2006-06-27, 13:58
Medlem
Penders avatar
Okej kvinnlig och manlig omskärelse är helt olika saker. Det är ungefär som att jämför en bypass-operation med att ta hål i örat.

Anledningen till att det inte protesteras mot manlig omskärelse är att ingreppet, till skillnad från sk kvinnlig omskärelse, inte skadar individen på ngt sätt, snarare tvärtom som många redan påpekat. http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1042

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Alla påstår det, men om det nu hade varit så att förhuden varit helt funktionslös så hade vi väl blivit av med den i evolutionen vid det här laget. Det är väl bara om man har så tight förhud att den inte går att dra tillbaka som det blir hygienproblem. Förhuden fyller samma funktion som klitoriskappan, den skyddar det känsliga området. Män som har blivit omskurna har ofta problem med att nå orgasm på grund av att ollonet har blivit mindre känsligt.

Kom igen, blindtarmen är inte direkt funktionell den heller.

EDIT: FÖ tar föräldrarna en miljon precis lika oåterkalleliga beslut för sina barns räkning.
Citera
2006-06-27, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pender
Okej kvinnlig och manlig omskärelse är helt olika saker. Det är ungefär som att jämför en bypass-operation med att ta hål i örat.

Anledningen till att det inte protesteras mot manlig omskärelse är att ingreppet, till skillnad från sk kvinnlig omskärelse, inte skadar individen på ngt sätt
Det gör det visst, precis som jag skrev här ovan. Det gör penis mindre känslig.

Skulle du skära bort örsnibbarna på ditt nyfödda barn? De har heller ingen funktion.
Citera
2006-06-27, 14:11
Medlem
broderdebs avatar
Finns det egentligen någon forskning som visar att manlig könsstympning skulle vara skadlig? Förs det en debatt över huvud taget ur ett riskperspektiv medicinskt sett eller handlar den bara om "principen att någon berättigas att bestämma över en annan människa att omskärning SKALL göras"?

Ge mig gärna en länk där riskerna visas.

Själv har jag en fin och hel förhud men den känns ungefär lika nödvändig som mina bröstvårtor.
Citera
2006-06-27, 14:19
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Mama´s gun
Är trådskaparen omskuren?? Om inte tycker jag inte han bör starta en sådan här debatt.
Uppenbarligen har omskurna män inga somh helst besvär, jag har träffat ett par och har aldrig hört dem beklaga sig det minsta, snarare tvärtom så ser de litegrann ned på icke omskurna män, tycker det är ohygieniskt, fult, osv.
Det är klart att de säger det, på samma sätt som män utan stora muskler säger att det är fult och löjligt eller att män utan hår aldrig skulle erkänna att de hellre hade haft ett rejält hårsvall utan att de tycker att de "passar" i rakat.

Det är ett problem eftersom barnet inte får välja själva. Vi har idag förbud mot kupering av svansen på hundar trots att svansen till och med kan vara ett handikapp och att det bara krävs ett snabbt snipp och ett stygn för att avlägsna den. (En av anledningarna till att man kuperar svansen på en boxer är för att den brukar skada sig vid jakt och dylikt när den viftar på svansen i snår och på grenar).

Varför skall barn vara mindre skyddade än hundar?

Precis som JamesWoods säger så skulle man likagärna kunna kapa av örsnibbarna, bröstvårtorna eller ta ut en av njurarna, man klarar ju sig ändå utan dem. Inse att det är ett övergrepp mot barnet som i vissa fall leder till minskad känsel. I vissa fall kan det ge större skador om det blir komplikationer vid ingreppet. Räcker inte det som argument?
Citera
2006-06-27, 14:47
Medlem
Peter Harolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Mama´s gun

Är trådskaparen omskuren?? Om inte tycker jag inte han bör starta en sådan här debatt.

