• 1
  • 2
2022-06-19, 13:16
Medlem
Min nuvarande dator är outdated så behöver en ny.

min budget är då helst upp till 10tkr men kan gå upp mot 15 ifall det är en som är värd mer men är på rea osv.
så om någon kan bygga en åt mig eller rekommendera en speldator
Har spelat csgo och vissa inte så krävande spel för de mesta så jag behövde ingen ny dator förrens nu då min nuvarande börjar strula då o då, vilket inte är konstigt för en dator från 2012.

PS: vill att den nya datorn klarar alla marknadens spel! behöver ej vara i ultra grafik direkt

*ska man köra självbygge eller färdigbyggd, va nån som sa att färdigbyggda är billigare i dagsläget.
*AMD eller intel cpu?
*AMD eller nvidia GPU?

tacksam på förhand!
Senast redigerad av DunnoXD 2022-06-19 kl. 13:42.
Citera
2022-06-19, 13:37
Medlem
Vänta till September, tror AMD har release då på nya Zen 4 (Ryzen 7000 serien), spelar du bara lättdrivna titlar och i 1080p så kanske cpu igpu klarar driva det du spelar, så behöver du inte ha så bråttom inhandla ett dedikerat grafikort

Själv spelar jag mest Wot på min inbyggda grafik i Ryzen 5600G, fungerar riktigt bra och då kör jag ändå i 1440p på i princip medel
Citera
2022-06-19, 13:41
Medlem
thxgivins avatar
Du ska självklart bygga den själv, låt mig förklara varför:

- Du lär dig mer om hur en dator fungerar, och om någon enstaka komponent i datorn skulle behöva bytas ut så vet du var den ligger och har kunskapen att byta ut den.

- Om du vill uppgradera datorn i framtiden (t.ex. installera en hårddisk med större utrymme eller uppgradera från 8GB RAM till 16GB så är du kompetent nog för att klara av det).

- Det är roligt att lära sig nya saker.

- Det är billigare.

Det jag tycker är det mest komplicerade med att bygga en dator är inte själva byggandet utan snarare att välja rätt slags komponenter. Det är viktigt att du är medveten om att väldigt många komponenter inte är kompatibla med varandra så detta är något du får ha i beaktning. Om du behöver lite vägledning så hjälper jag dig gärna! Jag tror att jag har ett för nytt konto för att du ska kunna skicka PM till mig och jag vågar inte posta min Discord för det känns som att man bryter mot någon regel då (om du vill att jag ska hjälpa dig kan du ju PM:a en moderator och fråga om jag får skicka min Discord till dig).
Citera
2022-06-19, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Vänta till September, tror AMD har release då på nya Zen 4 (Ryzen 7000 serien), spelar du bara lättdrivna titlar och i 1080p så kanske cpu igpu klarar driva det du spelar, så behöver du inte ha så bråttom inhandla ett dedikerat grafikort

Själv spelar jag mest Wot på min inbyggda grafik i Ryzen 5600G, fungerar riktigt bra och då kör jag ändå i 1440p på i princip medel

glömde lägga till att jag vill att den klara alla marknadens spel, har redigerat trådtexten nu
Citera
2022-06-19, 13:55
Medlem
link71s avatar
Hej ! Köp ej färdiga burkar dem brukar krångla, och dyrare med.
Inet är jätte bra, du kan gå dit med en budget så hjälper dom dig välja ut de bästa delarna och bygger datan för en peng.
Väldigt proffsigt,och fin kabel dragning gjorde dom. Har alltid byggt egna spel datorer men i senare ålder jag jag ej tid, så Inet är hjälpen man behöver.
Mvh
Citera
2022-06-19, 16:52
Medlem
mongomanishs avatar
Ska du spela i 1440p och inte vill uppgradera något på så länge som möjligt hade jag kört på detta: https://komponentkoll.se/bygg/qiKRR

Ska du spela i 1080p men vill ha en enkelt uppgraderingsväg hade jag kört på det här bygget: https://komponentkoll.se/bygg/sKsja och sen om 2-3år satt i ett nytt grafikkort och kompletterat till 32gb ram.

Det bästa du kan få för 10k är nog detta: https://komponentkoll.se/bygg/EPhBn den skulle prestera likvärdigt i de flesta spelk som bygge nummer ett men har ett sämre moderkort som eventuellt inte har senaste bios för en Ryzen 5000 CPU även om jag skulle tro att de är kompatibla out of the box. Vidare är chassit av en modell med dåligt luftflöde som därför inte klarar av särskillt strömkrävande komponenter men skulle funka bra till de befintliga komponenterna. Även nätaggregatet är begränsat till vad de skulle klara av att driva, men med detta chassi skulle jag inte ha ett grafikkort som kräver mer ström än vad detta nätaggregat klarar av.
Citera
2022-06-19, 17:21
Medlem
Loxuss avatar
Föreslår också att du sätter ihop en egen, men det kanske inte är så lätt att göra bara sådär om man aldrig gjort det förr.

