2022-06-14, 23:19
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Horan i artikeln är ett exempel på vad västvärlden styrs av: Lobbyism.

Horan har finansiella intressen i sina tips till läsarna. Gör tvärtemot vad horan tipsar om.

Du formulerar dig drastiskt, men visst anar man lite kickbacks från Mäklarsamfundet där...

Alla behöver en bostad, men att köpa BRF eller hus i nedåtgående marknad är såklart ett ekonomiskt vågspel.
Citera
2022-06-14, 23:34
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det du kallar "Flashback experter" är egentligen inget annat än sunt förnuft.

Genom åren så har Flashbacks användare visat sig ha rätt i det mesta. Ex. Då massinvandringens nackdelar. Och att "barnen" inte var barn. Att invandrare fick ny ålder och ny identitet.

Att majoriteten inte var experter och högutbildade utan analfabeter som enbart skulle tära på samhället.

Sanningarna som dyker upp på Flashback är många och otroligt träffsäkra jämfört med PK censurerade forum.

Haha va fan, i de fall du nämner har alla vetat sanningen hela tiden, och räknat det som ”collateral damage” alltså en procentuell uppoffring man får räkna med. Med det sagt säger jag inte om det är rätt eller fel beslut man tagit, bara att det hela tiden varit en självklarhet för alla, inte ”Flashbackexpertisen” som chockartat avslöjar sanningar.
Citera
2022-06-14, 23:56
Medlem
Seemves avatar
Samhällskrasch, slott och bla bla.
Men för den där vanlige typen som letar efter en mindre stuga på billigare landsbygd, tänk slutpris runt miljonen, gör jag smart i att stressa på, avvakta eller det spelar ingen vidare roll?

Har inget behov av att flytta här och nu, ekonomin fungerar osv men om man kan spara in en extra slant så tar man chansen.
Citera
2022-06-15, 00:11
Avslutad
En evig diskussion det här men så länge bostadsbristen finns så kommer inte priserna krascha. Bankerna har redan idag i sina kalkyler att man SKA klara av en ränta på 7% vid låne tillfället.

Så länge vi inte ser en ränte höjning till 10% (samhällskollaps) så sker det inte krascher. (Nu tänker jag enbart Stockholm övriga områden vet jag inte och bryr mig inte om)
Citera
2022-06-15, 00:11
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Samhällskrasch, slott och bla bla.
Men för den där vanlige typen som letar efter en mindre stuga på billigare landsbygd, tänk slutpris runt miljonen, gör jag smart i att stressa på, avvakta eller det spelar ingen vidare roll?

Har inget behov av att flytta här och nu, ekonomin fungerar osv men om man kan spara in en extra slant så tar man chansen.

Bostadsköp likt aktier, är du långsiktigt kommer du göra vinst.
Citera
2022-06-15, 00:20
Medlem
Skulle ALDRIG köpa nu. ALDRIG. Risken är ju att man köper på absolut Max.
Citera
2022-06-15, 00:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Vad din bostadsrätt är värd är inte topic. Topic är varför man idag ska köpa bostad och sluta köpa körsbärstomater.

”Svårt att tajma marknaden”, den sjunker ju i realtid! Vad är det svåra?

Du verkar tro att det kraschar typ 50% och då upplyser jag att min bostad ”kraschat” måttliga 2%. Så din analys känns lite orealistisk.
Citera
2022-06-15, 00:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Liknade här så än så länge bara "hack i kurvan"

Japp
Citera
2022-06-15, 00:52
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Det här är inte en vanlig lågkonjunktur.
Cancer och förkylning är båda sjukdomar med snuva är att föredra framför alla cancerformer.
Nu står vi inför en ekonomisk cancerdiagnos.

Var och en av de punkter jag räknade upp räcker för att skapa tristare ekonomi.
Nu kommer höjda räntor att härja tillsammans med höjda bränslepriser och ökande priser

Förra gången det blev energikris så varade lågkonjunkturen i 6 år.

Vi får väl se hur dåligt det blir men bra kommer det inte att bli.
Dot Com-bubblan kommer att framstå som en fars i jämförelse.

Nyckeln är såklart att Putin försvinner och att spannmål och energi blir billigt igen,

Enda sättet att få billig energi igen är om man börjar bygga kärnkraftverk igen.
Detta kommer de Gröna Khmererna kämpa mot med näbbar och klor, vilket kommer försena byggstart under många år.
Det tar (tog) minst ca 10 år från det att man börjar projektera ett kärnkraftverk till dess att den börjar producera energi.

Således, lär vi inte vara ute ur detta träsk, som vi glatt vandrat in i, under de närmaste decenniet.
Citera
2022-06-15, 01:00
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Pekar inte allt mot att priserna är lägre imorgon?

Kort svar: Jo!
Ignorera bolånetorskarnas tjatter. De börjar nog slutligen inse att inget växer upp till himlen
Citera
2022-06-15, 01:01
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Det är också väldigt viktigt att alla är skuldsatta ordentligt om stora nollningen skall gå smidigt.

De som äger sitt boende kommer man att jaga ihjäl med höjda skatter och nya avgifter. Allt påhejat av de som blivit av med allt och nu är avundsjuka.
Citera
2022-06-15, 01:03
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Inte direkt! Så länge folk kan betala lånen ja, men om någon lånar 3 mille och värdet går neråt ganska drastiskt, samt räntan går upp och de får problem att betala, följt av på en bredare front bland massa låntagare, då har banken ett jätteproblem. Banken har aldrig gillat att låna ut till sådant som är en för stor risk. Historiskt har vi visserligen sett hur staten gått in med pengar för att banken inte ska gå i konkurs, så det lär väl bli så denna gången med.

Jag har för mig att detta numera är förbjudet efter någon lag stiftad inom EU. Något om otillåten konkurrens…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in