Citat:
Ursprungligen postat av
Sleepyoh22
Grattis det säger inte ett skit. Digitalt har alltid fungerat likadant. Telia skickar en signal = du tar emot. Kvalitet på fiber, switch, märke på kalsonger spelar ingen roll. Det antingen fungerar eller fungerar inte. Ditt påstående är som att säga "har du en dålig nätverkskabel får du dålig bild på youtube, köp den här guldpläterade"
Det har jag inte alls påstått. Men är det däremot fel på kabeln så kan det påverka kvaliten. Sen att köpa en ”dyrare, finare i guld” har jag aldrig påstått och det är bara slöseri med pengar.
Däremot som jag skrev finns det saker som kan påverka att bilden på tv’n inte är bra. Felet behöver inte sitta i ts tv. Men felet skulle kunna vara där. Därför bör ts ringa till Telia så får de göra en felsökning och ta reda på vart felet är, så det går att återgäldas.
Det kan visst vara fel på omvandlaren, det händer faktiskt rätt ofta. När jag satt på supporten tog jag dagligen emot samtal där felet var omvandlaren, då var det bara att skicka ut en tekniker som bytte ut den. Sen statistiskt sett så vid dålig bild på tv’n berodde på dåliga kablar, fel på boxen eller fibret.
Tänker inte hänga ut någon speciell fiber leverantör, men det finns vissa leverantörer som har större problem än andra. Så jag håller faktiskt inte med i det du skriver.
Jag kan förstå att tekniken har ändrats sen jag arbetade där, men innan ts köper en ny tv är det väl sunt förnuft att utesluta allt innan? Det är ju billigare om inte ens gratis att få en ny digitalboxen än att byta tv. För att sedan komma fram till att felet inte ens sitter i tv’n.
Hade du haft rätt i dina argument hade tv operatörerna inte ens behövt ha någon tv-support om felet alltid sitter i tv’n eller förbilliga kablar.
Kvaliten på fibern spelar en jäkla stor roll, därför var jag intresserad av hur ts bredband funkar, har ts även dålig uppkoppling där så kan man ju nästan dra slutsatsen att felet sitter någon stans mellan Telia och omvandlaren.