2022-09-05, 16:20
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
När åker Rodgers? Feta summor man sålt för och gör det dåligt i ligan, nej detta håller inte.
Citera
2022-09-05, 16:24
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
När åker Rodgers? Feta summor man sålt för och gör det dåligt i ligan, nej detta håller inte.

Leicester verkar ha drabbats särskilt hårt av pandemin, redovisade storförlust. Ägaren har dragit åt svångremmen. Frågan är om de har råd att sparka Rodgers.. Frågan de lär ställa sig är om en annan manager kan göra det bättre.

I och för sig kanske det är en psykologisk aspekt i det hela, det brukar vara det. Rodgers har varit med om ett fönster där han fått noll-nada-zip nytt material att jobba med och är kanske lite uppgiven. En ny manager kommer ju in med blankt papper och förutsättningarna klara.

Leicesters trupp är tunn men inte dålig. Men Vardy och co är knappast bättre än de var förra året.
Citera
2022-09-05, 16:42
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag har redan förklarat det där.
VAR skall inte användas vid exempelvis speluppbyggnad inför ett mål.
VAR skall bara användas för att checka rött kort,straff samt direkt offside..dvs,den allra sista passningen innan mål görs.That´s it.

Dessutom bör som sagt direkt speltid införas sista 10 minuter av match samt övertiden.
Då kommer man åt det uppenbara timewastingproblemet.

Klart..let´s play ball!
Jag har inte sett eller läst den förklaringen du får gärna länka.
Nu var det ganska tydligt en miss från domaren som ledde till ett onödigt målrabalder.. Gick målet regelrätt till? Svar nej därför gick VAR in och påtalade felet.
Senast redigerad av Drickback 2022-09-05 kl. 16:51.
Citera
2022-09-05, 16:48
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Problemet för mig är att vi numera har en marionett i domartröja på planen. Den riktiga domaren sitter skyddad i någon mysigt inrett rum någonstans och tar beslut som fortfarande är lika subjektiva som om han var på gräset.

Precis så. För mig är det ett mysterium hur (åtminstone somliga) domare, som alltid har klagat på bristande respekt från spelare och ledare, nu kan uttala sig positivt om VAR, som ju oundvikligen leder till att deras auktoritet och status minskar ytterligare. Men de väljer kanske att hålla god min och "gilla läget" för att få fortsätta döma, om än i tvångströja och i händerna på VAR-domare som aldrig behöver utsätta sig för missnöjesyttringar från spelare, ledare och publik.
Citera
2022-09-05, 17:15
Medlem
Schmooves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Två helt olika situationer.

Tielemans är en axel-mot-axel, helt clean närkamp som han vinner i egenskap av bättre balans och kommer in rätt i situationen. Spela på.

Ødegård hakar upp Eriksens benrörelse när han ska slå passningen och träffar dessutom Eriksen med ett knä, utan att vara nära bollen. Frispark.

Liknande i den meningen att domaren faktiskt hade kunnat blåsa frispark för March, detta har vi sett tusentals exempel av tidigare. Likaväl kan Eriksen få frispark som han också fick. Det är bedömningen som är så svajig och frustrerande här.

Problemet är att spelare slarvar och räddar upp situationen med att falla ner i gräset istället för att erkänna sig besegrade.

Eriksen har inte kontroll över bollen, bollen är fri, den är en bra bit ifrån hans fötter efter en dålig mottagning. Den dåliga mottagningen sätter Eriksen i en svår situation som han enkelt tar sig ur genom att lägga sig ner och får frispark. Ödegaard är uppe i rygg på Eriksen och bollen är där för att vinnas, då är det inte konstigt att det blir kontakt. Det är inte innebandy på 90-talet utan det är fotboll.
Citera
2022-09-05, 18:16
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmoove
Jag håller med dig, tack för en gedigen redogörelse.

Precis i början av matchen mellan Brighton och Leicester igår inträffade en liknande situation som mellan Ödegaard och Eriksen. Tielemans använder sin axel och Solly March bollförande i Brighton förlorar balansen och faller ner mot gräset. Ingen ojuste alls bara kamp om bollen och Tielemans går vinnande ur duellen och efter några fina passningar av Leicester blir det mål.

