2022-06-15, 15:45
Medlem
aina08s avatar
Använder mailprogrammet som är i Windows 10 (ej Outlook!) men förstår mig inte på var jag hittar och redigerar de mailadresser jag vill skicka till.
När man skapar ett mail så får man ju förslag på adresser medan man skriver men vissa är ju namn medan andra är själva adressen, och vissa finns inte alls och måste skrivas in helt varje gång.
Vart finns kontakterna och hur redigerar jag dom med rätt namn osv?
Vore ju även trevligt att kunna ta bort vissa som man aldrig kontaktar utan bara fått nåt mail ifrån för 10 år sen (typ).

Har försökt att googla men blir inte klokare, så förhoppningen är att någon här har koll.
Senast redigerad av aina08 2022-06-15 kl. 15:57.
Citera
2022-06-16, 10:15
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Använder mailprogrammet som är i Windows 10 (ej Outlook!) men förstår mig inte på var jag hittar och redigerar de mailadresser jag vill skicka till.
När man skapar ett mail så får man ju förslag på adresser medan man skriver men vissa är ju namn medan andra är själva adressen, och vissa finns inte alls och måste skrivas in helt varje gång.
Vart finns kontakterna och hur redigerar jag dom med rätt namn osv?
Vore ju även trevligt att kunna ta bort vissa som man aldrig kontaktar utan bara fått nåt mail ifrån för 10 år sen (typ).

Har försökt att googla men blir inte klokare, så förhoppningen är att någon här har koll.

När du öppnar epost, så längst ned till vänster så har du en ikon för: E-post, en ikon för: Kalender och en ikon för: KONTAKTER
Om du klickar på den så kan du se och redigera alla kontakter..
(Vet ej om det är alla, men kolla isåfall även på webbmailen..)
Citera
2022-06-16, 10:31
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
När du öppnar epost, så längst ned till vänster så har du en ikon för: E-post, en ikon för: Kalender och en ikon för: KONTAKTER
Om du klickar på den så kan du se och redigera alla kontakter..
(Vet ej om det är alla, men kolla isåfall även på webbmailen..)
Under Kontakter finns 1 mailadress sparad (på typ 6år). Det är den enda trots att jag har mailadresser som får mail varje dag.
Söker jag i Kontakter får jag inte upp någon alls, inte ens de adresser som kommer upp som förslag när jag ska skriva in en adress när ja skapar ett mail.
Hur hittar man webbmailen?
4 av de 6 konton är Gmail.
Har så jag kan kolla i mobilen, men ska man kunna kolla genom Windows också?
Citera
2022-06-16, 11:08
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Under Kontakter finns 1 mailadress sparad (på typ 6år). Det är den enda trots att jag har mailadresser som får mail varje dag.
Söker jag i Kontakter får jag inte upp någon alls, inte ens de adresser som kommer upp som förslag när jag ska skriva in en adress när ja skapar ett mail.
Hur hittar man webbmailen?
4 av de 6 konton är Gmail.
Har så jag kan kolla i mobilen, men ska man kunna kolla genom Windows också?

Webmail är när du loggar in på e-postkontot via webbläsaren..

Outlook, live, hotmail osv. = https://outlook.live.com/
Google = https://mail.google.com/mail?hl=sv
osv.

Din E-post-app i Windows hämtar hem e-posten från dessa och visar dem för dig.. Men webbmailen kan ha inställningar osv. som inte syns i Windows E-post-app!
Citera
2022-06-17, 00:50
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Webmail är när du loggar in på e-postkontot via webbläsaren..

Outlook, live, hotmail osv. = https://outlook.live.com/
Google = https://mail.google.com/mail?hl=sv
osv.

Din E-post-app i Windows hämtar hem e-posten från dessa och visar dem för dig.. Men webbmailen kan ha inställningar osv. som inte syns i Windows E-post-app!
Så om jag adresser jag har på en live-adress eller de jag har på gmail behöver inte hittas till varandra när jag använder Windows mail?
Alltså att de borde ha separata "adressböcker"?

Men det är ju lite märkligt om jag tex ska skriva ett ett mail med en av gmail-adresserna så får jag ju upp förslag efter vad för bokstäver ja börjar skriva adressen på. Ibland kommer de upp som ett namn och ibland som mailadress.
Men om jag sen med samma mail klickar på Kontakter så är de helt tomt.
Samma förslag på namn och mailadresser kommer upp oavsett om de är Live-mail, Hotmail eller Gmail och vissa har aldrig mottagits eller skickats med någon AB adresserna tidigare men endå finns dom som förslag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in