2023-05-13, 08:34
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
(Arsenal har förresten 4 FA sedan 2014. Glömde titeln 2017)

Finns en anledning till att du glömde den.

Louis van Gaal blev sparkad samma kväll som han vann FA-cupen. Hade aldrig hänt om det varit en tung titel.
Citera
2023-05-13, 10:03
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Då borde copa italia och copa del rey vara riktigt stora vilket är motsvarigheten i italien och spanien. Men nej. Det är bara för engelsmän som FA är stor. Runt om i världen är det vem som vinner PL som slår högt. Vilket lag som helat med lite flyt kan ta sig till FA finalen och vinna den.

Inte samma sak. FA-cupen är världens äldsta fotbollstävling.
Citera
2023-05-13, 12:07
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Inte samma sak. FA-cupen är världens äldsta fotbollstävling.

Ja det är det enda man kan säga om denna titel. Gör den varken bättre eller ädlare än andra titlar.
Citera
2023-05-13, 12:19
Moderator
zanteras avatar
Jag kan delvis hålla med om att jag tycker FA Cupen är liiiite överskattad. Visst slår den högre än Carabao Cup/Ligacuppen, och tycker det finns lite värde i att det är den äldsta tävlingen, samt att det är kul med en cup där skrällar kan ske osv.

Samtidigt känns ju ligan och CL klart större. Skulle nog även säga att en EL titel känns större, det innebär ju ändå CL spel nästa säsong t.ex. Sen visst, vinner man FA Cupen så är den stor, förlorar man den så var det "ingen big deal, det var bara cupen".

Sen är det väl lite olika beroende på lag också. Att Liverpool vunnit FA Cupen nyligen under Klopp blir en ganska liten bedrift med tanke på att man vunnit PL och CL under Klopp ganska nyligen också, att Arsenal vinner några FA Cuper under 10-20 år av titel-torka är såklart något att skryta om när ett lag som Spurs misslyckats med det. För Spurs och Kane hade det säkert varit riktigt stort att få lyfta den t.ex. Kollar man senaste 10 åren så är det ju mest en anekdot att Liverpool, Chelsea, City, Arsenal och Man United har vunnit den, desto större att t.ex. Leicester och Wigan (!) har vunnit. Då blir det ju mer av en historisk grej för klubbar som inte vunnit extremt mycket, istället för en tröstpokal för storlagen.
Citera
2023-05-13, 12:52
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Jag kan delvis hålla med om att jag tycker FA Cupen är liiiite överskattad. Visst slår den högre än Carabao Cup/Ligacuppen, och tycker det finns lite värde i att det är den äldsta tävlingen, samt att det är kul med en cup där skrällar kan ske osv.

Samtidigt känns ju ligan och CL klart större. Skulle nog även säga att en EL titel känns större, det innebär ju ändå CL spel nästa säsong t.ex. Sen visst, vinner man FA Cupen så är den stor, förlorar man den så var det "ingen big deal, det var bara cupen".

Sen är det väl lite olika beroende på lag också. Att Liverpool vunnit FA Cupen nyligen under Klopp blir en ganska liten bedrift med tanke på att man vunnit PL och CL under Klopp ganska nyligen också, att Arsenal vinner några FA Cuper under 10-20 år av titel-torka är såklart något att skryta om när ett lag som Spurs misslyckats med det. För Spurs och Kane hade det säkert varit riktigt stort att få lyfta den t.ex. Kollar man senaste 10 åren så är det ju mest en anekdot att Liverpool, Chelsea, City, Arsenal och Man United har vunnit den, desto större att t.ex. Leicester och Wigan (!) har vunnit. Då blir det ju mer av en historisk grej för klubbar som inte vunnit extremt mycket, istället för en tröstpokal för storlagen.

Försöker inte misstolka dig nu, men de är mycket större, inte bara känns större. Det är så stor skillnad att det inte ens går att jämföra.

Man kan inte sitta och slå sig för bröstet att man har vinnarkultur när man i både stora finaler (cl) och i titelstrider (pl) gång på gång kommer 2a.

Det jag inte riktigt förstår är att de mer seriösa arsenalfans här inne tar rygg på det största trollet här inne bara för de håller på samma lag.
Citera
2023-05-13, 13:31
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Försöker inte misstolka dig nu, men de är mycket större, inte bara känns större. Det är så stor skillnad att det inte ens går att jämföra.

Man kan inte sitta och slå sig för bröstet att man har vinnarkultur när man i både stora finaler (cl) och i titelstrider (pl) gång på gång kommer 2a.

Det jag inte riktigt förstår är att de mer seriösa arsenalfans här inne tar rygg på det största trollet här inne bara för de håller på samma lag.

Jag tror vi kan enas om att PL och CL smäller högre än FA. Fråntar inte faktumet att FA är en stor titel för engelska lag.
Citera
2023-05-13, 13:37
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Tror ni Brighton kan lyckas kamma hem en Europaplats när säsongen ska summeras? Själv tippar jag på att det blir minst ECL för The Seagulls.
Citera
2023-05-13, 13:42
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02
Tror ni Brighton kan lyckas kamma hem en Europaplats när säsongen ska summeras? Själv tippar jag på att det blir minst ECL för The Seagulls.

Beror nog lite på hur det går för lagen runtom. Det som talar emot Brighton är ju att deras schema är röv. Arsenal, Newcastle och Aston Villa kvar.. på bortaplan. City, förvisso på hemmaplan, men trolig torsk då City jagar guldet. Southampton hemma är väl enda matchen som känns som 3p.
Citera
2023-05-13, 15:04
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag tror vi kan enas om att PL och CL smäller högre än FA. Fråntar inte faktumet att FA är en stor titel för engelska lag.

Ja men FA är en stor titel såklart. Heck, Liverpool hade ju en parad för det. Men den och ligacupen är verkligen sekundära. Stora för dem som vinner den men alla andra rycker på axlarna litegrann.
Citera
2023-05-13, 16:26
Avslutad
Kan man se alla dagens play offs på tv?
Lite sugen på att kolla på Knotts County efter att ha hört deras historia i When we were kings. Varför kvalar de ens - de kom ju tvåa i sin serie? Kör inte Leauge 1, 2 och National League samma deal som Championship där två går upp direkt och 3-6 får kvala pm sista platsen? Det har väl att göra med att Premier League har 20 lag istället för 24.
Citera
2023-05-13, 16:36
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Kan man se alla dagens play offs på tv?
Lite sugen på att kolla på Knotts County efter att ha hört deras historia i When we were kings. Varför kvalar de ens - de kom ju tvåa i sin serie? Kör inte Leauge 1, 2 och National League samma deal som Championship där två går upp direkt och 3-6 får kvala pm sista platsen? Det har väl att göra med att Premier League har 20 lag istället för 24.
NL är det bara två lag som går upp (två åker ur "football league"). Kval mellan lag 2-5.
Citera
2023-05-13, 17:51
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
NL är det bara två lag som går upp (två åker ur "football league"). Kval mellan lag 2-5.

Kvalet i NL (liksom i National League South & North) spelas mellan lag 2-7 i enkelmöten. Lagen på plats 4-7 möts först, vinnarna där ställs mot lagen som hamnade på plats 2 och 3. Vinnarna i de mötena ställs mot varandra i en final.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in