• 1
  • 2
2022-06-16, 22:47
Medlem
Hej!

Vi har Telia som TV-leverantör med baspaket lagom. Jag har tyckt att bilden varit lite dålig och det fick jag bekräftat när jag besökte sjukhuset där bilden var knivskarp. TVn som vi har är en Samsung qn95a så den har bra bild. Är det Telia som ger mig dålig bild? Läst att Telia komprimerar bilden mer än andra. TV är via fiber och vi har Telias TV-box. Funderar att byta då jag vill ha kanaler som de facto är HD och inte 720p som det känns som nu....

Ska tilläggas att vi har 100/100 via fiber.
Citera
2022-06-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lracthor
Hej!

Vi har Telia som TV-leverantör med baspaket lagom. Jag har tyckt att bilden varit lite dålig och det fick jag bekräftat när jag besökte sjukhuset där bilden var knivskarp. TVn som vi har är en Samsung qn95a så den har bra bild. Är det Telia som ger mig dålig bild? Läst att Telia komprimerar bilden mer än andra. TV är via fiber och vi har Telias TV-box. Funderar att byta då jag vill ha kanaler som de facto är HD och inte 720p som det känns som nu....

startat om tv boxen?...jag måste göra i bland när det kommit uppdateringar så inte ljud o bild synkar
Citera
2022-06-16, 22:53
Medlem
Citat:
Hej!

Skulle säga att det är individuellt. Vilket bolag har dragit in fibret? Det spelar roll eftersom Telia skickar ut signalen. Men är det dåliga fiberkablar så spelar det ingen roll hur Telias signal är.

Sen så kan du inte jämföra med hur det var på sjukhuset. Det som däremot är intressant är hur dina grannar upplever att deras bild på TVn. Har du kontaktat Telia? Det kan även vara något fel på någon kabel, boxen eller mediaomvandlaren om du har det.

Hur fungerar ditt internet? Det som är mest intressant är hur det fungerar via kabel, inte trådlöst.
Citera
2022-06-16, 23:17
Medlem
Har du valt 1080p i boxen ?
Citera
2022-06-17, 00:03
Medlem
Jag har nästan samma setup som dig förutom tvn.

Kan det vara så att du har en gammal digitalbox?
Citera
2022-06-17, 07:50
Moderator
Citat:
Hej!

Telias bild är det inget fel på, har liknande setup och det är inga som helst problem med bildkvaliteten, jag är rätt kräsen angående sånt så det handlar inte om det.
Hur ansluter du mellan box (Arris?) och tv:n, hur ser ditt nätverk ut, kabel direkt från routern till boxen eller finns det nån splitter, skarv eller liknande på vägen, vad för nätverkskabel?
För att vara klyschig, en kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk, så börja där signalen kommer in och följ den till tv:n.
Citera
2022-06-18, 00:07
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
TVn som vi har är en Samsung qn95a så den har bra bild.

Hur vet du det? Har du testat den på sjukhuset? Har du provat med annan källa? (Blu-ray, mediaspelare eller dylikt) Har du testat med annan box? (grannens, tex)

Citat:
vill ha kanaler som de facto är HD och inte 720p som det känns som nu....

720p är HD.

Sen kan du ignorera ovanstående skribenter som börjar yra om routrar och nätverkskabel, de påverkar inte bildkvaliteten på IPTV.
Citera
2022-06-18, 00:17
Medlem
Gör ny installation plus sökning av tv-kanaler. Kolla dessutom först alla inställningar.
Citera
2022-06-18, 00:20
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Skulle säga att det är individuellt. Vilket bolag har dragit in fibret? Det spelar roll eftersom Telia skickar ut signalen. Men är det dåliga fiberkablar så spelar det ingen roll hur Telias signal är.

Sen så kan du inte jämföra med hur det var på sjukhuset. Det som däremot är intressant är hur dina grannar upplever att deras bild på TVn. Har du kontaktat Telia? Det kan även vara något fel på någon kabel, boxen eller mediaomvandlaren om du har det.

