• 1
  • 2
2022-06-17, 02:02
Medlem
Så, om en halvår har jag en villkorsändring på mitt bolån. Helt ärligt vet jag inte riktigt vad det är men jag antar att kommer höja räntan.

Saken är jag för ett halvår sen hamnade i en djup svacka. Lånade upp mot 600k. Spelade bort kanske 200-250 av dessa. 200k gick till investeringar som nu gått ner massa. Resten har jag ingen aning om vad dom gått till. Detta gör inget, jag tryckt på spelpaus, klarar utgifterna någorlunda bra även om det är right och försöker jobba extra. Hittills har jag redan betalat av 30k av lånet.

Det finns dock ett problem. Det är att dessa skulder är hemliga för sambon. Jag och sambon delar lånet på bostaden.

Min fråga är vad innebär en vilkorsförändring? Kommer räntan höjas rejält? Mitt bolån är ganska högt och en procent enhet kan vara avgörande för min ekonomi. Kommer mina skulder avslöjas?
Citera
2022-06-17, 02:04
Medlem
Kan tillägga att halva skulden kan jag betala av när som helst, dock kmr det kosta mig en rejäl förlust på aktie/kryptomarknaden och det känns lite segt då det antagligen vänder någon gång
Citera
2022-06-17, 02:09
Medlem
Sorry att säga men det bästa du kan göra är tbh att berätta för sambon.

Det kommer komma fram någon gång. Vill du vara med henne så måste du kunna vara öppen om din svacka, du verkar ändå ha en någorlunda plan över hur det skulle kunna lösa sig och det är jättebra.

Helt ärligt så kommer er relation mest troligt stärkas av att du är ärlig om situationen så snart som möjligt.

kan hon inte acceptera det så kommer hon inte göra det längre fram heller och då har du dessutom slösat massor med år till att oroa dig.
Citera
2022-06-17, 02:13
Medlem
Är du ärlig med det nu har ni dessutom ett halvår på er att komma fram till en bra lösning innan det blir försent.

Hon kanske kommer bli besviken till en början pga du inte sagt något tidigare. Men är hon en vettig person så kommer hon att vilja lösa situationen tillsammans med dig.
Citera
2022-06-17, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaut
Sorry att säga men det bästa du kan göra är tbh att berätta för sambon.

Det kommer komma fram någon gång. Vill du vara med henne så måste du kunna vara öppen om din svacka, du verkar ändå ha en någorlunda plan över hur det skulle kunna lösa sig och det är jättebra.

Helt ärligt så kommer er relation mest troligt stärkas av att du är ärlig om situationen så snart som möjligt.

kan hon inte acceptera det så kommer hon inte göra det längre fram heller och då har du dessutom slösat massor med år till att oroa dig.

Jag förstår vad du menar och på pappret är det såklart det bästa. Men saken är att jag kan klara av denna skulden på på 1-1.5 halvår. Amorterar flitigt varje månad, skulle säga att jag amorterar runt 12k varje månad ink bolån. Detta är mycket men jag klarar mig. Bara lite ljusare tider för börserna och jag kan klara mig innan 2024. Enda hindret är denna ”villkorsändringen” som jag inte har någon aning om är eller fungerar

Vi har det redan lite små taskigt i förhållandet. Tror verkligen inte det är så smart att droppa denna bomben, speciellt när jag vet att jag kan klara det, bara jag tar mig igenom villkorsändringen
Citera
2022-06-17, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaylordsfather
Jag förstår vad du menar och på pappret är det såklart det bästa. Men saken är att jag kan klara av denna skulden på på 1-1.5 halvår. Amorterar flitigt varje månad, skulle säga att jag amorterar runt 12k varje månad ink bolån. Detta är mycket men jag klarar mig. Bara lite ljusare tider för börserna och jag kan klara mig innan 2024. Enda hindret är denna ”villkorsändringen” som jag inte har någon aning om är eller fungerar

Fattar helt och hållet. Oavsett så har du en sambo som jag gissar att du vill fortsätta leva med? Att hålla undan en sådan här stor grej & då menar jag svackan och pengarna, kommer tära på ditt psyke i längden och skapa mer kaos.

Finns det något annat som ligger bakom att du inte vågar berätta?
Citera
2022-06-17, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaut
Fattar helt och hållet. Oavsett så har du en sambo som jag gissar att du vill fortsätta leva med? Att hålla undan en sådan här stor grej & då menar jag svackan och pengarna, kommer tära på ditt psyke i längden och skapa mer kaos.

Finns det något annat som ligger bakom att du inte vågar berätta?

Det är väl bara ren skam. Hon har alltid velat resa mycket vilket vi gjort, men aldrig dom resemålen som hon velat eftersom jag tyckte det varit för dyrt. Och så står jag här och spelar bort 3 Maldiverna resor. Sen har vi lite privata bekymmer också, inte så farliga men ändå.

Men någon som vet vad en vilkorsförändring innebär?

Kollade mina aktier och Cryptos och ligger exakt -200k. Så att sälja bör inte ses som ett alternativ egentligen
Senast redigerad av Gaylordsfather 2022-06-17 kl. 02:27.
Citera
2022-06-17, 05:22
Medlem
sebastian66s avatar
Ärlighet varar alltid längs heter det och stämmer till typ 90%. Att vara sambo och gömma såna stora saker då är risken stor att bubblan spricker ganska snart. Hur kan sambon inte fatta något är fel när du arbetar massa men det finns inte mer pengar. Är du världsmästare på att dölja saker för din omgivning?
I regel får du kanske dölja detta och hoppas på att sambon INTE kommer på dig. Jag ser större problem att du gamblar såna saker kan man kringgå när man är desperat. Tuffa pengar att torska på men bara bita i det sura och hoppas bubblan inte spricker.
Detta finns att läsa på google men det kanske du har missat.
Om du har ett bundet lån innebär villkorsändringen att din nuvarande bindningstid håller på att gå ut. När lånets räntebindningstid har gått ut kommer ditt lån automatiskt att gå över till 3 månaders bindningstid, även kallad rörlig ränta, på villkorsändringsdagen.
Citera
2022-06-17, 05:31
Medlem
Duerfs avatar
Villkorsändring är inte en ny kreditprövning. Ingen kommer ta en kreditupplysning. Det innebär bara att banken ger ett ränteerbjudande och ni väljer vilken bindningstid ni vill ha på lånen.
Citera
2022-06-17, 07:13
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaylordsfather

Vi har det redan lite små taskigt i förhållandet. Tror verkligen inte det är så smart att droppa denna bomben, speciellt när jag vet att jag kan klara det, bara jag tar mig igenom villkorsändringen
Hon kommer lista ut det för eller senare, ser hon inte att du inte amorterat på bostadslånen? Eller sköter du all ekonomi?
Citera
2022-06-17, 08:09
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Hon kommer lista ut det för eller senare, ser hon inte att du inte amorterat på bostadslånen? Eller sköter du all ekonomi?

I inlägget du citerade skriver han ju att han amorterar 12K inkl bolånet.
Citera
2022-06-17, 08:45
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
I inlägget du citerade skriver han ju att han amorterar 12K inkl bolånet.
Ja, men om inte 12k dras från bolånet är det enkelt att förstå att han lägger annat på något hemligt? Eller förväntar hon sig typ 4k där, och bryr sig inte om vad resten av pengarna går?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in