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Beror ju på lite också. Min villa har fjärrvärme och solceller på taket 😉

Dyrast är det såklart för de som använder el till uppvärmning men är det så värst många villor?

Nu är jag ingen expert på solceller, men vilken nytta gör det på vintern i Sverige? Är ju mörkt dygnet runt.
Citera
2022-06-22, 18:32
  #353
Medlem
Hur kommer det gå för mig med elen i helgen? 29c i helgen kommer ju innebära att fläktarna kommer gå non stop.
Citera
2022-06-22, 18:34
  #354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
https://www.expressen.se/dinapengar/...3-524-procent/

Det är mitt i sommaren och elpriset rusar plötsligt. Det här får mig att bli orolig på riktigt inför hösten/vintern. Nu skyller man på Ryssland men vi har full produktion och fyllda dammar samt vindkraften.

Hur kommer det här drabba företagen och andra verksamheter imorgon, kommer man vänta med att dra igång bageriugnar, sågverk etc. imorgon tro? Hur kommer ni andra göra med elbilar och annat imorgon?
alla ni som röstar på denna regering är skyldiga till att sverige körs ner totalt
Citera
2022-06-22, 18:55
  #355
Medlem
Hade 5 siffrigt belopp i december månad så rätt sjukt att få sådana räkningar även i juni månad :/

Vi blir rånade med inflation som tömmer våra löner och gör de värdelösa.

Sen i andra änden ökar priset på allt ca 13576% på elen igår tex.

Sen bensin/diesel med över 35%
Från 18.50 till 27… men pga regeringen sänkt den från 29 med subventionerade medel så egentligen högre.

Sen mat, kläder, hushållsprylar och tjänster ökar = folket blir fattigare.

Ännu värre är att tidningar ljuger och säger att detta beror på kriget i Ukraina när de fakto halva jordklotets pengar späddes ut dvs tillverkades under pandemin för att rädda företagen som betalar skatt till regeringen då dvs de rädda sig själva.
Oavsett vilket så är det nu ett faktum och fattas bara ett krig så körs ekonomin ned i botten (reset)
Citera
2022-06-22, 19:00
  #356
Medlem
Hur mycket ska vi betala för elen? Detta är helt absurt, och hur är det möjligt att Sverige delats in i fyra olika elområden? Nu undrar jag vad våra politiker tänker göra åt dessa hutlösa elpriser, ge lite bidrag?
Citera
2022-06-22, 20:24
  #357
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedish08
Hur mycket ska vi betala för elen? Detta är helt absurt, och hur är det möjligt att Sverige delats in i fyra olika elområden? Nu undrar jag vad våra politiker tänker göra åt dessa hutlösa elpriser, ge lite bidrag?
Bättre att höja tillgången på el så att priserna sjunker. Om inte så väljer man till sist själv iaf hur mycket av dyrbarheten man behöver konsumera.
Citera
2022-06-22, 21:51
  #358
Medlem
Krimkolls avatar
Tacka sossesvinen och Magdapriserna för att hon är en korrupt politiker som lyder sina herrar globalisterna och deras agendor i olika frågor som helt uppenbart är den direkta orsaken till det här och alla framkallade ekonomiska "kriser" man vill ha fram nu, man vill ha dessa priser, man vill ha krig för att föra fram Nato och man vill beskatta svenska folket till döds och prioritera massinvandringen och folkutbytet ill varje pris och ändå röstar svenska folket på det här vansinnet även om en stor del av sossesvinens väljarkår är uppenbart importerat röstboskap som minst fördubblar deras verkliga stöd helt emot svenska folket vilja.
Citera
2022-06-22, 21:56
  #359
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPeter
Nu är jag ingen expert på solceller, men vilken nytta gör det på vintern i Sverige? Är ju mörkt dygnet runt.

Det produceras inte så mycket solel under perioden November - Januari, nej. Men under sommarmånaderna har man ett fett överskott som gör att man sett över hela året får en bra ekonomi som helhet. Särskilt när det nu är dessa priser sommartid samtidigt som jag i mitt fall producerar tre-fyra gånger mer el per dygn än vad hushållet kräver.
Citera
2022-06-22, 22:53
  #360
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPeter
Nu är jag ingen expert på solceller, men vilken nytta gör det på vintern i Sverige? Är ju mörkt dygnet runt.
Det beror såklart på omständigheterna. Naturligtvis produceras mindre sol-el i takt med mindre soltimmar. Speciellt under perioden december-Januari. Effektiviteten i solceller ökar dock i kyla motsatt till värme. Det går faktisk producera viss mängd sol-el även under stora delar av vintern. Rätt läge och upplägg avgör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback