Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
Ronaldo måste ut, det måste dessutom in typ 2 anfallare och det finns några andra hål i truppen som behöver pluggas igen. Målvaksfrågan hänger i luften, Maguire som kapten problemet osv. Men det känns iaf positivt kring klubben nu vilket det inte gjorde på samma sätt under Ole eller Mourinho för min egen del. Så jag är glad även om det finns en bit kvar såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
Om jag inte minns fel så löper väl De Gea's kontrakt ut nu efter säsongen. Det har varit snack om förlängning men med tanke på de 375k (?) i veckan han sitter på vilket är helt sinnessjukt för en målvakt så är ju frågan hur det blir. Dels har ju De Gea visat svagheter med fötterna vilket inte gynnar hur Ten Hag vill spela, men sen gör ju den höga lönen att förhandlingar om en eventuell förlängning blir knepigare. Antingen släpper man De Gea eller så försöker man förlänga med att han får halvera sin lön eller dylikt och frågan är hur pigg han är på det.
Om nu De Gea försvinner så finns det ju diskussioner att ha kring vem som ersätter honom. Henderson har gjort det ganska bra i Nottingham (släppte förvisso 5 idag men har ju ingen hjälp av försvaret direkt) och skulle ju potentiellt kunna vara ett namn att satsa på (då kan man lägga pengar på andra värvningar) men han har ju uttalat sig ganska kritiskt om klubben och frågan är vart man står där.
Två av mina käpphästar right there - värvningen av Ronaldo och förlängningen med de Gea. Spelarna i sig absolut inte dåliga, men snuskiga överpriser och United målade in sig i ett hörn med dem affärerna.
Båda har option över 2024 som jag antar är ömsesidiga? Dvs, både spelare och klubb måste vilja ha ett år till för att det ska bli av, annars blir det Bosman. Svårt att se att de Gea skulle vaska optionen (som troligen ger samma lön han redan har) och gå med på en rejäl paycut och sen förlänga.
Ni blir nog sittande med CR7 i januari, om ingen klubb med pengar i en blåbärsliga har räknat hem affären marknadsmässigt. Typ, MLS eller arabvärlden. Sportsligt vinner du inte de stora titlarna med CR7 anno 2023 längst fram.
Lätt att vara efterklok, men fullkomligt hål i huvudet att ge de Gea den lön man gav honom 2019. Jag förstår varför, när man gett Alexis den lönen och desperat ville behålla en av de få stjärnor som levererat, men facit ger att man betalat den överlägset dyraste lönen för en målvakt i världen och fått en målvakt som levererat lite mellanmjölk. Inte värdelöst, inte toppklass, helt ok.
Det visar också att dåliga beslut kring lönepolicyn får långtgående dominoeffekter. Visst, du kan sparka en tränare, men du kan bli sittande med dåliga beslut i flera år som äter upp budgetutrymme och gör att nya spelare kräver oskäliga löner.
...vilket osökt för mig in på LFC...
Salahs förlängning kan visa sig bli en sånt sänke för LFC. Men som "tur" är, har han "bara" kontrakt till 2025. Vi får se var i hierarkin LFC befinner sig då. Mycket svårt för spelare som VvD, TAA, Fabinho och Thiago (Keita!) att komma och vilja ha rejäla lönepåslag som de levererar just nu. Den ende som kan säga att han förtjänar mer betalt utan att skämmas för det är Alisson - som signerade nytt förra sommaren och har kontrakt till 2027.
Fyra matcher kvar till ett efterlängtat VM-uppehåll och chans till nystart för detta LFC. Törs man hoppas på ett pånyttfött lag efter vilan?
Liverpools VM-situation ser skapligt ljus ut ändå.
Dessa kommer garanterat starta i VM om de är skadefria: VvD, Alisson, Darwin
Bänk/rotationsspelare: Henderson, Firmino, Trent, Fabinho
Kommer troligen inte med i sina trupper: Gomez, Konate, Ox, Thiago, Elliott, Carvalho, CuJo
Spelare vars länder inte kvalat in: Kelleher, Matip, Robertson, Tsimikas, Keita, Salah, Luis Diaz
Med "tur" petas Trent och Firmino och får stanna hemma.
City, Chelsea och Spurs kommer ha betydligt fler spelare i Qatar. Arsenal snarlik situation som LFC, med flera nyckelspelare vars länder som missar VM eller som inte platsar i sina länders trupper.
För egen del ser jag fram emot en helt fotbollsfri månad. Qatar och FIFA kan suga getpung. Tänker inte se en enda reklamskylt eller reklaminslag av deras sändningar. Toppfotboll och FIFA har alltid varit ruttet, men med Qatar har det gått ett steg för långt för mig. I don't give a shit. Blir skönt!