2022-06-14, 11:14
Medlem
Fick idag hem ett kreditkort (Visa) från Bank Norwegian som jag tänkte ha som reserv vid sommarens utlandsresor. Döm av min förvåning när jag ser att kortet är helt "platt", dvs kortnumret och namnet är ej inpräglat/upphöjd utan endast tryckt på baksidan. Förr var detta ju ett signum för "electronkort" och liknande, som ju var beroende av bankuppkoppling för att genomföra köp, och dessa var värdelösa att använda i utlandet.

Har någon erfarenhet av dessa nya kort i utlandet? Problem att hyra bil och liknande?
Citera
2022-06-14, 11:25
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag har faktiskt funderat på varför dom envisas med upphöjd text. Finns det ens några ställen som man kan dra "slips" längre? Om inte så är det helt onödigt.
Citera
2022-06-14, 11:26
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskalas
Fick idag hem ett kreditkort (Visa) från Bank Norwegian som jag tänkte ha som reserv vid sommarens utlandsresor. Döm av min förvåning när jag ser att kortet är helt "platt", dvs kortnumret och namnet är ej inpräglat/upphöjd utan endast tryckt på baksidan. Förr var detta ju ett signum för "electronkort" och liknande, som ju var beroende av bankuppkoppling för att genomföra köp, och dessa var värdelösa att använda i utlandet.

Har någon erfarenhet av dessa nya kort i utlandet? Problem att hyra bil och liknande?
De upphöjda siffrorna var väl till för när man drog kortet i en sån där maskin med en kopia och ett original.
Jag har ett bankkort och tre kreditkort. Bara bankkortet har upphöjda siffror.
De andra korten har fungerat utmärkt i Danmark, Tyskland, Polen, Filippinerna och Singapore så jag tror inte du behöver oroa dig.
Citera
2022-06-14, 11:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Master/Eurocard och Visa accepterar inte slips-betalningar längre utan det krävs chip. Så det är onödigt med reliefer på texten. Det kan dock förekomma på chiplösa kort som inte är kopplade till Master/Eurocard eller Visa, t.ex. lokala bank och kontokort.
Citera
2022-06-14, 11:32
Medlem
Citat:

Sambon har ett svenskt kort utan upphöjda siffror, fungerar bra. Vet dock inte om det är någon skillnad utomlands.
Citera
2022-06-14, 12:30
Medlem
Går inte att hyra bil med kort utan prägling på många ställen utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in