Förlåt, jag trodde att det var fritt att diskutera. Men jag tar med mig din anmodan. Sålunda kommer jag aldrig deltaga i en diskussion som handlar om menstruation, socialdemokrati eller något annat som finns utanför min kropp och som inte direkt berör mig fysiskt. Än en gång; förlåt...

Och svaret på din fråga: Nej. Och jag trivs med att ha klädd snorre. Däremot har jag besvär med att pungkulorna kommer i kläm när jag sätter mig...

Tack för ordet!
Citera
2006-06-27, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av broderdeb
Finns det egentligen någon forskning som visar att manlig könsstympning skulle vara skadlig? Förs det en debatt över huvud taget ur ett riskperspektiv medicinskt sett eller handlar den bara om "principen att någon berättigas att bestämma över en annan människa att omskärning SKALL göras"?

Ge mig gärna en länk där riskerna visas.

Själv har jag en fin och hel förhud men den känns ungefär lika nödvändig som mina bröstvårtor.
Spädbarn dör varje år som en följd av manlig könsstympning. De blöder till döds, de får infektioner som de inte klarar av, eller de råkar ut för andra komplikationer, allt på grund av ett helt onödigt ingrepp.
Citat:
(1) Immediate cause of death: a) Multi-organ ischemia, due to or as a consequence of b) exsangination [loss of blood], due to or as a consequence of c) circumcision
[...]
CAUSE OF DEATH:
Exsanguination
DUE TO:
Penile Circumcision
[...]
Dustin Evans Jr was born in Cleveland, Ohio in October 1998. He was circumcised by a Dr Russell soon after, who took so much shaft skin that the scar healed as a wideband stricture (a tight "collar") around his penis, preventing him from urinating. When he was given sevoflourane, an anaesthetic, in order to "revise" his circumcision, he immediately died of cardiopulmonary arrest.
[...]
The cause of death was found to be septicemia derived from an infection secondary to the circumcision. Both physicians were sued for negligence for failure to admit the child to the hospital on the first visit to the ER. After 6 months, a settlement of $150,000 was reached.
[...]
A FAMILY doctor who killed a nine-year-old boy by giving him a massive overdose of a pain-killing drug during a circumcision operation, was given a one-year suspended jail sentence yesterday. Dr. Mahbubul Alam, 59, of Handsworth Wood, Birmingham, admitted the manslaughter in July 1991 of Raju Miah, of Smethwick, who died in hospital six days after being given diamorphine (heroin).
[...]
En 3-årig pojke dog under det att läkaren utförde en omskärelse på honom. Pojken tros ha döttav en fem gånger för stor dos av bedövningsmedlet Ketogan, uppger Radio Stockholm.
http://www.circumstitions.com/death.html
Citera
2006-06-27, 15:30
Medlem
Penders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWoods
Det gör det visst, precis som jag skrev här ovan. Det gör penis mindre känslig.

Är du omskuren? Jag är omskuren, och min snorre är känslig så det räcker.

Citat:
Skulle du skära bort örsnibbarna på ditt nyfödda barn? De har heller ingen funktion.

Örsnibbarna? Ja, om det nu var en självklar grej i någon kultur och allmänt accepterat så är det väl inget konstigt med det?

Citat:
Spädbarn dör varje år som en följd av manlig könsstympning. De blöder till döds, de får infektioner som de inte klarar av, eller de råkar ut för andra komplikationer, allt på grund av ett helt onödigt ingrepp.
http://www.circumstitions.com/death.html

Mm och hur många far illa pga sin förhud? I länken i mitt första inlägg påvisas en tydlig riskbegränsning gällande HIV vid omskärelse.
Citera
2006-06-27, 15:33
Medlem
Penders avatar
dubbelpost
Citera
2006-06-27, 15:42
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Är du omskuren? Jag är omskuren, och min snorre är känslig så det räcker.
Det där är ungefär samma sak som att i en debatt hävda att det inte finns något samband mellan lite träning och få muskler eftersom "jag tränar inte och jag har stora muskler". Bara för att du inte har några problem betyder inte det att andra inte kan ha det.
Citat:
Örsnibbarna? Ja, om det nu var en självklar grej i någon kultur och allmänt accepterat så är det väl inget konstigt med det?
Men det är väl ingen självklar grej i till exempel sverige att skära av sin unge förhuden? Hur skulle du se på att en person här skulle vilja skära av sin son bröstvårtorna eller öronsnibbarna?
Citat:

