2022-06-16, 08:01
Medlem
Mordormodems avatar
Är det en stig eller fler stigar i skogen? Du nämner både stig och stigar i singular och plural.
Vad menar du med att dom byggt två nya gårdar? Är det två nya bondgårdar? Sen säger du att det är tomter? Antingen är det en gård eller tomt, eller rättare sagt fastigheten är antingen lantbruksenhet eller småhusenhet, bebyggd eller obebyggd. Vart sitter bommen? Över stigen?

Om fastigheten är en bebyggd småhusenhet med fastighetstillbehöret bostadsbyggnad så stör du hemfriden om du går för nära. Om det är en bondgård du syftar på så är det tillträde förbjudet på gårdsplanen, invid djurstallar och in i ladugårdar. Även att uppehålla sig nära mangårdsbyggnaden utan ägarens medgivande.

Vad är en naturstig anser du? Menar du egentligen djurstig? Djuren kommer väl i så fall välja en annan väg att gå om tomterna, eller gårdarna, är omgärdade av staket.

Kortfattat, spring inte i folks trädgårdar.
Citera
2022-06-16, 08:39
Medlem
TröttSvensks avatar
Så när det byggs nya hus så ska man alltså få fortsätta gå rakt över deras tomter bara för att du gick där innan husen byggdes ?
Du verkar begripa själv hur dumt det är.
Utom synhåll och utom hörhåll så kan du hävda allemansrätt i skogen.
Som någon skrev att börja yxa fram en ny stig, är verkligen inte tillåtet.
Du får helt enkelt göra en sväng runt tomterna.
Citera
2022-06-16, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du får helt enkelt gå runt dessa två tomter, det lär knappast vara 5km.
Dock får du inte göra en stig utan markägarens tillåtelse.

Det där med att få göra en stig beror ju helt på vad det är för mark det rör sig om. För en stig gör man ju genom att gå en viss sträckning så blir det med tiden en stig. Hur tror du att skogsstigar uppkommer? Någon som kommer med traktor och vägmaskiner och anlägger den eller?
Citera
2022-06-16, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Stigar uppstår av sig själva beroende på att folk (och ibland fä) trampar upp dessa genom trafikerandet på marken. Inget man specifikt "gör".

Tror inte TS menar att "gå runt" tar 5km extra, utan att menar snarare att ta någon helt annan väg över huvud taget. Exempelvis en officiell väg som finns på karta.

Vissa stigar är markerade på officiella kartor. Kan TS kolla om stigen är markerad på exempelvis en friluftskarta/terrängkarta? Möjligen kan detta hjälpa TS i en eventuell tvist med markägare. Dvs. TS kan hänvisa till kartan där stig är markerad. 10 meter från en tomt anser jag är helt okej att promenera enligt allemansrätten.

Beroende terräng så brukar man säga ca 50-100 meter från bostad så börjar allemansrätten att gälla.
Citera
2022-06-16, 10:00
Medlem
Quid pro quos avatar
Allemansrätten handlar inte om var man får gå. Så länge du inte trampar ned grödor eller beter dig som en zigenare så får du såklart gå förbi ett hus.
Citera
2022-06-16, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
En skogsstig på 700m som jag både gått och cyklat på tidigare, för att spara minst 5km+ på en resa har numera fått två nybyggda gårdar i varsin ände, alltså omöjligt att nå stigarna utan MYCKEN möda utan att korsa privata tomter.
Jag är lat och envis så jag har korsat både bom och gård för att nå den stig jag alltid färdats på från båda ändar.

Jag förstår att jag begår hemfridsbrott som gör intrång på dessa två tomter.
Hittils har jag inte blivit konfronterad, det gör förstås inte saken bättre då jag även känner att jag gör fel.

Frågeställningen blir:
Vad kan jag göra för att det ska bli rätt OCH slippa att min resväg blir 5km längre, går det ens?