Kolla själva, ungefär 2 sekunder in börjar duellen mellan #7 i Brighton och #8 i Leicester.
https://www.youtube.com/watch?v=vT53hMGieEI

Två liknande situationer men helt olika bedömningar. Det är uselt av PL att den svajiga bedömningen tillåts fortsätta så här.

Fotboll är en kontaktsport och bara för att en spelare väljer att falla ihop mot gräset vid minsta kontakt så innebär det inte att det automatiskt är frispark.

Edit: hade inte sett ditt inlägg här ovanför innan jag skrev , det förklarade det mer.

Däremot tycker jag inte att situationerna går att jämföra då en är en kapning bakifrån och en är axel mot axel.

Dessutom beskriver du ju tielemans som en juste tackling, viket det var, ödegards tackling är ju en ren kapning och skall resultera i en frispark.

Vet inte ens hur man kan jämföra så 2 olika situationer men känns som du alltid varit lite rödtott
Senast redigerad av Imbaz 2022-09-05 kl. 18:59.
Citera
2022-09-05, 19:54
Medlem
Diego Costa in för resten av säsongen vad det verkar luta för Wolves.
Blobby Taylor i kvadrat.
Citera
2022-09-05, 20:24
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Blobby Taylor i kvadrat.

Nästan som eran Diogo. Fast han var ju bara 5:e val.
Citera
2022-09-05, 20:53
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Blobby Taylor i kvadrat.

Diego Costa, håller han på än? Undrar om VAR köper hans filmningar...
Citera
2022-09-05, 21:31
Medlem
En rätt uppseendeväckande nyhet. Visserligen National League men alltjämt engelsk fotboll.

https://www.theguardian.com/football/2022/sep/05/oldham-hallam-hope-assault-club-car-park

Oldham Athletic's Hallam Hope blev i lördags överfallen utanför Boundary Park efter lagets match mot Chesterfield. Vårdas nu på sjukhus med allvarliga skador och den misstänkte gärningsmannen är en Chesterfieldspelare.

- - -

Nu när det ändå snackas Leicester i tråden vill jag gärna bidra med lite tankar.
Det är egentligen bara Schmeichel och Fofana som är de riktiga tappen inför/under den här säsongen och jag kan tycka att Leicester och Rodgers ska göra det jävligt mycket bättre. De har har kanske inte haft det lättaste spelschemat med Arsenal och Chelsea borta samt United hemma, men har samtidigt torskat mot Southampton, Brighton och kryssat mot Brentford - tre matcher man åtminstone borde tagit en vinst i.

Nu senast mot Brighton ställde Rodgers upp med Ndidi som mittback trots att Vestergaard och Söyüncü fanns tillgängliga för spel (men ej uttagna) och så släppte man in 5 mål. Ndidi drog också på sig en otroligt klumpig straff. Evans såg också riktigt jävla loj ut och det håller ju bara inte med den här hönsgården.

Okej, Brighton är riktigt bra just nu och Leicester är inte vad de brukade vara och har knappt investerat någonting inför säsongen men jag hade hoppats på mer från detta lag med tanke på vilka spelare och rutinen man ändå har i truppen.

På pappret är det ju en ganska bra trupp - Vardy, Maddison, Albrighton, Evans, Castagne, Barnes, Tielemans, Ndidi m.fl. - och en placering runt mitten är knappast orealistiskt. Som någon redan var inne på har de ett bättre lag än många andra i PL.

Det börjar bli bråttom att vända detta för just nu 8-16 i målskillnad och vid förlust mot Villa i helgen är man redan 6 poäng från säker mark. Jag ser helst att varken Villa eller Leicester åker ner i Championship men det är inte omöjligt. Aston Villa's 4 pinnar på 6 matcher är också under all kritik och kanske mer oväntat med tanke på deras satsning. Det kan bli en riktig ångestmatch med två managers som hänger löst på lördag och jag ser fram emot den. Vid Leicesterförlust tror jag Rodgers ryker, men vid Villaförlust tror jag ändå Gerrard får sitta kvar några matcher till.

