Rättegången började idag och jag var där. Det var knökmycket folk och alla fick inte plats.
Det var i säkerhetssalen nr 7 på Malmö tingsrätt. Åhörarna sitter bakom en glasvägg. De åtalade sitter framför oss, med ryggen mot oss.
L3on B@ngur@ kom in. Lång som en stång med ett stort afrohår uppe på huvudet. Kortsnaggat på sidorna och i nacken. Han var klädd i en långärmad beige polotröja. Vänstra ärmen hängde tom.
Jag försökte se hans ögon för att se om något öga fattades. Hans vänstra öga var liksom halvslutet. Kanske fattades det.
Glömde att försöka titta på hans hand när han kom in. Sen var det inte så lätt att se. Men jag är rätt säker på att han saknar översta fingertoppen på pekfingret, långfingret och lillfingret.
Han såg rätt vältränad ut och haltade inte, fast jag tittade inte så noga på hans gångstil.
Tittade inte så noga på den andre killen, Ab1d, men han såg rätt normal ut. Ingenting som stack ut. Lite längre hår än de tuffaste killarna och inget skägg. Större och bylsigare kläder än L3on. Ab1d är mellanösternkille, inte afrikan.
Hur som helst. Åklagaren yrkade på att båda skulle dömas för mord och mordförsök, alternativt för medhjälp till mord och mordförsök.
Åklagaren berättade att det fanns filmer som visade mordet och mordförsöket, både från övervakningskameror på Möllevångstorget och minst en mobilfilm som hade spelats in av ett vittne som bodde i en lägenhet på Claesgatan, precis ovanför mordplatsen.
Av filmerna framgick det att det var Ab1d som hade huggit både den som skadades och den som dog.
Åklagaren berättade att L3on och Ab1d hade varit tillsammans flera timmar den dagen, den 14 juni. Sent på kvällen kom de åkande i L3ons bil, en svart Saab. L3on körde. På Claesgatan kom tre killar gående, och den svarta Saaben stannade framför de tre killarna. De tre var Anw@r, Ij@s och en tredje kille som hette Ch@d.
När bilen hade stannat och L3on och Ab1d hade stigit ur, så började Anw@r genast att käfta med L3on. Snart blev det ett slagsmål mellan L3on och Ab1d å ena sidan och Anw@r, Ij@s och Ch@d å den andra.
Ab1d blev troligen rädd. Han och L3on hade ju tre killar mot sig. Dessutom kanske inte L3on kunde slåss så bra, med tanke på att han bara hade en arm och dessutom en dålig hand.
Så Ab1d öppnade bakluckan till L3ons Saab och tog fram en kniv. Med den kniven högg han Anw@r i magen och Iljas i benet. Anw@rs tarmar vällde ut, och han dog senare på sjukhuset. Ab1d hade vid den här tidpunkten ännu inte fyllt 17 år.
När Ab1d hade huggit Andw@r och Ilj@s, så hoppade L3on och Ab1d in i L3ons bil, och L3on körde därifrån.
Senare den natten så ringde Ab1d till någon som han kände och berättade vad som hade hänt. Han grät när han berättade.
Vad tror ni om detta? Jag tror inte att varken Ab1d eller L3on får några hårda straff.
- Knivdådet var inte planerat. Det uppstod ett slagsmål och Ab1d blev rädd.
- Det var Ab1d som högg, men han var bara 16 år vid den tidpunkten.
- L3on deltog i slagsmålet men använde inte något vapen.
- L3on körde Ab1d från brottsplatsen efteråt. Vapnet som Ab1d högg Anw@r och Ilj@s med låg i L3ons bil.
Det är inte särskilt mycket som L3on har gjort, eller vad säger ni? Och Ab1d kan som jag ser det inte dömas för mord, utan högst för dråp eller för vållande till annans död. Och så var han bara 16 år vid tillfället, så han kommer att få jättemycket ungdomsrabatt. Vad får han, tror ni? Ett års ungdomsfängelse? Två?
Vad L3on beträffar, så är jag inte säker på att han får något straff alls. Han kanske blir helt frikänd och får en massa skadestånd för att han har suttit häktad!
Det framgick av rättegången att L3on har en svensk flickvän. En sån liten idiot den tjejen är! Men jag låter bli att nämna hennes namn här. Hon blir kanske uthängd ändå, men jag behöver inte hjälpa till att hänga ut henne.