Mm och hur många far illa pga sin förhud? I länken i mitt första inlägg påvisas en tydlig riskbegränsning gällande HIV vid omskärelse.
Det finns betydligt bättre sätt att skydda sig mot HIV än omskärelse, kondom är ett bra sätt. Det är inte nödvändigt att skära av sig förhuden för att vara skyddad mot HIV.

Men svara på frågan istället: Är det rimligt att barn dör och att vissa i vuxen ålder får nedsatt känslighet på ollonet på grund av ett helt onödigt ingrepp?
Citera
2006-06-27, 16:03
Bannlyst
Citat:
Citat:
When we men discuss our feelings about circumcision, no one listens, not even doctors. I'm one of the millions of men who doesn't like being circumcised. I wish I had been able to scream at the doctors, "Hands off, its mine!"
-S.B., 47, Atlanta, GA

I've been restoring for almost two months and it's hard to believe, sex with my wife is getting better. I actually have more feeling. It's great.
-35 yr old man, CA

I was cut at the age of 11. As the years have passed, I find that stimulation is difficult to achieve. It seems as though an excess of manipulation, almost to the point of pain, is necessary to achieve satisfaction.
-V.T., New Jersey

After thirty years in the natural state, I allowed myself to be circumcised because, in my physician's view, there might be problems in the future. For me, the sensitivity in the glans has been reduced at least 50%.
-T.B.

I'm a 17-year-old male who is circumcised. I got to thinking, what am I missing? It makes me sad because I'm not whole as I was intended to be. Circumcision has deprived me of the most sensual receptor on my sexual organ.
-B.J., Oregon

I'll always be my parents' son, but my body belongs to me and no one else. No one had my permission to circumcise me. Since there was absolutely no medical threat from my foreskin, it is a clear violation of my basic human rights. Could some doctors be giving wrong advice on infant circumcision because it is a big business in the U.S.?
-G.D., Arizona
http://www.norm.org/
Citera
2006-06-27, 16:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Finns det...

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Harold
Ja, det är ju inte så att jag (i det här läget) ifrågasätter fördelarna med att skära bort förhuden, utan själva principen att någon berättigas att bestämma över en annan människa att omskärning SKALL göras. Jag utgår från individens frihet, etc etc, om du förstår vad jag menar. Tänk om gossen hade velat ha kvar förhuden? Vad göra? Transplantera? Isf, vem vill donera ett stycke förhud till honom?

Tack för ordet!

...ett medicinskt skäl att göra ett ingrepp på ett litet barn, så ligger det beslutet främst hos föräldrarna. Slentrianmässiga ingrepp är naturligtvis förkastliga. Frihetsaspekten får nog underordnas den medicinska bedömningen. Att rutinmässigt göra ett ingrepp med medicinsk motivering handlar troligen i slutändan om att väga för- och nackdelar mot varandra;
för - minskad smittrisk/mot - risk för infektioner mm vid ingreppet.
Citera
2006-06-27, 19:32
Medlem
Citat:
Kom igen, blindtarmen är inte direkt funktionell den heller.

Och varför tror du att just blindtarmen är så berömd?

Ledtråd: för att den är en av extremt få delar av kroppen som inte har någon funktion vilket är oerhört märkligt och ovanligt.

Förhuden har däremot en väldigt uppenbar funktion: att skydda det känsliga ollonet för diverse olägenheter.

Jag har all respekt för de som väljer att göra det som vuxna, men att försvara stympning av försvarslösa barn genom att skära sönder deras kroppar på grund av några uråldriga religiösa eller kulturella fantasier är bedrövligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in