Citat:
Ursprungligen postat av
mooh
Jag tycker nog att dom där köttätande växterna ser ut som jag minns dem. Men jag har också för mig att köttätande växter i allmänhet har förekommit i Kalle Anka-tidningen i fler sammanhang, så jag är inte 100%. Så vitt jag minns så var det just pengabingen som var omringad av dem och de hindrade Joakim från att gå in.
Som sagt det är typ 40 år sedan, så minnet är ju en aning blekt. :P
Mina minnesbilder har beklagligtvis också suddats ut en smula under årens lopp. Jag minns dock historien i stora drag.
Magica hade kommit till Ankeborg för att inspektera ett gammalt kråkslott som hon ärvt av en släkting, trollpacka även hon. Bland prylarna i kåken fanns en trollstav som gav sin innehavare makt över växtriket. Magica insåg bums dess förtjänster.
Hon köpte en böngrodd i en kruka, ställde den invid ytterväggen till Joakims kassavalv (benämningen "pengabinge" började användas först senare, troligen i slutet av 80-talet), och svängde staven över den. Grodden växte med expressfart in genom en fönsterglugg, snärjde både Joakim, Kalle och knattarna i sega gröna revor, och snappade åt sig Joakims turkrona.
Magica fick myntet i sin hand och flängde iväg till sitt hus för att smälta ner det. Innan dess trollade hon fram en bambuskog som blockerade kassavalvets utgång, och fördröjde förföljarna. Och när hon väl slunkit in hus såg hon till att omge det av en barriär av köttätande växter, för att inte bli störd.
Men knattarna råkade veta att det fanns en underjordisk gång under trädgården (se äventyrets första sida hos Inducks), och tack vare den lyckades de undgå de blodtörstiga plantorna. De tog sig in i huset och rövade tillbaka turkronan.