• 1
  • 2
2022-06-15, 23:33
Medlem
Jag har precis startat ett företag och ansökt om företagskonto / kort för mitt företag hos min bank (handelsbanken). Det har gått över 2 månader nu och varje gång jag kontaktar dom så säger dom att är på gång men jag kan inte vänta längre eftersom jag behöver ta emot betalningar från kunder.

Finns det andra alternativ/ tjänster där det är enklare att starta företagskonton?
Citera
2022-06-15, 23:40
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stormzy
Jag har precis startat ett företag och ansökt om företagskonto / kort för mitt företag hos min bank (handelsbanken). Det har gått över 2 månader nu och varje gång jag kontaktar dom så säger dom att är på gång men jag kan inte vänta längre eftersom jag behöver ta emot betalningar från kunder.

Finns det andra alternativ/ tjänster där det är enklare att starta företagskonton?

Jag har mina företagskonton via Sparbanken/Swedbank, och det tog 1-2 veckor så fungerade allt, kanske gick det så smidigt för att jag varit privatkund hos dem i många år?
Har du något i din historik som gör att de kanske tvekar/drar ut på det?
Citera
2022-06-16, 00:05
Moderator
HelgeBuks avatar
Det låter helt efterblivet. Jag skaffade företagskonto hos Länsförsäkringar när jag startade upp mitt AB och det tog max två veckor.
Citera
2022-06-16, 00:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Låter sjukt. Jag hade kollat på andra alternativ imorgon.

https://www.bokio.se/foretagskonto/?...8aAkyiEALw_wcB

https://danskebank.se/foretag/produk.../foretagskonto

https://www.marginalen.se/foretag/ba...foretagskonto/

https://www.revolut.com/sv-SE/business/business-account
Citera
2022-06-16, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stormzy

Vad är det för företagsform du driver? På vilket sätt skall du ta emot betalningarna?

Öppna konto i en bank som levererar. Många banker bjuder dessutom på avgifterna första året och då är det ju bara att öppna på - de som sedan inte levererar i tid stänger du bara kontot hos.
Citera
2022-06-19, 09:29
Medlem
Fejkits avatar
Svea tar 95kr. Du är igång på 24h
Citera
2022-06-19, 12:39
Medlem
Prom3tiuss avatar
Har du enskild firma så kan du använda ditt privata kontonummer för inbetalningar.
Citera
2022-06-19, 21:34
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Svea tar 95kr. Du är igång på 24h
Just Svea Bank tror jag är snabbare än Storbankerna.
De som refererar till att det tog några dagar för dem att skaffa bankkonto är inte uppdaterade. Storbankernas compliance-rutiner (och allmänna ovilja att ta olönsamma företagskunder) gör att det kan ta hur lång tid som helst och behövas hur mycket KYC-material som helst. Det är helt galet och ett stort problem för nyföretagare.
Citera
2022-06-20, 15:39
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Just Svea Bank tror jag är snabbare än Storbankerna.
De som refererar till att det tog några dagar för dem att skaffa bankkonto är inte uppdaterade. Storbankernas compliance-rutiner (och allmänna ovilja att ta olönsamma företagskunder) gör att det kan ta hur lång tid som helst och behövas hur mycket KYC-material som helst. Det är helt galet och ett stort problem för nyföretagare.

Exakt. Skulle ta flera veckor med Länsförsäkringar. Helt galet. På Svea gjorde jag allt online och dagen efter hade jag ett Bankgiro klart
Citera
2022-07-21, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prom3tius
Har du enskild firma så kan du använda ditt privata kontonummer för inbetalningar.
Men det funkar väl inte med Swish eller Zettle då? Verkar som att dessa kräver ett företagskonto.
Citera
2022-07-23, 13:13
Medlem
Prom3tiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Men det funkar väl inte med Swish eller Zettle då? Verkar som att dessa kräver ett företagskonto.

Swish bör väl funka men Izettle går inte. Det är förstås begränsningar med att ta betalt genom ett privatkonto särkilt om man ska använda en betalningstjänst. Gissningsvis blir det problem med tiden om Swish anser att man bryter mot användarevillkoren.

TS verkar ju inte ha några enorma kundfordringar utan behöver snarare komma igång. Då kan privatkonto vara en tillfällig väg fram.

Försäljning mot konsumenter är ett företagskonto att föredra men företagsförsäljning i enskild firma ser jag egentligen ingen anledning annan en bokföringspraktisk att välja ett företagskonto. Enskilt firma är ingen juridisk person annan än dig själv.
Citera
2022-07-23, 16:03
Medlem
Citat:
Swish bör väl funka men Izettle går inte. Det är förstås begränsningar med att ta betalt genom ett privatkonto särkilt om man ska använda en betalningstjänst. Gissningsvis blir det problem med tiden om Swish anser att man bryter mot användarevillkoren.

TS verkar ju inte ha några enorma kundfordringar utan behöver snarare komma igång. Då kan privatkonto vara en tillfällig väg fram.

Försäljning mot konsumenter är ett företagskonto att föredra men företagsförsäljning i enskild firma ser jag egentligen ingen anledning annan en bokföringspraktisk att välja ett företagskonto. Enskilt firma är ingen juridisk person annan än dig själv.
Zettle går, men endast 40 000 om året så det är väldigt begränsat, men kan ju funka precis i början när man ändå inte har en högre inkomst. Men kollar man Swish så verkar de ju kräva betalning och anslutning till ett riktigt företagskonto om man har ett företag och använder deras tjänst, så jag tolkar ju det som att det inte är meningen att använda privat Swish som ett företag, även om man är en enskild näringsidkare som använder ett privatkonto som företagskonto.

Privatkonto funkar ju dock även på sikt, men då får man nog förlita sig på fakturor eller andra lösningar än Zettle och Swish.

Citat:
Försäljning mot konsumenter är ett företagskonto att föredra men företagsförsäljning i enskild firma ser jag egentligen ingen anledning annan en bokföringspraktisk att välja ett företagskonto.
Jag kanske är lite seg i skallen, men kan du förtydliga vad du menar här? Vad är den egentliga skillnaden mellan "försäljning mot konsumenter" och "företagsförsäljning"?
Senast redigerad av Patch1 2022-07-23 kl. 16:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in