Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Du ser inga problem med att fans först jublar över ett mål som sedan raderas efter flera minuters palaver?
Ridå.
Jo, det är en av nackdelarna med VAR, men en fördel är att regelvidriga mål inte står. Can't have one without the other.
Jag är som sagt inte VARs största försvarare men nu sitter vi i båten, bara göra det bästa av den. Och det blev rätt beslut igår.
Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
VAR inrättades från början för att säkerställa att uppenbara regelöverträdelser inte gav någon fördel/nackdel, t.ex offside och om bollen är över linjen eller ej. Det var inte till för att inrätta ännu en domare som ska göra subjektiva bedömningar av situationer. Särskilt illa är det att VAR-domaren tagit över som huvuddomare. Domaren på planen vågar ju fan inte göra annat än att rätta sig efter VAR:s åsikt.
Situationen Ödegaard i ryggen på Eriksen, kan ha varit frispark. Ingen hade gnällt om domaren hade blåst frispark. Men nu blåste inte domaren frispark. Detta var alltså på mittplan, domaren gjorde en bedömning. Var går gränsen? Om inte Saka hade passat direkt till Martinelli utan till någon annan och det sedan 4-5 passningar senare blivit mål, skulle VAR få gå in då också? Hypotetiskt, Ben White tacklar Rashford regelvidrigt vid Arsenals hörnflagga och 15 pass senare (utan att United återtagit kontrollen) gör Arsenal mål, har VAR rätt att då säga att White hade gjort foul före så målet ska tas bort?
Det blir ju orimliga tolkningssituationer.
Jag köper att VAR dömer bort Martinellis mål. Men i så fall kan jag INTE köpa att Aston Villas mål mot Arsenal förra helgen står, trots att villaanfallare tydligt, med båda armarna håller fast Ramsdale.
VAR inrättades för att eliminera grova misstag, i grunden positivt. Men den gånga helgen visar vilket kapitalt misslyckande det är i England när inkompetenta människor ska försöka tillämpa det.
Bollen är över linjen? Menar du goal-line-technology? Det fanns ju före VAR, en teknik som funkar utmärkt och gör att vi vet så nära som det går om bollen var över linjen eller inte.
Jag håller med om att det finns bitar i VAR som är alldeles för godtyckliga, vilket jag tog upp här:
Citat:
Jag är inget jättefan av VAR - det finns många godtyckliga moment (som hur långt bak man kollar före ett mål),
Jag gillar inte heller att linjemän och domare släpper situationer som de normalt vinkar/blåser för, eftersom de tänker att VAR går in och fixar det där om de dömer fel. Linjemän har väl till och med fått instruktioner att släppa om de inte är 110% säkra på offside? Så får VAR glida in om de gjorde fel. Vilket skapar flera helt onödiga dueller där spelare får göra max-löpningar och närkamper om en boll som redan borde varit död.
Jag hade hellre sett en återgång till pre-VAR med retroaktiva gula och röda kort (men att resultatet står), att man på så vis kommer åt de som fuskar likt Diego Costa gjorde väldigt framgångsrikt pre-VAR. Men som sagt, nu sitter vi i VAR-båten, bara att gilla läget.
Jag har inte sett situationen du pratar om mot Villa. Länk?