2022-06-14, 14:14
Avslutad
”Det är oerhört svårt att tajma bostadsmarknaden, därför ska du köpa idag”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experterna-det-har-ska-du-inte-gora-vid-hog-inflation

Vad tycker flashbacks experter? Rätt att köpa i dagsläget eller bör man vänta lite?
Citera
2022-06-14, 14:25
Medlem
Belters avatar
Jag trodde man köpte en bostad för att man behövde någonstans att bo. Men jag kan ha fel, man kanske ska vänta med att bo?
Citera
2022-06-14, 14:30
Medlem
Hamleyss avatar
Men vafan, hon är ju anställd av Länsförsäkringar som både driver fastighetsmäkleri och bankverksamhet.
Hennes uppfattningar i frågan kan knappast betraktas som opartiska.

Sen det här med att inflationen skulle äta upp lånen är löjeväckande.
Ökade löner minskar värdet på lånen men hittills har vi bara sett ökade kostnader inte minst med de stigande energipriserna.

Det här handliar inte om inflation lika mycket som ökade råvarukostnader.
Den här filmen från SVT måste ha belönats med små hårda bruna kuvert med 500-lappar annars är allt obegripligt
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experterna-det-har-ska-du-inte-gora-vid-hog-inflation

Vad tycker flashbacks experter? Rätt att köpa i dagsläget eller bör man vänta lite?

Bara ett sätt att försöka stimulera den nedåtgående bostadsmarknaden.

Finns starka krafter som vill hålla priserna uppe och vill få köpare att inte avvakta lägre priser.
Ingen vill sitta med Svarte Petter i hand allra minst bankerna som kan hamna i ett läge där de får lösa in fastigheter och sälja dem med förlust framöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj

Experterna sitter högt belånade i sina övervärderade bostäder. Vi har redan sett extrema fall i bopriser och detta är bara början. Experna försöker desperat hålla liv i bostadsbubblan.

Det är därför vi får se artiklar som:

-"Inflationen amorterar lånet"
-"Ha inga pengar kontant"
-"Inflationen är tillfällig"
-"Höj inflationsmålet till 5%"

Eller min absoluta favorit:
"En höjning av reporäntan kommer inte sänka inflationen"

Så mitt tips är att lyssna på flashbacks experter. De har tex. det senaste halvåret överträffat bokstavligen alla experters inflationsprognoser. Utan undantag.
Citera
2022-06-14, 14:33
Medlem
Experten säger också att man inte ska amortera. Väldigt bra tips, för en bank, som tjänar pengar på att låna ut mer pengar.
Citera
2022-06-14, 14:35
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Experterna sitter högt belånade i sina övervärderade bostäder. Vi har redan sett extrema fall i bopriser och detta är bara början. Experna försöker desperat hålla liv i bostadsbubblan.

Det är därför vi får se artiklar som:

-"Inflationen amorterar lånet"
-"Ha inga pengar kontant"
-"Inflationen är tillfällig"
-"Höj inflationsmålet till 5%"

Eller min absoluta favorit:
"En höjning av reporäntan kommer inte sänka inflationen"

Så mitt tips är att lyssna på flashbacks experter. De har tex. det senaste halvåret överträffat bokstavligen alla experters inflationsprognoser. Utan undantag.

Det du kallar "Flashback experter" är egentligen inget annat än sunt förnuft.

Genom åren så har Flashbacks användare visat sig ha rätt i det mesta. Ex. Då massinvandringens nackdelar. Och att "barnen" inte var barn. Att invandrare fick ny ålder och ny identitet.

Att majoriteten inte var experter och högutbildade utan analfabeter som enbart skulle tära på samhället.

Sanningarna som dyker upp på Flashback är många och otroligt träffsäkra jämfört med PK censurerade forum.
Citera
2022-06-14, 14:38
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Jag trodde man köpte en bostad för att man behövde någonstans att bo. Men jag kan ha fel, man kanske ska vänta med att bo?

Är du hemlös men har fullt med pengar så kan du såklart köpa dig en bostad även nu, även om det kan vara en bra ide att hyra istället om den möjligheten finns.

Man bör dock köpa till rätt pris för att göra en bra affär, men inte alla som bryr sig om det
Citera
2022-06-14, 14:39
Medlem
Har man pengar för att köpa tryggt och vill man ha någonstans att bo de kommande 5+ åren så håller jag med. Hyresrätter kostar i regel mer då man ska göra att ett företag ska gå med vinst. När räntan på deras lån ökar så ökar även hyran. Samma gäller föreningens lån och avgiften så kolla föreningens ekonomi.

Så ekonomiskt fördelaktigt men med det extremt jobbiga att man måste ha en kraftig insats och gärna lite extra på banken för oförutsedda utgifter. Det är struntsamma om det ökar eller minskar i värde så länge man bor länge så lär man spara mer i månaden. Bor man dessutom i hus så är man mindre beroende av omvärlden. (Gå in på preppingdelen för expertis där)
Citera
2022-06-14, 14:47
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Är du hemlös men har fullt med pengar så kan du såklart köpa dig en bostad även nu, även om det kan vara en bra ide att hyra istället om den möjligheten finns.

Man bör dock köpa till rätt pris för att göra en bra affär, men inte alla som bryr sig om det
Visst är det så men, man får ju pröjsa det som säljaren begär, sen om det är rätt pris eller inte är mindre viktigt. Man behöver ju bo, det är det enda jag vet.
Sen är det ju så väldigt viktigt i det här landet att ha ett eget boende och att dela med någon, för halva priset, har inte slagit igenom ännu. Vi har ännu inget ord för engelskans "roommate" men, det kommer väl.
Citera
2022-06-14, 14:53
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Visst är det så men, man får ju pröjsa det som säljaren begär, sen om det är rätt pris eller inte är mindre viktigt. Man behöver ju bo, det är det enda jag vet.
Sen är det ju så väldigt viktigt i det här landet att ha ett eget boende och att dela med någon, för halva priset, har inte slagit igenom ännu. Vi har ännu inget ord för engelskans "roommate" men, det kommer väl.

I dagens marknad, ja redan nu, kan man gå till 10 olika säljare och ge dem bud på vad man anser deras boende är värt. Vill de inte sälja så kan de ha kvar det. Bästa är om man hittar en bostad som är utflyttad så förstår man att de oftast är i behov av att bli av med bostaden.
Citera
2022-06-14, 14:55
Medlem
JRdTLs avatar
Innan varje kollaps så försöker man hålla uppe systemet lite till genom att hetsa folk till att köpa så de som vet bättre hinner sälja. Det är allt det handlar om. Kollapsen sker snart alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in