2022-06-16, 00:45
Medlem
En skogsstig på 700m som jag både gått och cyklat på tidigare, för att spara minst 5km+ på en resa har numera fått två nybyggda gårdar i varsin ände, alltså omöjligt att nå stigarna utan MYCKEN möda utan att korsa privata tomter.
Jag är lat och envis så jag har korsat både bom och gård för att nå den stig jag alltid färdats på från båda ändar.

Jag förstår att jag begår hemfridsbrott som gör intrång på dessa två tomter.
Hittils har jag inte blivit konfronterad, det gör förstås inte saken bättre då jag även känner att jag gör fel.

Frågeställningen blir:
Vad kan jag göra för att det ska bli rätt OCH slippa att min resväg blir 5km längre, går det ens?

Måste jag bara inse att jag får gå/cykla 5km längre?
Får jag trampa upp en ny stig runt deras tomter till den befintliga stigen och kalla det allemansrätt?(stort jobb och en del förstörelse skulle det bli)
Har de begått något regelverksbrott om de bygger för naturstigar så här?
Senast redigerad av Kassastrand2 2022-06-16 kl. 00:52.
Citera
2022-06-16, 00:58
Medlem
KN1CKED1CKs avatar
Kolla med markägaren om du kan få gena över hans gårdsplan någon gång då och då.

Kan du ta en printscreen från google maps?
Citera
2022-06-16, 01:00
Medlem
Riddarhusets avatar
Hur nära boningshusen går du?
Citera
2022-06-16, 01:09
Bannlyst
Finns inget i allemansrätten som förbjuder dig att gena på en skogsstig
Citera
2022-06-16, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KN1CKED1CK
Kolla med markägaren om du kan få gena över hans gårdsplan någon gång då och då.

Det ska jag fråga när jag får chansen men jag är rädd för att det inte skulle vara accepterat och vad kan jag göra då?

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Hur nära boningshusen går du?

Ena tomten går jag så jag är ca 10 meter ifrån huvudentrén och ser tydligt in i köket och svänger då skarpt vänster för att nå stigen, då är jag redan mitt inne i deras framsida tomt som ser ut som en infart utav grus, på den andra går jag ca 2 meter intill väggen på sidan och får således inte mycket insyn i huset, där är det på grästomten innanför häcken.
Citera
2022-06-16, 01:16
Medlem
KN1CKED1CKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Det ska jag fråga när jag får chansen men jag är rädd för att det inte skulle vara accepterat och vad kan jag göra då?

Utan bild på hur terrängen ser ut så blir det omöjligt att ge dig ett bättre tips än det jag redan gett dig.
Citera
2022-06-16, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
En skogsstig på 700m som jag både gått och cyklat på tidigare, för att spara minst 5km+ på en resa har numera fått två nybyggda gårdar i varsin ände, alltså omöjligt att nå stigarna utan MYCKEN möda utan att korsa privata tomter.
Jag är lat och envis så jag har korsat både bom och gård för att nå den stig jag alltid färdats på från båda ändar.

Jag förstår att jag begår hemfridsbrott som gör intrång på dessa två tomter.
Hittils har jag inte blivit konfronterad, det gör förstås inte saken bättre då jag även känner att jag gör fel.

Frågeställningen blir:
Vad kan jag göra för att det ska bli rätt OCH slippa att min resväg blir 5km längre, går det ens?

Måste jag bara inse att jag får gå/cykla 5km längre?
Får jag trampa upp en ny stig runt deras tomter till den befintliga stigen och kalla det allemansrätt?(stort jobb och en del förstörelse skulle det bli)
Har de begått något regelverksbrott om de bygger för naturstigar så här?

Du får helt enkelt gå runt dessa två tomter, det lär knappast vara 5km.
Dock får du inte göra en stig utan markägarens tillåtelse.
Citera
2022-06-16, 01:45
Medlem
StigAllans avatar
Det är ett snabbare jobb att ta upp en ny stig än vad man som oerfaren tror.
Ta en passande sträckning och ta gärna med en handyxa att nyttja där det blir tätt.
Då tar det någon månad så har du gjort dig en ny stig.
Citera
2022-06-16, 02:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du får helt enkelt gå runt dessa två tomter, det lär knappast vara 5km.
Dock får du inte göra en stig utan markägarens tillåtelse.

Stigar uppstår av sig själva beroende på att folk (och ibland fä) trampar upp dessa genom trafikerandet på marken. Inget man specifikt "gör".

Tror inte TS menar att "gå runt" tar 5km extra, utan att menar snarare att ta någon helt annan väg över huvud taget. Exempelvis en officiell väg som finns på karta.

Vissa stigar är markerade på officiella kartor. Kan TS kolla om stigen är markerad på exempelvis en friluftskarta/terrängkarta? Möjligen kan detta hjälpa TS i en eventuell tvist med markägare. Dvs. TS kan hänvisa till kartan där stig är markerad. 10 meter från en tomt anser jag är helt okej att promenera enligt allemansrätten.
Citera
2022-06-16, 06:46
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du går på folks tomter och nära deras hus för att du minsann alltid gått där? Är du rättshaverist?
Jag skulle bli grymt störd om någon jävel envisades med att gå på min tomt (för vi pratar inte om markägare här med stora arealer?) och stirra in i köket.

Gå runt eller hitta en ny väg.
Citera
2022-06-16, 06:57
Medlem
borrizs avatar
Används stigen av fler än bara dig, så kommer det förr eller senare att trampas upp nya stigar som går runt tomterna.
Citera
2022-06-16, 07:54
Medlem
Forevermores avatar
Du får såklart inte gå in på folks tomter. Det ingår inte i allemansrätten. Tomten är det område närmast boningshuset som kan anses som privat. Jämför med en trädgård runt en villa.

Sedan finns det något som heter hemfridszon också. Det finns ingen exakt definition eller avstånd på detta men det är det område runt ett bebott hus ute på en större fastighet (mark) som man inte ska göra intrång på för att inte störa de boende. En tumregel här kan vara att inte gå närmare ett hus ute i skogen än du själv skulle vilja ha folk om du bodde där. Det är lite vanskligt ibland beroende på terrängen att avgör. Man kan ju gå 30 m från ett hus om det ligger på andra sidan en kulle utan att störa men likväl så kan det upplevas som störande om du går 100 m från huset i öppen terräng. Det handlar också om gammal hävd och var vägar/stigar går. I många mindre samhälle vid vatten så går t.ex. enda stigen ned till sjön ofta nära ett hus för så var det förr. Då går folk där av gammal hävd och det anses naturligt. Samma sak i många små fiskesamhällen där man i princip kan gå 1 m från köksfönstret för att huset ligger så, tänk gathus. På många gårdar ute i skogen går vägen rakt genom gårdsplanen för så byggde man förr. Det känns lite märkligt att köra där med boningshuset på ena sidan och ladugården på andra men det är enda vägen som är öppen för att komma förbi och vägen är inte avstängd.

Det är alltså svårt att avgöra i ditt fall utan att se en karta men jag antar det inte är bondgårdar som är nybyggda utan någon typ av vanliga hus. Då har de ju såklart en tomt som du inte ska beträda. Du får väl helt enkelt börja gå genom terrängen runt husen. Resten av stigen finns ju kvar så det handlar ju bara om en kort bit. Att trampa upp nya stigar ingår väl inte specifikt i allemansrätten (inte förstöra) men det är ju ändå något som sker naturligt där folk går. T.o.m. djur trampar ju upp stigar ex. vildsvin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in