• 1
  • 2
2022-06-16, 23:12
Medlem
Om lagar inte fanns, skulle du göra något annat än idag? Typ något du inte velat göra för du kunnat åka dit, men utan lagar har du chansen?

Detta är egentligen en mycket djup fråga... Om folk inte gör vissa saker för det är olagligt eller av andra skäl. Det har "skildrats" lite i filmerna och serien The Purge. Det ger ju intrycket folk helt kommer spåra ut utan lagar men hur blir det i verkligheten?

Det finns ju ett verkligt exempel när polisen strejkade i Montreal 1969. Det ledde till något som kallades "Night of terror". Hundratals människor lootade affärer, flera banker rånades, byggnader eller åtminstone en brändes ner. Folk sköts också av beväpnade vakter... Armén fick kallas in för att få ordning på det.

Det visar att åtminstone vissa kommer ta chansen att göra saker om polisen inte arbetar. Om de vet de inte kan få påföljd passar de på... Fast troligen är det människor som ändå hade gjort något, eller åtminstone haft idéer innan de fick en sådan chans.

Men folk kan ju genom att se på saker de gjort utröna hur de möjligen skulle reagera. De kanske har varit i en situation de hade kunnat komma undan med att stjäla. Gjorde de det?

Den mer filosofiska aspekten är om det för individen är risken för att åka dit som gör han eller hon inte begår vissa brott, eller moral? Det kan ju finnas fler faktorer...

Men hur skulle du göra om helt plötsligt lagar inte fanns eller risken att åka dit temporärt försvinner? Vad tror du skulle ske i samhället?
Senast redigerad av Snobird 2022-06-16 kl. 23:19.
Citera
2022-06-16, 23:33
Jag skulle nog sköta mig ändå, har en moralisk kompass.
Citera
2022-06-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Jag skulle nog sköta mig ändå, har en moralisk kompass.

Inte råna en juvelerare när du har chansen? Försöka sno en sportbil? En liten våldtäkt?
Citera
2022-06-16, 23:39
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Inte råna en juvelerare när du har chansen? Försöka sno en sportbil? En liten våldtäkt?

Nej, samvetet stoppar mig.
Citera
2022-06-16, 23:47
Medlem
ViolaRasmussons avatar
Hej vännen! Jag håller med Pecka. Fast kanske hade jag stulit några citroner från mataffären.

Mvh Viola
Citera
2022-06-16, 23:49
Medlem
Muschimeisters avatar
Skulle kanske stjäla något, har åkt dit för sånt tidigare och har svårt att stoppa mig själv när jag ser något jag vill ha. Har väl något fel på frontalloben.

Men skulle inte begå någon 'liten våldtäkt' eller så som du föreslår, eller mörda någon. Jag tror de flesta har en moralisk kompass även utan lagar, det är trots allt lagarna som är uppbyggda utifrån vad folket anser lämpligt.
Citera
2022-06-17, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muschimeister
Skulle kanske stjäla något, har åkt dit för sånt tidigare och har svårt att stoppa mig själv när jag ser något jag vill ha. Har väl något fel på frontalloben.

Men skulle inte begå någon 'liten våldtäkt' eller så som du föreslår, eller mörda någon. Jag tror de flesta har en moralisk kompass även utan lagar, det är trots allt lagarna som är uppbyggda utifrån vad folket anser lämpligt.

Jag kan i nuläget inte komma på något jag direkt skulle gjort. Men hade jag verkligen behövt pengar hade jag kanske funderat på att krossa ett skyltfönster och ta saker. Fast jag hade troligen inte gjort det...

Sen hade jag varit medveten om att alla andra också vet att polisen strejkar, så jag hade insett jag får vara mer försiktig. Risken att utsättas för brott är också en faktor...
Citera
2022-06-17, 00:22
Medlem
Man kan ju när det gäller samhället i stort anta Sverige skulle ligga ganska illa till om alla poliser strejkade. Redan nu begås det en hel del grövre brott, och den situationen hade antagligen inte blivit bättre.

Om det i Kanada redan på 60-talet blev ganska kaotiskt i en liknande situation... Ja, Sverige av idag ligger väl knappast bättre till?
Citera
2022-06-17, 00:35
Medlem
Man får nog skilja på två saker här: om lagar inte existerar, och om vapenmakt inte existerar!

Om polisen (och militären) går i strejk, och avstår från att använda sina vapen (utom möjligen i självförsvar) blir samhället till en anarki. Om bara lagen avskaffas, men vapnen fortfarande finns redo att brukas i de väpnade styrkornas händer får vi snarare en militärdiktatur.
Citera
2022-06-17, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Man får nog skilja på två saker här: om lagar inte existerar, och om vapenmakt inte existerar!

Om polisen (och militären) går i strejk, och avstår från att använda sina vapen (utom möjligen i självförsvar) blir samhället till en anarki. Om bara lagen avskaffas, men vapnen fortfarande finns redo att brukas i de väpnade styrkornas händer får vi snarare en militärdiktatur.

Om lagar helt försvinner varför ska då polis och militär lyda stat eller myndigheter? Visst kommer de kanske göra det ändå men eftersom de inte behöver kan de bara sticka?
Citera
2022-06-17, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Om lagar helt försvinner varför ska då polis och militär lyda stat eller myndigheter? Visst kommer de kanske göra det ändå men eftersom de inte behöver kan de bara sticka?

Till ett annat land? Visst, det kan de ju (om landet ifråga vill ta emot dem), men varför inte lika gärna eller hellre göra sig till härskare här, där de redan bor, och därtill kanske är vana att bemötas med viss respekt? I vad mån de skulle komma att "lyda myndigheter" vill jag lämna obesvarat; snarare skulle de i mitt scenario bli den nya "myndigheten"!
Citera
2022-06-17, 01:03
Medlem
Är du zoofil har du chansen att åka ut på landet för en herdestund med diverse lantbruksdjur. Tyvärr skyddar dock polisens strejk inte från en bonde med högaffel...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in