Har inte gått dit sedan dess.
Har varit på flera rättegångar i Malmö, och det intressantaste brukar vara den första dagen, när åklagaren presenterar sitt åtal och försvararen eller försvararna rätt kortfattat får säga sitt. Då får man också alltid se hur den åtalade ser ut.
Ibland är det väldigt intressant att höra förhören med den åtalade, och ibland är det intressant att lyssna på vittnen. Men det var så tydligt i det här fallet att det var den då 16-årige Ad1b som knivskar Anw@r och Ilj@s. L3on använde inget dödligt våld alls och slogs inte med vapen, och jag kan inte se att han kan bli dömd till något långt straff alls. Och vad Ad1b beträffar agerade han i någon slags panik, och han får dessutom en kraftig ungdomsrabatt. Ad1b kommer att bli dömd, det måste han bli, men han får nog inget långt straff.
Så om jag hade gått på fler rättegångsdagar, så hade jag mest fått lyssna på hur försvararna hade förklarat att L3on inte hade gjort någonting, och att Ad1b agerade i panik och högg de två skadade i självförsvar. Och så kul är det inte att sitta och lyssna på försvarsadvokaternas malande.
Själv gick jag mest dit på första rättegångsdagen för att se hur L3on ser ut. Han sprängde ju av sig sin egen arm när han försökte spränga en bomb inne i en trappuppgång framför en lägenhetsdörr för några år sen. Det var ju meningen att den som bodde därinne skulle bli vansinnigt rädd och gärna skadad av bomben, men L3on lyckades bara skada sig själv i stället. Den gången var L3on nog bara 17 år, tror jag.
För ett eller två år sen hamnade L3on i nyhetsflödet igen, när han blev skjuten i benet vid Kronprinsen i Malmö. Och nu står han alltså åtalad för mord alternativt medhjälp till mord, alternativt medhjälp till vållande till annans död.
Jag har funderat på varför L3on tvärstannade sin bil på Claesgatan vid Möllan när han fick se Anw@r, Ilj@s och Ch@d. Ville han faktiskt bråka med dem? Det var ju tydligt att de verkligen var ovänner. För så fort L3on och Ad1b hade klivit ur bilen, så gick Anw@r fram till L3on och konfronterade honom. Strax var slagsmålet igång.
Fattade inte L3on att det skulle bli bråk? Och trodde han inte att det skulle bli problem för honom och Ad1b när de skulle slåss mot tre andra killar?
Jag har tänkt på det där, och jag tror att L3on är väldigt mån om sin heder. Han insåg säkert att Anw@r, Ilj@s och Ch@d kände igen hans gamla Saab och såg att det var L3on som körde. Om han inte hade stannat och konfronterat dem då, utan i stället kört därifrån, så skulle han ha verkat feg. Och det är det sista han vill vara.
Jag tror att L3on går omkring och kaxar sig och hotar folk i Malmö, och jag tror att han gör det för att visa att han fortfarande är farlig och stark fastän han har blivit "kapten armlös". Jag tror att han skaffar sig många fiender, och det var därför han blev skjuten i benet vid Kronprinsen för ett eller två år sen. Och det var därför han kände sig tvungen att stanna bilen och slåss med Anw@r, Ilj@s och Ch@d.