Hur fungerar ditt internet? Det som är mest intressant är hur det fungerar via kabel, inte trådlöst.

snälla skriv inte saker du inte har en susning om, dåliga fiber kablar... brukar du fylla på blinkers olja i bilen också? Är det digitalt får du vad som skickas..
Citera
2022-06-18, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
snälla skriv inte saker du inte har en susning om, dåliga fiber kablar... brukar du fylla på blinkers olja i bilen också? Är det digitalt får du vad som skickas..

Jag arbetade hos Telia för 6 år sedan. Sen har tekniken ändrats. Så jo jag vet vad jag pratar om. Har du någon bättre sätt att felsöka än de jag föreslog? Jag försöker i allafall hjälpa ts att hitta felet.
Senast redigerad av Elocone 2022-06-18 kl. 01:09. Anledning: Missade att citera
Citera
2022-06-18, 14:00
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Jag arbetade hos Telia för 6 år sedan. Sen har tekniken ändrats. Så jo jag vet vad jag pratar om. Har du någon bättre sätt att felsöka än de jag föreslog? Jag försöker i allafall hjälpa ts att hitta felet.

Grattis det säger inte ett skit. Digitalt har alltid fungerat likadant. Telia skickar en signal = du tar emot. Kvalitet på fiber, switch, märke på kalsonger spelar ingen roll. Det antingen fungerar eller fungerar inte. Ditt påstående är som att säga "har du en dålig nätverkskabel får du dålig bild på youtube, köp den här guldpläterade".

Du kanske tänker på 80-90 talets Analog-tv som överhuvudtaget inte involverade digital sändning. Så nej du har uppenbarligen inte en aning om vad du pratar om.

Det är som att en äldre farbor försöker felsöka en bil från 2019 och letar efter brytarspetsarna och rekommenderar att rengöra förgasaren för "jag var mekaniker på 70 talet".

TS Har inga fel eftersom han har bild. Är TS inte nöjd med bilden bör TS antingen byta tv, alternativt montera en parabol och få bättre mindre komprimerad bild. TS Kan koppla in en dator/chromecast och se om han är nöjd, är han inte nöjd köper han en ny TV, är han nöjd monterar han en parabol om ip-tv inte är nog. Så nu är problemet avklarat och löst.
Senast redigerad av Sleepyoh22 2022-06-18 kl. 14:07.
Citera
2022-06-18, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Grattis det säger inte ett skit. Digitalt har alltid fungerat likadant. Telia skickar en signal = du tar emot. Kvalitet på fiber, switch, märke på kalsonger spelar ingen roll. Det antingen fungerar eller fungerar inte. Ditt påstående är som att säga "har du en dålig nätverkskabel får du dålig bild på youtube, köp den här guldpläterade"

Det har jag inte alls påstått. Men är det däremot fel på kabeln så kan det påverka kvaliten. Sen att köpa en ”dyrare, finare i guld” har jag aldrig påstått och det är bara slöseri med pengar.

Däremot som jag skrev finns det saker som kan påverka att bilden på tv’n inte är bra. Felet behöver inte sitta i ts tv. Men felet skulle kunna vara där. Därför bör ts ringa till Telia så får de göra en felsökning och ta reda på vart felet är, så det går att återgäldas.

Det kan visst vara fel på omvandlaren, det händer faktiskt rätt ofta. När jag satt på supporten tog jag dagligen emot samtal där felet var omvandlaren, då var det bara att skicka ut en tekniker som bytte ut den. Sen statistiskt sett så vid dålig bild på tv’n berodde på dåliga kablar, fel på boxen eller fibret.

Tänker inte hänga ut någon speciell fiber leverantör, men det finns vissa leverantörer som har större problem än andra. Så jag håller faktiskt inte med i det du skriver.

Jag kan förstå att tekniken har ändrats sen jag arbetade där, men innan ts köper en ny tv är det väl sunt förnuft att utesluta allt innan? Det är ju billigare om inte ens gratis att få en ny digitalboxen än att byta tv. För att sedan komma fram till att felet inte ens sitter i tv’n.

Hade du haft rätt i dina argument hade tv operatörerna inte ens behövt ha någon tv-support om felet alltid sitter i tv’n eller förbilliga kablar.

Kvaliten på fibern spelar en jäkla stor roll, därför var jag intresserad av hur ts bredband funkar, har ts även dålig uppkoppling där så kan man ju nästan dra slutsatsen att felet sitter någon stans mellan Telia och omvandlaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in