Citat:
Ursprungligen postat av
Prom3tius
Swish bör väl funka men Izettle går inte. Det är förstås begränsningar med att ta betalt genom ett privatkonto särkilt om man ska använda en betalningstjänst. Gissningsvis blir det problem med tiden om Swish anser att man bryter mot användarevillkoren.
TS verkar ju inte ha några enorma kundfordringar utan behöver snarare komma igång. Då kan privatkonto vara en tillfällig väg fram.
Försäljning mot konsumenter är ett företagskonto att föredra men företagsförsäljning i enskild firma ser jag egentligen ingen anledning annan en bokföringspraktisk att välja ett företagskonto. Enskilt firma är ingen juridisk person annan än dig själv.
Zettle går, men endast 40 000 om året så det är väldigt begränsat, men kan ju funka precis i början när man ändå inte har en högre inkomst. Men kollar man Swish så verkar de ju kräva betalning och anslutning till ett riktigt företagskonto om man har ett företag och använder deras tjänst, så jag tolkar ju det som att det inte är meningen att använda privat Swish som ett företag, även om man är en enskild näringsidkare som använder ett privatkonto som företagskonto.
Privatkonto funkar ju dock även på sikt, men då får man nog förlita sig på fakturor eller andra lösningar än Zettle och Swish.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prom3tius
Försäljning mot konsumenter är ett företagskonto att föredra men företagsförsäljning i enskild firma ser jag egentligen ingen anledning annan en bokföringspraktisk att välja ett företagskonto.
Jag kanske är lite seg i skallen, men kan du förtydliga vad du menar här? Vad är den egentliga skillnaden mellan "försäljning mot konsumenter" och "företagsförsäljning"?