Måste jag bara inse att jag får gå/cykla 5km längre?
Får jag trampa upp en ny stig runt deras tomter till den befintliga stigen och kalla det allemansrätt?(stort jobb och en del förstörelse skulle det bli)
Har de begått något regelverksbrott om de bygger för naturstigar så här?

Allemansrätten gäller inte tomter. Det borde vara svaret på din fråga.
Citera
2022-06-16, 11:34
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
En skogsstig på 700m som jag både gått och cyklat på tidigare, för att spara minst 5km+ på en resa har numera fått två nybyggda gårdar i varsin ände, alltså omöjligt att nå stigarna utan MYCKEN möda utan att korsa privata tomter.
Jag är lat och envis så jag har korsat både bom och gård för att nå den stig jag alltid färdats på från båda ändar.

Jag förstår att jag begår hemfridsbrott som gör intrång på dessa två tomter.
Hittils har jag inte blivit konfronterad, det gör förstås inte saken bättre då jag även känner att jag gör fel.

Frågeställningen blir:
Vad kan jag göra för att det ska bli rätt OCH slippa att min resväg blir 5km längre, går det ens?

Måste jag bara inse att jag får gå/cykla 5km längre?
Får jag trampa upp en ny stig runt deras tomter till den befintliga stigen och kalla det allemansrätt?(stort jobb och en del förstörelse skulle det bli)
Har de begått något regelverksbrott om de bygger för naturstigar så här?
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
Allemansrätten handlar inte om var man får gå. Så länge du inte trampar ned grödor eller beter dig som en zigenare så får du såklart gå förbi ett hus.
Allemansrätten gäller inte i hemfridszoner.

TS, du får helt enkelt gå runt deras tomter, med möda eller ej. Att gå genom hemfridszonen utan tillstånd är, som du själv noterat, olagligt.
Citera
2022-06-16, 12:13
Medlem
Quid pro quos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Allemansrätten gäller inte i hemfridszoner.

TS, du får helt enkelt gå runt deras tomter, med möda eller ej. Att gå genom hemfridszonen utan tillstånd är, som du själv noterat, olagligt.

Det är ju det jag skriver, allemansrätten är inte applicerbar här. Men ts påstår nu att han vinner 5 km på att gå sin gamla hävdvunna väg, då struntar man självklart i någons nypåfunna "rätt".

Klart att det skulle gynna diskussionen om ts vågade bifoga en google map-karta så man kunde få en bild av möjligheten att bana en ny stig några meter bort.
Citera
2022-06-16, 12:21
Medlem
Pre 1914s avatar
60 dagsböter.
https://lokalti.se/kvinna-doms-for-hemfridsbrott-gick-in-pa-grannarnas-tomt-atskilliga-ganger/
Citera
2022-06-16, 12:52
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ena tomten går jag så jag är ca 10 meter ifrån huvudentrén och ser tydligt in i köket och svänger då skarpt vänster för att nå stigen, då är jag redan mitt inne i deras framsida tomt som ser ut som en infart utav grus, på den andra går jag ca 2 meter intill väggen på sidan och får således inte mycket insyn i huset, där är det på grästomten innanför häcken.
Det verkar vara för nära för att det skall uppfattas som en rätt för alle man om det inte finns ett staket eller tät häck emellan.
Du får gå utanför tomten där det blir för nära.
Det blir snart en ny stig där.
Citera
2022-06-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
60 dagsböter.
https://lokalti.se/kvinna-doms-for-hemfridsbrott-gick-in-pa-grannarnas-tomt-atskilliga-ganger/

KLOCKRENT!
Citera
2022-06-16, 16:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterflojt
Beroende terräng så brukar man säga ca 50-100 meter från bostad så börjar allemansrätten att gälla.

Jovisst, men tydligen finns det inte så vida vidder i terrängen där TS tänker gå? Annars är jag övertygad att han/hon hade löst problemet utan att fråga här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in