Då skulle jag köpa nåt i stil med denna: https://www.inet.se/produkt/1511056/...-rx-6600-5600g

Eller https://www.komplett.se/product/1179...epic-gaming-pc kanske, har lite bättre processor

Går att få in en dator med RTX 3070 i budgeten men då blir det en dålig märkesdator.
Senast redigerad av Loxus 2022-06-19 kl. 17:27.
Citera
2022-06-19, 19:12
Medlem
Fördelarna med att köpa en färdigbyggd dator är att du bara har ett företag du pratar med om det är något problem med datorn och att du inte behöver sätta ihop den. Nackdelen är att det är betydligt dyrare. Det man kan göra, om man inte är så insatt om datorkomponenter, är att konstruera en dator hos t.ex Maingear och sedan beställa alla individuella delar och sätta ihop det själv.
Senast redigerad av Heymid 2022-06-19 kl. 20:08.
Citera
2022-06-19, 20:06
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Fördelarna med att köpa färdigbyggd dator är att du bara har ett företag du pratar med om det är något problem med datorn och att du inte behöver sätta ihop den. Nackdelen är att det är betydligt dyrare. Det man kan göra, om man inte är så insatt om datorkomponenter, är att konstruera en dator hos t.ex Maingear och sedan beställa alla individuella delar och sätta ihop det själv.

Skulle föreslå Inets datorbyggare isf
Citera
2022-07-17, 23:39
Medlem
Entusiaster säger att man ska bygga själv för ”det är kul att lära sig om hur en dator fungerar”.
Jag skulle säga att man inte lär sig så jävla mycket - det är mer som att bygga en byggsats.
har man otur blir det en del segt pilleri med att vara osäker över hur hårt man ska trycka in saker innan de snäpps på plats, och att försöka rassla fram tappade skruvar etc.

Men det är ändå en grej som kan va nyttig att ha lärt sig - fast mer på nivån att montera en möbel än att bli datorexpert

Men som många nämner så behöver det inte handla om att köpa en färdig produkt eller bygga själv - du kan plocka ihop egna delar (det finns jättemånga bra siter som tipsar om listor på delar som tillsammans lirar ihop och är mer prisvärda en färdiga produkter) och be Inet bygga den åt dig
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-07-17 kl. 23:42.
Citera
2022-07-18, 00:30
Medlem
I vanliga fall skulle jag också säga bygg själv, men för den budgeten rekommenderar jag färdigbyggd.
Bara GPU kommer äta upp minst 50% av budgeten

En fördel med att bygga själv vs färdigbyggd är att du har möjlighet välja bra komponenter rakt igenom samt att du får garantier på komponentnivå, men det kostar.

En färdigbyggd brukar ha lite lågbudgetkomponenter för att hålla nere kostnaderna som ex, moderkort
psu, chassie och SSD, fördelen är att går någonting sönder så skickar du hela burken, nackdelen är att garantin är sämre, brukar väl vara max 2år
Senast redigerad av peckapecan 2022-07-18 kl. 00:35.
Citera
2022-07-18, 05:04
Medlem
attackes avatar
Personligen tycker jag att detta är en no-brainer.

Föreslagen på komponenter som mongomanish nämnt innan stämmer väldigt mycket med vad jag skulle föreslagit.
B550 moderkort med en Ryzen 5600X processor och ett Radeon 6600XT är en bra utgångspunkt.
Båda har ett vettigt pris och du kommer att kunna köra de flesta spelen i 60 fps.

Ett Intel alternativ:
B660 moderkort med en i5-12600 (ej K/KF)
(Obs, ta en med DDR4 minne)

Men också som sagts, det kommer ny hårdvara mot årsslutet, kanske vänta tills då för att se om det har skett en prissänkning på nuvarande komponenter.

Nackdelen med att köpa en märkesdator (färdigbyggd) är att om något strular och man kontaktar tillverkaren (Dell,HP osv) så kan de kräva att man skickar in datorn och då skeppas den ner i Europa för att servas, räkna då med att det kan ta mer än 2 veckor innan den är upp and running again.
Värt att påpeka också är att de ofta har designat om hårdvaran i datorn så att "off the shelf"-komponenter ibland inte ens har möjlighet att monteras i maskinen.

Färdigbyggda datorer brukar oftast ha skitkoponenter, dvs endast en ram sticka i maskinen med ospecificerad hastighet. NVME disken brukar vara av något konstigt märke.

Köper du en datorn från INET eller Webhallen så kan du lämna in den i närmsta butik, och de kan ofta åtgärda problemen på några dagar.

Sen tycker jag personligen att om du inte är intresserad av att bygga din egna dator så kanske man bör kolla på konsollerna som finns på marknaden, då behöver man inte bry sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in