• 1
  • 2
2022-06-16, 12:36
Medlem
moohs avatar
Jag prenumererade på Kalle Anka på 80-talet. Jag minns ett äventyr (ett av de där som delades upp i 3 - ibland bara 2 - delar) där Joakims pengabinge blir omringad av köttätande växter, framtrollade av Magica de Hex.

Någon som vet vilket jag menar?
Citera
2022-06-16, 13:38
Medlem
Fartarallts avatar
Känner inte igen den, det var ingen Barks va?
Citera
2022-06-16, 17:10
Medlem
C.B.G.s avatar
Jag känner igen beskrivningen av detta äventyr men har tyvärr inget namn eller nummer att komma med.

Hittade denna bild när jag googlade på magica de spell och flesh eating plants:

https://images-wixmp-ed30a86b8c4ca88...wKFDVp8rPWAXs0

Känns det igen?
Citera
2022-06-17, 09:44
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Känner inte igen den, det var ingen Barks va?

Det vet jag inte. Det var så väldigt länge sedan. Och jag var så liten på den tiden att jag inte hade koll på teknare etc.

Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag känner igen beskrivningen av detta äventyr men har tyvärr inget namn eller nummer att komma med.

Hittade denna bild när jag googlade på magica de spell och flesh eating plants:

https://images-wixmp-ed30a86b8c4ca88...wKFDVp8rPWAXs0

Känns det igen?

Jag tycker nog att dom där köttätande växterna ser ut som jag minns dem. Men jag har också för mig att köttätande växter i allmänhet har förekommit i Kalle Anka-tidningen i fler sammanhang, så jag är inte 100%. Så vitt jag minns så var det just pengabingen som var omringad av dem och de hindrade Joakim från att gå in.

Som sagt det är typ 40 år sedan, så minnet är ju en aning blekt. :P
Citera
2022-06-17, 14:28
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooh

Jag tycker nog att dom där köttätande växterna ser ut som jag minns dem. Men jag har också för mig att köttätande växter i allmänhet har förekommit i Kalle Anka-tidningen i fler sammanhang, så jag är inte 100%. Så vitt jag minns så var det just pengabingen som var omringad av dem och de hindrade Joakim från att gå in.

Minns du om prenumererade redan 1979? Äventyret med bilden jag bifogade verkar heta "Den mystiska trädgården" och gick som fortsättningsäventyr i Kalle Anka Nr. 41-43 1979.

Det finns litet bilder från äventyret här. Tyvärr i stort sett bara på förstasidorna.

https://inducks.org/story.php?c=D++4616#scans

Annars om du har gott om tid kan du gå igenom hela 80-talets utgivning av Kalle Anka & Co här:

https://inducks.org/publication.php?c=se/KA#se/KA1980
Citera
2022-06-17, 17:47
Medlem
Ördögs avatar
Citat:

Mina minnesbilder har beklagligtvis också suddats ut en smula under årens lopp. Jag minns dock historien i stora drag.

Magica hade kommit till Ankeborg för att inspektera ett gammalt kråkslott som hon ärvt av en släkting, trollpacka även hon. Bland prylarna i kåken fanns en trollstav som gav sin innehavare makt över växtriket. Magica insåg bums dess förtjänster.

Hon köpte en böngrodd i en kruka, ställde den invid ytterväggen till Joakims kassavalv (benämningen "pengabinge" började användas först senare, troligen i slutet av 80-talet), och svängde staven över den. Grodden växte med expressfart in genom en fönsterglugg, snärjde både Joakim, Kalle och knattarna i sega gröna revor, och snappade åt sig Joakims turkrona.

Magica fick myntet i sin hand och flängde iväg till sitt hus för att smälta ner det. Innan dess trollade hon fram en bambuskog som blockerade kassavalvets utgång, och fördröjde förföljarna. Och när hon väl slunkit in hus såg hon till att omge det av en barriär av köttätande växter, för att inte bli störd.

Men knattarna råkade veta att det fanns en underjordisk gång under trädgården (se äventyrets första sida hos Inducks), och tack vare den lyckades de undgå de blodtörstiga plantorna. De tog sig in i huset och rövade tillbaka turkronan.
Senast redigerad av Ördög 2022-06-17 kl. 17:52.
Citera
2022-06-18, 11:47
Medlem
Citat:
Jag prenumererade på Kalle Anka på 80-talet. Jag minns ett äventyr (ett av de där som delades upp i 3 - ibland bara 2 - delar) där Joakims pengabinge blir omringad av köttätande växter, framtrollade av Magica de Hex.

