2022-06-14, 19:03
Medlem
Mangelinas avatar
Vad fan är detta? Införskaffat rökpistol (Sage) och det funkar asbra att röka t ex Bloody Mary med. Mycket röksmak! MEN nu när jag gjorde lax för första gången blev det ju en regelrätt besvikelse.

Körde laxen i ugn och hade under glascloche i Hickoryrök i ca 4-5 minuter. Räckte INTE kan jag säga! Och alla recept säger 1-3 minuter 🤨 Vad gör jag för fel??? Closhen var så rökfylld så det började sippra ut längs kanterna varpå den stängdes av.

http://www.bilddump.se/bilder/202206...216.31.205.jpg

Visst förändrades smaken på laxen och smakade typ krokfångat/färskt trots fryst , men det jag ville ha var ju rökt smak och inget annat!

Tar tacksamt emot alla förslag!
Citera
2022-06-14, 20:00
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Lax röker man i en rök i flera timmar... att blåsa på rök ett par minuter med en pistol fungerar såklart inte.
Citera
2022-06-14, 20:10
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Lax röker man i en rök i flera timmar... att blåsa på rök ett par minuter med en pistol fungerar såklart inte.
Klart som korvspad att man inte kan jämföra en rökpistol och closche med ett riktigt rökeri där det ligger i timmar. Ingen som försökt heller. MEN. Fine dining-restauranger röker med sådana och det smakar gudomligt, så varför inte hemma också???

Min moster älskade en rökt laxrätt i saluhall och frågade var de rökte den. Förväntade sig nåt rökeri, men de sa att de röker fisken med rökpistol.....

PS. Man blåser inte på nåt med rökpistol 🙄. Man måste ha en cloche eller täcka form med gladpack eller liknande så att fisken är omhuldad med röken
Citera
2022-06-14, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Klart som korvspad att man inte kan jämföra en rökpistol och closche med ett riktigt rökeri där det ligger i timmar. Ingen som försökt heller. MEN. Fine dining-restauranger röker med sådana och det smakar gudomligt, så varför inte hemma också???

Min moster älskade en rökt laxrätt i saluhall och frågade var de rökte den. Förväntade sig nåt rökeri, men de sa att de röker fisken med rökpistol.....

PS. Man blåser inte på nåt med rökpistol 🙄. Man måste ha en cloche eller täcka form med gladpack eller liknande så att fisken är omhuldad med röken

Nejnej.

Fine dining-krogar röker inte råvaror med rökpistol, där röks det i rökskåp. Med rökpicka får man ingen vettig röksmak, kallrökning under så kort tid ger inte mycket smak alls.
Rökpistolen används ibland för att ge en subtil röksmak till grejer, men mest som gimmick på krogar som fortfarande håller på med rök i serveringen (läs Eoile).
Senast redigerad av cdec 2022-06-14 kl. 21:09.
Citera
2022-06-14, 21:35
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nejnej.

Fine dining-krogar röker inte råvaror med rökpistol, där röks det i rökskåp. Med rökpicka får man ingen vettig röksmak, kallrökning under så kort tid ger inte mycket smak alls.
Rökpistolen används ibland för att ge en subtil röksmak till grejer, men mest som gimmick på krogar som fortfarande håller på med rök i serveringen (läs Eoile).

Jaha (läses suck!).
Då får jag fortsätta röka Bloody Marys och jag ska ta mig fanken testa röka Whisky Sour. Det blir ordentligt rökt åtminstone.
Ger mig också på hamburgerdressing. Har hört att det blir duktig smak på det om kontaktytan är stor.

Envis som man är tjoffar jag även in lax eller kyckling nästa gång i påse fyllt med rök och låter den ligga ett bra tag. Måste ju rimligtvis göra någon slags skillnad 🙄
Citera
2022-06-14, 22:44
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Envis som man är tjoffar jag även in lax eller kyckling nästa gång i påse fyllt med rök och låter den ligga ett bra tag. Måste ju rimligtvis göra någon slags skillnad 🙄
Eller så skaffar du en röklåda, t.ex en sån här:
https://jaktligt.com/skogskoket/gril.../roklada-large

Funkar fint och kostar inte många pengar!
Citera
2022-06-14, 23:05
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Eller så skaffar du en röklåda, t.ex en sån här:
https://jaktligt.com/skogskoket/gril.../roklada-large

Funkar fint och kostar inte många pengar!
Tack snälla för förslaget!
Om jag förstår det rätt tjoffar man in den i t ex grillen (eller ugnen), men vad är skillnaden mot att röka med flis direkt i en klotWebergrill? Det blir väl egentligen samma sak?
Citera
2022-06-15, 00:00
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Tack snälla för förslaget!
Om jag förstår det rätt tjoffar man in den i t ex grillen (eller ugnen), men vad är skillnaden mot att röka med flis direkt i en klotWebergrill? Det blir väl egentligen samma sak?
Jo det är bara att ladda med spån och sedan tjoffa in i ugnen.

Beroende på modell av Webergrill så har ugnen den fördelen att det är en baggis att reglera temperaturen! Har en sådan låda själv och den har använts flitigt!
Citera
2022-06-15, 09:08
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Nej, naturligtvis använder inte en restaurang en sådan rökpuffare för att röka lax!
Nu har du provat och vet resultatet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in