Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-08-13, 20:43
  #37
Avstängd
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Tältet är ok, viktigaste är inner och yttertält.
Ska du långt in i vildmarken så ta reparationskit med om björn’a kommer på besök.
Sommar funkar liggunderlag, ta lite tjockare för komfort, uppblåst är mycket lättare packa, se att de har högt r-värde (isolering) om du går den vägen, slippa kyla underifrån är lika viktigt som sovsäcken.
Sen sovsäck, är du pedantisk och håller den torr så är dun bäst o lättast. Syntet är ok men tunga, ta höst/vår säck och öppna som täcke om det är varmt.
Gå in skorna i förväg (viktigt) och ha dubbla sockar (linner innerst sen ull) annars är 2 v av solning mer än vandring tyvärr.
Regnkläder är viktigt och myggmedel ja. Litet stift på apoteket väger inget, ta solskydd och försvarets hudsalva när du är där också.
Medicin kit med basic, koltabletter, Ipren, handsprit.
Sen behöver du kläder, skalplagg, mellanlager och baslager, googla för exempel behöver inte kosta multi finns billiga alt också. Spritkök och mat, enkelt numera med allt-i-ett.

Tänk på packa varmt men lätt. Inga dubbla kläder alla ska kunna bäras samtidigt. Sen fixar du det. Sikta på fjällen, går aldrig fel 👍🏻

Är det vanligt att björnar kommer på besök under natten?
Citera
2022-08-13, 21:08
  #38
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Är det vanligt att björnar kommer på besök under natten?

Inte om man kör med sk björnpåsar som finns att köpa eller konstruerar något egen system att kunna hissa ut mat en bra bit över marken. Sen ska kanske inte risken att stöta på en björn överdrivas men man vet aldrig vad man kan stöta på. Själv möte jag en förbannat stor grå katt ca: 20m längre fram på stigen för några år sedan. Kan säga att jag typ bara minns att jag vände mig lite diskret och gick tillbaks en bit. Syrran tror att det var en varg jag hade tur att se då de tydligen inte är helt ovanliga där uppe där hon bor. Jag vette fan men ångrar än idag att jag inte kollade efter samt undrar hur fan jag tänkte när jag bara vände, blev lite ställd i situationen kan man säga.
Citera
2022-08-14, 11:00
  #39
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Är det vanligt att björnar kommer på besök under natten?

Var bara skämt, i fjällen behöver du inte tänka på björn alls, de ser dig på mils håll och är för skygga för att gå nära.

I skogen kan man ha otur o gå på en utan att de ser en och kan bli en rätt otäck upplevelse (stå pall och gör dig stor är rek), men oddset för att det ska hända är mindre än mångmiljonär på lotteri så du kan känna dig lugn.
Citera
2022-09-08, 07:23
  #40
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag tänkte jag skulle göra min första vandring i sommar och planera att sova ute under 2 veckor om jag inte ger upp innan det.
Risken är nog stor då jag är lat av mig samt att jag får lätt blåsor när jag vandra mycket på sommaren. Men vill gärna göra det av flera anledningar att gå ned i vikten, upplevelsen, kämpa mot mörkret då jag är fruktansvärt mörkrädd, visa att jag inte backa utan kan fullfölja en utmaning osv.

Jag har inte sovit ute sen jag var tonåring på 90 talet. Det var ingen skön känsla när det regnade och jag blev fruktansvärt blöt av kondensen. Det vill jag helst inte uppleva igen men jag vill inte heller lägga så mycket pengar men ändå få ut det mest av det jag köper.

1. Jag funderar på att köpa denna. https://www.friluftsvaror.se/sv/arctic-tunnel-2p
Känns som ett bra pris, för en kvalitetsvara samt att den inte tar så mycket vikt heller.
Fundera på ev mindre men jag gillar att ha en del som man kan få skydd och kunna laga maten ifall det regnar.
Lite rädd att jag inte får upp tältet själv men det kanske är busenkelt den känns samtidigt lite stor.

2. Svårigheten känns vid sovsäcken. Vad ska jag gå efter där? ÖB säljer för 200kr, när det gäller sova när det är varmt ute så känns det att en sådan kan räcka eller vad tror ni?

3. Funkar standard liggunderlag för typ 150kr eller ska köpa en uppblåsbar för några 100kr till?

4. Behöver man myggmedel osv bor i Mellan Sverige, tältet innehåller också Mosquitonät. s

Skavplåster är måste min tripp.
Hur gick det?
Dags att redovisa ditt äventyr.
Citera
2022-09-12, 18:26
  #41
Medlem
GoblinSlayers avatar
Vattentät och tillräckligt tjock sovsäck som klarar lägre temperaturer, man kan underskatta hur kallt det blir om natten ute,
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback