2022-06-14, 09:02
Medlem
Tycker ni ett nytt Xbox blir för mycket att ge i födelsedagspresent till sitt barn?

För jag tänker att det är ju långt ifrån alla som har möjlighet att ge bort så dyra presenter till sina barn. Jag menar inte att alla ska ha det lika dåligt, och att man inte får unna sig dyra saker om man har råd med det. Men jag ser en trend bland västerländska barn att man förväntar sig dyra presenter. Jag tänker att det blir fel om man lär dem redan från en ung ålder att de kan förvänta sig dyra presenter till jul och till sina födelsedagar. Jag tror inte på att det är så man visar kärlek till sina barn, igenom att ge barnet dyra prylar. Sen är det viktigt att även fast man växer upp i en rik familj att man får lära sig att inte ta pengar för givet. Men det ena behöver förstås inte utesluta det andra. Jag tänker att en lösning kan vara att man ger barnet ett Xbox, men förklarar samtidigt att barnet inte kan förvänta sig en så pass dyr present vid varje födelsedag eller jul.
Citera
2022-06-14, 09:05
Medlem
Emellies avatar
Ser inget fel i det så sett.

Men om du vill lära ditt barn värdet av pengar så kan du ge barnet månads/veckopeng och uppmuntra till att spara en andel av summan till ett framtida Xbox.
Citera
2022-06-14, 09:08
Medlem
GeleZachas avatar
Hur gammalt är barnet? Tycker annars att dina argument låter vettiga, förklara för barnet att man bara får dyra presenter ibland och att man ska vara glad även om man får en bok
Citera
2022-06-14, 10:00
Medlem
Fyrahundratolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Tycker ni ett nytt Xbox blir för mycket att ge i födelsedagspresent till sitt barn?

För jag tänker att det är ju långt ifrån alla som har möjlighet att ge bort så dyra presenter till sina barn. Jag menar inte att alla ska ha det lika dåligt, och att man inte får unna sig dyra saker om man har råd med det. Men jag ser en trend bland västerländska barn att man förväntar sig dyra presenter. Jag tänker att det blir fel om man lär dem redan från en ung ålder att de kan förvänta sig dyra presenter till jul och till sina födelsedagar. Jag tror inte på att det är så man visar kärlek till sina barn, igenom att ge barnet dyra prylar. Sen är det viktigt att även fast man växer upp i en rik familj att man får lära sig att inte ta pengar för givet. Men det ena behöver förstås inte utesluta det andra. Jag tänker att en lösning kan vara att man ger barnet ett Xbox, men förklarar samtidigt att barnet inte kan förvänta sig en så pass dyr present vid varje födelsedag eller jul.

Du har svarat bra på frågan själv där.
Citera
2022-06-14, 10:05
Medlem
Sun Rulers avatar
Sonen fick en PS5 förra året. Vi är dock väldigt tydliga med att vi skall vara tacksamma för det vi har och att långt ifrån alla har det lika bra materiellt förspänt. Sonen är dock väldigt ödmjuk och går inte runt och berättar för kompisar vad han har.
Citera
2022-06-14, 13:14
Medlem
BigFatCones avatar
När jag var liten så fick jag ett Sega Master System när jag fyllde.. sex.. tror jag. När jag fyllde nio fick jag ett NES och när jag var.. 13 tror jag, fick jag ett SNES. Vill minnas att NES:et var begagnat men ändå. Min stora lillebror fick ett PS1 när han fyllde... 8-9, jag minns inte exakt det är inte relevant ändå.

Det som är relevant är att det här var sina tiders Xbox eller Playstation, ganska dyrt shit och även om det är en givande hobby, så är det främst lekredskap.

Vidare så fick vi givetvis inte alltid så dyra presenter, och jag tror till exempel inte att jag ägde ett enda nytt spel utan alla var begagnade. Men idag så finns ju istället GamePass.

Vill grabben ha ett Xvox, och du vill ge honom ett så ska du så klart göra det. Men det lär ju räcka med ett S till honom, för jag antar att han inte riktigt märker skillnaden gentemot ett X.
Citera
2022-06-30, 15:47
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Nej, speciellt eftersom det är ett så billigt nöje. Visst är det många tusenlappar som ska ut, men till skillnad mot väldigt många andra hobbys är de löpande kostnaderna ganska små.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vill grabben ha ett Xvox, och du vill ge honom ett så ska du så klart göra det. Men det lär ju räcka med ett S till honom, för jag antar att han inte riktigt märker skillnaden gentemot ett X.
Han lär märka skillnaden när han inte kan låna spel från sina polare. Men absolut, att välja mellan Series S och X är inte lätt.
Senast redigerad av hakro807 2022-06-30 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in