2022-06-15, 01:20
Medlem
Sam.Boyds avatar
Den som hoppas på rejäla lönelyft innom kort, hoppas troligen förgäves. Det är något som bara kommer förunnas en minoritet.

Energipriserna o råvarupriserna klämmer åt många företag ordentligt. Även bristen på material o komponenter får många på knäna.

Jag skulle säga att väldigt många ska vara tacksamma att ha jobbet kvar de kommande 3-4 åren.

Men vi har sett detta komma under lång tid. Ingen är förvånad.
Det är nu man kommer barskrapa medelklassen.
Citera
2022-06-15, 01:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katt93
En evig diskussion det här men så länge bostadsbristen finns så kommer inte priserna krascha. Bankerna har redan idag i sina kalkyler att man SKA klara av en ränta på 7% vid låne tillfället.

Så länge vi inte ser en ränte höjning till 10% (samhällskollaps) så sker det inte krascher. (Nu tänker jag enbart Stockholm övriga områden vet jag inte och bryr mig inte om)

Höjd ränta är bara en faktor.
Resultatet kommer även bli stigande arbetslöshet. Stagnerade löner. Ökade statliga kostnader. Urholkade pensioner o bidrag. Ökad fattigdom.
Citera
2022-06-15, 01:55
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Bostadsköp likt aktier, är du långsiktigt kommer du göra vinst.

Jo, så tänker jag såklart men tänkte mer om det är av betydelse att köra på nu i höst/vinter eller om man ska hålla huvudet kallt till nästa vår/sommar.
Men i längden blir väl skillnaden obetydlig antar jag, speciellt vid ett mindre husköp?
Citera
2022-06-15, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
”Det är oerhört svårt att tajma bostadsmarknaden, därför ska du köpa idag”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experterna-det-har-ska-du-inte-gora-vid-hog-inflation

Vad tycker flashbacks experter? Rätt att köpa i dagsläget eller bör man vänta lite?

Haha detta är desperationen innan den stora kraschen.. snart kommer smärtan.
Citera
2022-06-15, 02:05
Medlem
Citat:
En evig diskussion det här men så länge bostadsbristen finns så kommer inte priserna krascha. Bankerna har redan idag i sina kalkyler att man SKA klara av en ränta på 7% vid låne tillfället.

Så länge vi inte ser en ränte höjning till 10% (samhällskollaps) så sker det inte krascher. (Nu tänker jag enbart Stockholm övriga områden vet jag inte och bryr mig inte om)

Men IGEN era dumma åsnor. Bostadsbrist har INTE ETT SKIT med bostadsmarknaden att göra. Det råder INGEN brist på bostadsrätter. Det råder brist på BILLIGA hyresrätter. Det är en helt annan sak och har inte ett skit med bostadsmarknaden i helhet att göra. Tror du inte folk med stark ekonomi har någonstans att bo? Jisses.
Citera
2022-06-15, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Skulle ALDRIG köpa nu. ALDRIG. Risken är ju att man köper på absolut Max.

Spelar överhuvudtaget ingen roll om ditt syfte är att köpa för att bo flera år. Däremot om du ska spekulera i fastigheten och använda det som gambling, då finns det risker.
Citera
2022-06-15, 02:18
Medlem
cerns avatar
Citat:

Fattar inte det där med räntehöjning och lån..

har pratat med alla jag känner som har feta bolån och inte en jävel är rädda för kraftiga räntehöjningar,
Alla svarar likadant:

"Jag har bundit lånet, så jag är aldrig orolig"

- Elen kommer bli rekorddyr under vintern igen:

"Jag har bunden el så jag är aldrig orolig"

Alla säger samma sak.
Citera
2022-06-15, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Så tänker jag också. Håller på att leta större boende och det har synts senaste veckorna att det svalnat av nu. Var på visning av ett hus nyligen och vi var de enda som var där och då är det ändå i ett annars populärt område och det var ett jättefint hus med lägre utgångspris än de brukar ha där. Så något håller nog på att hända. Jag känner snarare att man vet inte vad som händer senare men man vet vad som händer nu och vad priset är nu och man vet vad det har varit. Så jag känner nog mer att jag är glad att vi inte köpte för några månader sedan och att nu kanske inte är så dumt alls att köpa bara man har råd med höjda räntor vilket vi ju ändå räknar kallt med. Imorgon vänder det kanske uppåt igen? Vem vet. Det enda man vet något om är nuet och dåtiden.