Någon som vet vilket jag menar?
Jag har något halvt minne att jag sett den i lösa nummer i mina Kalle Anka pärmar från 80-talet. Har inte tittat i dem på väldigt länge, men jag känner igen berättelsen.
Citera
2022-06-19, 12:34
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Minns du om prenumererade redan 1979? Äventyret med bilden jag bifogade verkar heta "Den mystiska trädgården" och gick som fortsättningsäventyr i Kalle Anka Nr. 41-43 1979.

Det finns litet bilder från äventyret här. Tyvärr i stort sett bara på förstasidorna.

https://inducks.org/story.php?c=D++4616#scans

Annars om du har gott om tid kan du gå igenom hela 80-talets utgivning av Kalle Anka & Co här:

https://inducks.org/publication.php?c=se/KA#se/KA1980

Jag kan ha prenumererat redan 1979, jag är inte helt säker. Jag tycker mig känna igen bilderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Mina minnesbilder har beklagligtvis också suddats ut en smula under årens lopp. Jag minns dock historien i stora drag.

Magica hade kommit till Ankeborg för att inspektera ett gammalt kråkslott som hon ärvt av en släkting, trollpacka även hon. Bland prylarna i kåken fanns en trollstav som gav sin innehavare makt över växtriket. Magica insåg bums dess förtjänster.

Hon köpte en böngrodd i en kruka, ställde den invid ytterväggen till Joakims kassavalv (benämningen "pengabinge" började användas först senare, troligen i slutet av 80-talet), och svängde staven över den. Grodden växte med expressfart in genom en fönsterglugg, snärjde både Joakim, Kalle och knattarna i sega gröna revor, och snappade åt sig Joakims turkrona.

Magica fick myntet i sin hand och flängde iväg till sitt hus för att smälta ner det. Innan dess trollade hon fram en bambuskog som blockerade kassavalvets utgång, och fördröjde förföljarna. Och när hon väl slunkit in hus såg hon till att omge det av en barriär av köttätande växter, för att inte bli störd.

Men knattarna råkade veta att det fanns en underjordisk gång under trädgården (se äventyrets första sida hos Inducks), och tack vare den lyckades de undgå de blodtörstiga plantorna. De tog sig in i huset och rövade tillbaka turkronan.

Det låter väldigt bekant ja.
Citera
2022-06-22, 15:04
Medlem
Citat:
Jag kan ha prenumererat redan 1979, jag är inte helt säker. Jag tycker mig känna igen bilderna.

Det låter väldigt bekant ja.

Tecknad av flyhänte Daniel Branca. Han och Vicar var samtida Barks epigoner. Även om jag nog föredrar Vicar så får Branca ses som den mer expressiva sett till både perspektivhantering och tuschlinje. Har noterat att dagens Kalle tidning flitigt repriserar både Vicar och Branca.
Citera
2022-06-23, 10:18
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Hon köpte en böngrodd i en kruka, ställde den invid ytterväggen till Joakims kassavalv (benämningen "pengabinge" började användas först senare, troligen i slutet av 80-talet), och svängde staven över den.

Intressant sidospår. Jag började läsa Kalle Anka & C 1984 och det stämmer med min minnesbild att det var kassavalvet som byggnaden kallades. Men hur var det med Kalle Ankas pocket? Hade de samma översättare och samma benämningar på saker och ting? Att persongalleriet delvis var delvis annorlunda i pocketarna vet jag (Gittan sågs aldrig i tidningarna, hur var det med von Pluring?), men kan det ha hetat "pengabingen" i pocketarna även under tidigt 80-tal?
Citera
2022-06-23, 14:41
Medlem
moohs avatar
Det verkar alltså vara Huey Dewey and Louie "The Green Attack" det handlar om. Försökte se om man kunde läsa dem online någonstans, men jag kunde inget hitta. Surt.
Citera
2022-06-23, 16:42
Medlem
Citat:
Det verkar alltså vara Huey Dewey and Louie "The Green Attack" det handlar om. Försökte se om man kunde läsa dem online någonstans, men jag kunde inget hitta. Surt.

Var lätt att hitta på engelska
https://readcomiconline.li/Comic/Unc...221?id=58268#3
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här