• 1
  • 2
2022-06-15, 04:41
Medlem
irrblosss avatar
Har en bil med totalvikt på 2530 kg. Den får dra släp på 2000 kg (med rätt körkortsbehörighet, jag har bara vanligt B-körkort). Har bokat ett släp med totalvikt på 1000 kg. Inser att jag kommer överskrida gränsen med ynka 30 kg. Vad händer om man blir stoppad? Blir man av med körkortet? Tycker det är sjukt att det är släpets totalvikt som räknas, jag kommer inte lasta det med maxlast, men likt förbannat är det den teoretiska totalvikten som avgör saken.

Kan tilläggas att jag aldrig blivit stoppad tidigare, men polisen kanske tycker det är intressant att stoppa just bilar med släp för kontroll?
Citera
2022-06-15, 04:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har en bil med totalvikt på 2530 kg. Den får dra släp på 2000 kg (med rätt körkortsbehörighet, jag har bara vanligt B-körkort). Har bokat ett släp med totalvikt på 1000 kg. Inser att jag kommer överskrida gränsen med ynka 30 kg. Vad händer om man blir stoppad? Blir man av med körkortet? Tycker det är sjukt att det är släpets totalvikt som räknas, jag kommer inte lasta det med maxlast, men likt förbannat är det den teoretiska totalvikten som avgör saken.

Kan tilläggas att jag aldrig blivit stoppad tidigare, men polisen kanske tycker det är intressant att stoppa just bilar med släp för kontroll?

Arg och besviken poliskonstapel som tänker ringa din mamma och skolfröken för att berätta vilken busig pöjker du är!
-Skämt åsido;
Om polisen ens bryr sig, vilket de oftast inte gör, så är det ett bötesstraff som väntar. Inget värre än så.
Såvida du inte orsakat en olycka eller kört en hel studentfest på flaket, så får du sannolikt behålla kortet.
Citera
2022-06-15, 04:57
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:

Påföljd: Överlastavgift.

Länk:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...t_sfs-1972-435
Citera
2022-06-15, 05:05
Medlem
Några bekanta med absolut nollkoll hängde på det största jävla flyttsläpet man kan hyra...på en Nissan Micra!

De körde genom halva Sverige utan att någon polis reagerade iaf.
Citera
2022-06-15, 05:22
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Påföljd: Överlastavgift.

Länk:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...t_sfs-1972-435
Blir det ”bara” överlastavgift? Jag tänker mer att man framför en fordonskombination man inte har rätt till, borde väl i så fall bli någon variant av olovlig körning?
Citera
2022-06-15, 05:39
Medlem
sebastian66s avatar
Risken borde rimligtvis vara sjukt liten att du ens blir stoppad. Om du mor förmodan skulle bli stoppad
så skulle jag aldrig ens kunna tänka mig att en polis skulle bötfälla dig för 30 kilo.
Handlar det om över 100 kg då kanske läget är annorlunda men 30 no way. Vi kan inte ha såna poliser i samhället. Hur kan det komma sig att du INTE kan ringa polisen för att få 100 rätt information.
Det borde liksom vara det bästa i din situation.
Citera
2022-06-15, 06:32
Medlem
Har du kollat med släpvagnskollen?
https://slpvkalk.transportstyrelsen....alkylator.aspx

Din bil är tung o hur det påverkar ev olovlig körning vet jag inte men det jag vet är att tex du kör en VW Caddy med ett 1000kg släp på B-körkort, då blir det olovlig körning med indraget körkort i minst 6 mån.

Ett tips vid släpvagnskörning - ha belysningen på så att släpets lyktor alltid lyser vid körning.

Släp har inget undantag för släckta baklampor oavsett ljusförhållande.
Citera
2022-06-15, 06:40
Moderator
MondoBizarros avatar
Det känns hemskt att säga, men som redan påpekats i tråden är risken att åka fast på Sveriges vägar så oerhört liten - iaf om du kör lugnt och inte gör som vissa, börjar köra om andra med kärra! - att jag utan tvekan hade chansat...om nu det är rätt ord.
Citera
2022-06-15, 06:56
Bannlyst
Citat:
Blir det ”bara” överlastavgift? Jag tänker mer att man framför en fordonskombination man inte har rätt till, borde väl i så fall bli någon variant av olovlig körning?
Olovlig körning och överlast.
Citera
2022-06-15, 08:03
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackAgain
Olovlig körning och överlast.
Och olovlig körning leder alltid/nästan alltid till indraget körkort en period? Även om polisen skulle ha översyn med de 30 kg antar jag man inte kan köra vidare och fortsätta resan…
Citera
2022-06-15, 08:05
Bannlyst
Citat:
Och olovlig körning leder alltid/nästan alltid till indraget körkort en period? Även om polisen skulle ha översyn med de 30 kg antar jag man inte kan köra vidare och fortsätta resan…
Det är upp till Transportstyrelsen att avgöra men typ ja. Nej du får ställa släpet på plats och fortsätta din färd därefter.
Citera
2022-06-15, 08:35
Medlem
Citat:

Eftersom att det är en behörighetsöverkridning är det olovlig körning. Skulle däremot totalvikterna ligga under 3,5 ton men att du råkar lasta över vad du får göra. Då blir det bara en enkel överlast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in