2022-06-17, 21:34
Medlem
Man fick ju alltid höra saker som:
"njut medans du är ung"
"Var rädd om din knän"
"Du kommer förstå när du blir äldre"

Var det någon som egentligen fick ut något av ett sån kommentar?
Finns det inte bättre sätt att förklara för barn om sånt som man lär sig med åren?

Vi skyddar barnen från "blackpills" för att man själv saknar barndommen och vill att den ska vara så länge som möjligt för ens egna. Men om man istället hade varit helt ärlig med sina barn tidigt så kan man ju ge en viss fördel som förvisso kan göra ungen lite annorlunda, men barndommen kan väl bli magisk ändå tänker jag.

Som exempel:
"njut medans du är ung" byts ut emot tacksamhetsövningar.

"var rädd om dina knän", man förklarar istället detaljerat och ofta om hur kroppen fungerar och att det är skillnad på hur slitna gamla är och att kroppen läker snabbare när man är ung.

Jag är inte förälder själv så jag kanske ska hålla käften men jag tycker det verkar finnas så sjukt många föräldrar som inte har tid eller ork att prata med sina barn. Hur kan så mycket vara off-limits, det finns ju miljoner sätt att demostrera koncept tänker jag.

Nu kommer ju frågan hur långt man kan ta det.
Som många andra som växt upp med internet så fick jag se gore som väldigt ung.
Har det hjälp mig eller skadat mig? Det vet jag inte.

Om ett barn tex skulle få se ett klipp på någon som cyklar utan hjälm och ramlar och slår upp skallen, hade läxan varit värt den potentiella stressen barnet hade blivit utsatt för?

Jag säger inte att vi ska visa barn gore, men vi behöver kunna prata om hur man lär sig saker och vilka sätt som är effektivast. Jag fick snus av farsan som barn, just för att jag skulle spy och aldrig vilja snusa. Funkade det? Nej.
Citera
2022-06-17, 21:51
Moderator
evilhoneys avatar
Psykologi --> Barn och familj
/Moderator
Citera
2022-06-17, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
Man fick ju alltid höra saker som:
"njut medans du är ung"
"Var rädd om din knän"
"Du kommer förstå när du blir äldre"

Var det någon som egentligen fick ut något av ett sån kommentar?
Finns det inte bättre sätt att förklara för barn om sånt som man lär sig med åren?

Vi skyddar barnen från "blackpills" för att man själv saknar barndommen och vill att den ska vara så länge som möjligt för ens egna. Men om man istället hade varit helt ärlig med sina barn tidigt så kan man ju ge en viss fördel som förvisso kan göra ungen lite annorlunda, men barndommen kan väl bli magisk ändå tänker jag.

Som exempel:
"njut medans du är ung" byts ut emot tacksamhetsövningar.

"var rädd om dina knän", man förklarar istället detaljerat och ofta om hur kroppen fungerar och att det är skillnad på hur slitna gamla är och att kroppen läker snabbare när man är ung.

Jag är inte förälder själv så jag kanske ska hålla käften men jag tycker det verkar finnas så sjukt många föräldrar som inte har tid eller ork att prata med sina barn. Hur kan så mycket vara off-limits, det finns ju miljoner sätt att demostrera koncept tänker jag.

Nu kommer ju frågan hur långt man kan ta det.
Som många andra som växt upp med internet så fick jag se gore som väldigt ung.
Har det hjälp mig eller skadat mig? Det vet jag inte.

Om ett barn tex skulle få se ett klipp på någon som cyklar utan hjälm och ramlar och slår upp skallen, hade läxan varit värt den potentiella stressen barnet hade blivit utsatt för?

Jag säger inte att vi ska visa barn gore, men vi behöver kunna prata om hur man lär sig saker och vilka sätt som är effektivast. Jag fick snus av farsan som barn, just för att jag skulle spy och aldrig vilja snusa. Funkade det? Nej.

Ja du har rätt, allt för lite stryk nuförtiden
Citera
2022-06-17, 23:33
Medlem
Problemet är väl att konsekvenstänket trillar ner i tjugoårsåldern. Visa ungen en film där någon spräcker skallen och de kan ändå inte relatera det till sig själv för de är odödliga. Det är väl det som är charmen med att vara ung men som förälder sliter man sitt hår över idiotin. En idioti som man själv genomgått.

Men du är inne på något. Föräldrar bör prata mer med sina barn, om allt och lite till. Däremot är en fjortis lagom road av tips o råd från sina föräldrar ungefär som alla fjortisar varit genom tiderna. Man får väl försöka uppfostra vettiga människor och hoppas att det hjälper dem genom tonårstidens djungel och att de kommer ut på andra sidan som kloka personer.
Livet är till för att levas!
Yolo!
Citera
2022-07-01, 01:52
Medlem
whatthedeuces avatar
Ett sätt är ju att trötta ut dom med alldeles för mycket text i ett inlägg.. då somnar dom på rot & kan inte göra någon illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in