2022-06-18, 03:27
Medlem
Hur vänjer man rätt fil preselektions-fil (heter det det på svenska förvalsfil kanske?) vid trafikljus och liknande situationer?

Om man kör på en flerfilig väg med flera filer och kommer till ett trafikljus så är det meningen att man i förhand ska välja rätt fil som tillåter vidare körning åt ett eller två håll.

Hur kan man veta i förväg vilka filer som man borde ställa sig i?

Om jag vill till höger eller vänster så är det inget problem för då ställer jag mig på höger resp. vänster sida. Men om jag vill rakt fram så är det mer problematisk för då om jag väljer höger eller vänster så kan det visa sig att dessa bara tillåter att man åker åt sidorna. Mitten kan man ju välja om det finns tre filer men ibland finns det två.

Vad för knep kan man använda för att hamna rätt?
Citera
2022-06-18, 03:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Titta på skyltarna.
Citera
2022-06-18, 05:34
Medlem
Citat:
Hur vänjer man rätt fil preselektions-fil (heter det det på svenska förvalsfil kanske?) vid trafikljus och liknande situationer?

Om man kör på en flerfilig väg med flera filer och kommer till ett trafikljus så är det meningen att man i förhand ska välja rätt fil som tillåter vidare körning åt ett eller två håll.

Om jag vill till höger eller vänster så är det inget problem för då ställer jag mig på höger resp. vänster sida. Men om jag vill rakt fram så är det mer problematisk för då om jag väljer höger eller vänster så kan det visa sig att dessa bara tillåter att man åker åt sidorna. Mitten kan man ju välja om det finns tre filer men ibland finns det två.

Håller med tidigare kille. Läs skyltarna. Är där två filer rakt framåt så ta den till höger om du bara ska rakt framåt även vid nästa kors. Vet du att du ska svänga vänster längre fram väljer du den vänstra filen.
Citera
2022-06-18, 07:27
Medlem
Citat:

Där har trafikverket faktiskt lite att jobba på. Ibland är det inte skyltat innan. Man märker det i bästa fall när man kommer fram till korsningen och ser vägmarkeringen. I bästa fall.....
Ofta är vägmarkeringen så pass sliten att det knappt syns ens där. Bästa tipset: tvåfilig fyrvägskorsning, höger fil. Trevägskorsning med avtagsväg åt höger, vänster fil.
Citera
2022-06-18, 07:47
Medlem
Glostrups avatar
Regeln är att alltid ligga så långt till höger som det går för att åka åt det håll man ska.

Om det är markerat (på väg eller med skylt) att körfältet längs till höger måste svänga åt höger, och man ska rakt fram, så väljer man körfältet till vänster om det som måste svänga. Ska man rakt fram så väljer man alltid det körfält som ligger längst till höger av de körfält som inte måste svänga.

Om man ska svänga till höger så väljer man alltid körfältet allra längst till höger, även om det är två eller fler körfält som svänger.

Om man ska svänga vänster och det är ett körfält som måste svänga till vänster, så väljer man körfältet längst till vänster. Om det är två körfält som svänger vänster, så väljer man det högra av de två.

Alltså: håll höger!
Citera
2022-06-18, 08:58
Medlem
Jordgubbes avatar
Kan du annars dra upp nåt svårt exempel? Använd tex Instant Streetview, kör runt och leta.
Citera
2022-06-18, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Regeln är att alltid ligga så långt till höger som det går för att åka åt det håll man ska.

Inte alltid utan om hastighetsbegränsningen är över 70km/t. Är det 70 eller lägre är det fritt val (man ska välja det som passar färdvägen. Dvs ska man lite längre fram svänga vänster är det ett utmärkt val att välja så långt till vänster som det går ävrn om man ska rakt fram ytterligare en bit.
Citera
2022-06-18, 14:05
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Inte alltid utan om hastighetsbegränsningen är över 70km/t. Är det 70 eller lägre är det fritt val (man ska välja det som passar färdvägen. Dvs ska man lite längre fram svänga vänster är det ett utmärkt val att välja så långt till vänster som det går ävrn om man ska rakt fram ytterligare en bit.

Nej, det är inte sant. Principen är att du alltid skall ligga i det körfält längst till höger som tar dig dit du ska. Däremot får du köra om på höger sida vid 70km/h eller lägre, vilket minskar effekten av problemet med långsamma slapptaskar i vänsterfil.
Citera
2022-06-18, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Nej, det är inte sant. Principen är att du alltid skall ligga i det körfält längst till höger som tar dig dit du ska. Däremot får du köra om på höger sida vid 70km/h eller lägre, vilket minskar effekten av problemet med långsamma slapptaskar i vänsterfil.

Okej, vi får enas om att vi inte är överens alternativt missförstår varandra. Hävdar bestämt att man får lägga sig längre åt vänster om det är lämpligare för fortsatt färd (inte bara relativt märmaste korsning utan även längre fram). Har man inget som helst skäl att välja något annat bör man välja det längst till höger.
Citera
2022-06-18, 14:36
Medlem
Alltid ljuset till höger som gäller, kvittar vilken fil du väljer
Citera
2022-06-18, 14:37
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Okej, vi får enas om att vi inte är överens alternativt missförstår varandra. Hävdar bestämt att man får lägga sig längre åt vänster om det är lämpligare för fortsatt färd (inte bara relativt märmaste korsning utan även längre fram). Har man inget som helst skäl att välja något annat bör man välja det längst till höger.

Jag håller med om att man ska planera sin körning, och som sagt så är det ett mindre problem med folk som ligger till vänster bara för att de ska svänga om elva mil om man får köra om dem på insidan. Men principen är håll till höger till dess det är dags att lägga sig i ett annat körfält.
Citera
2022-06-18, 18:09
Medlem
Citat:
Det har du helt rätt i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in