• 1
  • 2
2022-06-17, 21:02
Medlem
Carnegie har stängt ned sin Rysslandsfond utan att informera oss som kunder. Vi är blåsta

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...-pa-fondtorget
Senast redigerad av Sskrruvdrucken 2022-06-17 kl. 21:19.
Citera
2022-06-17, 22:19
Moderator
HelgeBuks avatar
Redigerat rubriken. Det är inte bara Carnegies Rysslandsfond, som synes i länken. /Mod
Citera
2022-06-18, 13:47
Medlem
Carnegie sade för bara 1 månad sedan att de inte kommer stänga ned sin Rysslandsfond. Carnegie ljög alltså sina fondkunder rakt upp i ansiktet.
Citera
2022-06-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Carnegie sade för bara 1 månad sedan att de inte kommer stänga ned sin Rysslandsfond. Carnegie ljög alltså sina fondkunder rakt upp i ansiktet.

Nej, det är PPM som har tagit bort fonden från fondtorget:
https://www.pensionsmyndigheten.se/n...-pa-fondtorget
Citera
2022-06-29, 15:02
Medlem
Sqeptisks avatar
Hmm,
Så pensionspararna förväntas få hela o,5% av sina surt förvärvade som de satsat i ryssfonderna? Å det i en tid då ryska börsen stiger och rubeln stärks i rekordfart. Lagligt?

Det här luktar illa. Riktigt illa
Citera
2022-06-29, 15:52
Medlem
Jag förlorade 40.000:- . Tänk de som förlorar många hundratusen, fyfaan för Sverige.
Citera
2022-06-29, 22:52
Medlem
Citat:
Jag förlorade 40.000:- . Tänk de som förlorar många hundratusen, fyfaan för Sverige.
Hmmm...det är väl ändå inte Sverige som valt fonden åt dig?

Det är Ryssland/Putin som selektivt stängt Moskva börsen, vilket gör det omöjligt att korrekt värdera fonder som investerat i Ryssland. Det är således Putins fel att en sådan värdering inte kan göras inom överskådligt tid.

Jag köpte min Rysslandsfond, väl medveten om att det under omständigheterna var en mycket hög risk. Det är inget att gråta över.
Citera
2022-06-30, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Hmmm...det är väl ändå inte Sverige som valt fonden åt dig?

Det är Ryssland/Putin som selektivt stängt Moskva börsen, vilket gör det omöjligt att korrekt värdera fonder som investerat i Ryssland. Det är således Putins fel att en sådan värdering inte kan göras inom överskådligt tid.

Jag köpte min Rysslandsfond, väl medveten om att det under omständigheterna var en mycket hög risk. Det är inget att gråta över.

Även om Putin stänger börsen så har inte PPM rätt att bara stänga ned alla rysslandsinrijtade fonder.
Istället skulle PPM låtit fonderna vara som de var, men ingen fick sälja och köpa tills kriget är slut.

Svenska staten har stulit våra pengar i detta fallet, inte Putin.
Senast redigerad av Sskrruvdrucken 2022-06-30 kl. 07:34.
Citera
2022-06-30, 09:37
Medlem
Citat:
Även om Putin stänger börsen så har inte PPM rätt att bara stänga ned alla rysslandsinrijtade fonder.

Som jag fattar det är det premiepensionsmyndigheten som äger andelarna i fonden, medans pensionsspararen äger pensionsrätten.
https://www.pensionsmyndigheten.se/c...nder%204.0.pdf

. Pensionsmyndigheten står som andelsägare
för fondandelarna i premiepensionen och svarar också för konto- och
fondhandelsadministrationen gentemot pensionsspararna och Fondförvaltaren.
Pensionsrätten tillkommer den enskilde pensionsspararen med utgångspunkt i
tillgodohavandet vid var tid på pensionsspararens premiepensionskonto.
Citat:
Istället skulle PPM låtit fonderna vara som de var, men ingen fick sälja och köpa tills kriget är slut.
Fondförvaltaren måste i december varje år meddela PPM vilka dagar som man tänker handla med fonden. Fondförvaltaren är i princip skyldig att handla med fonden på vardagar. Detta går uppenbarligen inte nu, eftersom Moskva börsen är selektivt öppen/stängd.

Rysslandsfonder kan således inte uppräthålla den kvalite som PPM kräver.
Vilka andra fonder eller fondförvaltare ska slippa uppfylla PPM:s krav? Allra fondförvaltning?
Citat:
Det är Putin som förvandlat Ryssland till en skurkstat med kärnvapen.
Citera
2022-06-30, 09:55
Medlem
Citat:

När Moskvabörsen stängde förra gången tog det drygt 30 år innan den öppnade igen. Har du lust att vänta så länge på dina pensionspengar?
Citera
2022-06-30, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merksplas
När Moskvabörsen stängde förra gången tog det drygt 30 år innan den öppnade igen. Har du lust att vänta så länge på dina pensionspengar?

Ja
Citera
2022-06-30, 10:45
Medlem
gullfias avatar
Jag har ryska företag för ca 50 000 pund (innan 24 feb) i mitt brittiska pensionssparkonto. Det är aktier på Londonbörsen.

Tittar på detta och ser att de flesta är nollade. Det här var otroligt lönsamma fonder som gått upp med 100%-200% i snitt. På rak arm och med några säkert glömda, så var det Sistema (IT),, Nikolsk Nikel, Gazprom, Lukoil, Sberbank, Magnit,, ett fastighetsbolag som jag inte minns vad det heter. Några fler men jag orkar inte logga in där just nu.
Kontentan är att de i princip är nollade.
Men Gazprom och Lukoil har ÖKAT i värde sen 24 feb.

Jag känner mig helt apatisk och har ingen aning om vad jag ska göra. Felet är Storbritanniens. Jag antar att de här företagen har fått verkningsförbud. Ja, jag hade för mycket ryska aktier kanske. Men jag är rasande att de kan ta en medborgares pensionsinvesteringar för att de är förbannade på Putin!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in