Citat:
Ursprungligen postat av
larsjohansson
Hur vänjer man rätt fil preselektions-fil (heter det det på svenska förvalsfil kanske?) vid trafikljus och liknande situationer?
Om man kör på en flerfilig väg med flera filer och kommer till ett trafikljus så är det meningen att man i förhand ska välja rätt fil som tillåter vidare körning åt ett eller två håll.
Hur kan man veta i förväg vilka filer som man borde ställa sig i?
Om jag vill till höger eller vänster så är det inget problem för då ställer jag mig på höger resp. vänster sida. Men om jag vill rakt fram så är det mer problematisk för då om jag väljer höger eller vänster så kan det visa sig att dessa bara tillåter att man åker åt sidorna. Mitten kan man ju välja om det finns tre filer men ibland finns det två.
Vad för knep kan man använda för att hamna rätt?
Där har trafikverket faktiskt lite att jobba på. Ibland är det inte skyltat innan. Man märker det i bästa fall när man kommer fram till korsningen och ser vägmarkeringen. I bästa fall.....
Ofta är vägmarkeringen så pass sliten att det knappt syns ens där. Bästa tipset: tvåfilig fyrvägskorsning, höger fil. Trevägskorsning med avtagsväg åt höger, vänster fil.