Ditt problem är att du inte kan köpa när räntorna går upp varje månad.
Ditt lanelofte på 3 miljoner mot 3% ränta bundet kommer nästa månad vara 2 miljoner mot 4.5% ränta.

Dvs du kan inte buda just nu.
Citera
2022-06-15, 03:27
Medlem
Problemet är att man måste köpa hela bostaden på en gång och har man otur att köpa vid fel tillfälle kan det bli en rejäl smäll.

När det gäller aktiesparande så rekommenderas att man köper återkommande just för att inte riskera att åka på en jättesmäll.

Kanske skulle man ha ett system där man gradvis ökar risk och avkastning. Risk/vinst kunde delas mellan bolåntagare och långivare. Ju mer man amorterat ju större del av avkastningen och risken tar man över.

I andra investeringssammanhang rekommenderar ingen att man investerar långsiktigt med lånade pengar med ett häv på flera gånger. Rimligt anses ett häv på kanske 1,2-1,4. Varför skall man då investera i just bostäder med ett häv på kanske 3-4?

Ett sånt system skulle också ge bankerna incitament att inte driva på bostadsmarknaden för mycket. Så länge banken har "equity" i bostaden skulle de också ha incitament att låna ut till nödvändiga renoveringar och sådana renoveringar som faktiskt ökar värdet på bostaden. Lån till ganska onödiga lyxrenoveringar skulle vara mindre intressant i jämförelse.
Citera
2022-06-15, 06:29
Medlem
sensrures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det du kallar "Flashback experter" är egentligen inget annat än sunt förnuft.

Genom åren så har Flashbacks användare visat sig ha rätt i det mesta. Ex. Då massinvandringens nackdelar. Och att "barnen" inte var barn. Att invandrare fick ny ålder och ny identitet.

Att majoriteten inte var experter och högutbildade utan analfabeter som enbart skulle tära på samhället.

Sanningarna som dyker upp på Flashback är många och otroligt träffsäkra jämfört med PK censurerade forum.

Hos oss är det fortfarande utbudsbrist på villor, har följt marknaden för bostadsrätter ett tag nu. Det jag ser på ”min” marknad (en mellanstor kommuns centralort) är att priserna på villorna alltjämt ligger kvar och bostadsrätterna har börjat sjunka ner. Ännu har prisnedgången inte kommit till villorna. Så kan man sälja villan och köpa bostadsrätt så kanske det är dags.
Citera
2022-06-15, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sensrure
Hos oss är det fortfarande utbudsbrist på villor, har följt marknaden för bostadsrätter ett tag nu. Det jag ser på ”min” marknad (en mellanstor kommuns centralort) är att priserna på villorna alltjämt ligger kvar och bostadsrätterna har börjat sjunka ner. Ännu har prisnedgången inte kommit till villorna. Så kan man sälja villan och köpa bostadsrätt så kanske det är dags.

Just nu så är det många som sitter jävligt stilla i båten och väntar ut köparna. Detta också pga man inte själv vill göra förlust och man är så vana vid en vinst, samt svensken är en trygghetsnarkoman å det grövsta och att göra en förlust, samt sitta med massa skulder är inte direkt tryggt. Priserna kommer inte gå ner ganska bra förän allt gått hopplöst mycket upp så det blir direkt problem med vardagsekonomin och där är vi inte än. Det är ju bara ex. titta på hur många som tänkt åka på semester trots kalabaliken med passhanteringen och hur det fungerar på alla flygplatser. Åker utomlands gör man inte om det är helt tomt i kassan och man riskerar hus och hem.
Citera
2022-06-15, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag har för mig att detta numera är förbjudet efter någon lag stiftad inom EU. Något om otillåten konkurrens…
Ja, det vore bra om det verkligen är så och de får ta konsekvenserna. I annat fall blir det ju just så att man inte riktigt bryr sig om riskerna om konsekvenserna inte hamnar på en själv, men jag tvivlar på att det verkligen gäller när det kommer till kritan. Faller bankerna, så är det rätt ner i källaren med hela landet. Så mycket ekonomisk makt över statens totala ekonomi har de. Det borde inte vara så, men det är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in