Vem tycker ni ansvaret borde vila på, klubbledningen, Rodgers eller spelarna? En kombination?
Senast redigerad av radiopanna 2022-09-05 kl. 21:34.
Citera
2022-09-05, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
En rätt uppseendeväckande nyhet. Visserligen National League men alltjämt engelsk fotboll.

https://www.theguardian.com/football/2022/sep/05/oldham-hallam-hope-assault-club-car-park

Oldham Athletic's Hallam Hope blev i lördags överfallen utanför Boundary Park efter lagets match mot Chesterfield. Vårdas nu på sjukhus med allvarliga skador och den misstänkte gärningsmannen är en Chesterfieldspelare.

- - -

Nu när det ändå snackas Leicester i tråden vill jag gärna bidra med lite tankar.
Det är egentligen bara Schmeichel och Fofana som är de riktiga tappen inför/under den här säsongen och jag kan tycka att Leicester och Rodgers ska göra det jävligt mycket bättre. De har har kanske inte haft det lättaste spelschemat med Arsenal och Chelsea borta samt United hemma, men har samtidigt torskat mot Southampton, Brighton och kryssat mot Brentford - tre matcher man åtminstone borde tagit en vinst i.

Nu senast mot Brighton ställde Rodgers upp med Ndidi som mittback trots att Vestergaard och Söyüncü fanns tillgängliga för spel (men ej uttagna) och så släppte man in 5 mål. Ndidi drog också på sig en otroligt klumpig straff. Evans såg också riktigt jävla loj ut och det håller ju bara inte med den här hönsgården.

Okej, Brighton är riktigt bra just nu och Leicester är inte vad de brukade vara och har knappt investerat någonting inför säsongen men jag hade hoppats på mer från detta lag med tanke på vilka spelare och rutinen man ändå har i truppen.

På pappret är det ju en ganska bra trupp - Vardy, Maddison, Albrighton, Evans, Castagne, Barnes, Tielemans, Ndidi m.fl. - och en placering runt mitten är knappast orealistiskt. Som någon redan var inne på har de ett bättre lag än många andra i PL.

Det börjar bli bråttom att vända detta för just nu 8-16 i målskillnad och vid förlust mot Villa i helgen är man redan 6 poäng från säker mark. Jag ser helst att varken Villa eller Leicester åker ner i Championship men det är inte omöjligt. Aston Villa's 4 pinnar på 6 matcher är också under all kritik och kanske mer oväntat med tanke på deras satsning. Det kan bli en riktig ångestmatch med två managers som hänger löst på lördag och jag ser fram emot den. Vid Leicesterförlust tror jag Rodgers ryker, men vid Villaförlust tror jag ändå Gerrard får sitta kvar några matcher till.

Vem tycker ni ansvaret borde vila på, klubbledningen, Rodgers eller spelarna? En kombination?

Det enkla svaret är en kombination,men i verkligheten så vilar det alltid ett huvudansvar på klubbledningen naturligtvis.
Leicester lider såsom alla andra klubbar utanför big six av de omsättningsbundna FFP reglerna,så det är klart att utrymmet varit synnerligen begränsat..men som till exempel gamle Fergie påstod så kan man inte stå stilla i PL omgivning,för då käkar den upp en till slut.
Citera
2022-09-06, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmoove
Det är bedömningen som är så svajig och frustrerande här.

Problemet är att spelare slarvar och räddar upp situationen med att falla ner i gräset istället för att erkänna sig besegrade.
Självfallet är det alltid surare att vara fans till det lag som är på den "förlorande sidan" av beslutet (t ex Bruno som blev tacklad av Stephens i S'hampton för någon säsong sen och de sen gjorde mål i samma anfall. Många här tyckte det var en helt ok tackling, United-fans not so much).

Men det citerade är det jag tycker är den viktiga biten i hela eran diskussion och där fokus borde ligga mest - få en jämnare och mer konsistent bedömning och få bort förstärkningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in