• 1
  • 2
2022-06-13, 10:21
Medlem
PeterStormar-Ins avatar
Fick idag tillbaka provsvar som jag har tagit i förbindelse med annan plåga.

- B-Hemoglobin, PNA
Resultatet var 13,6. Referensvärdet är 13,4-17.0.
Det är inom referensvärdet. Men är där grund til bekymring då det endast är 0,2 procentenheter ifrån för lågt?

-P-GFR
Resultatet var >90.
Jag fick söka på Google vad detta var för något. Och det har med njurarna att göra.
Enligt denna sida betyder det då "Njursjukdom med normal njurfunktion".
Är detta något som skal tas vidare med läkaren? Eller kan det vara tillfälligt och gå över?

Jag har haft urinsyragikt från och till i ca. 12 år. Men det har blivit värre det senaste året.
Går sedan i år på Alloupurinol, 200 mg. varje dag.
Jag kissar otroligt mycket och ofta varje dag. Kan ibland gå på toa två gånger i timmen, i ett par timmar. För att sedan gå på toa en gång mellan 60-90 minuter. Rikliga mängder. Luktar illa till tider. Men även detta har blivit värre i det sista.
Det kan bara komma sprängandes och jag måste fort på toa.

Jag är väldigt trött, svag och slapp, och varit länge.
Även fötter som är som is i stort sett dygnet runt. Till och med så illa att när jag ligger på stranden i varmare strök, att mina fötter är extremt kalla. Måste även ha tjocka strumpor när jag sover.
Mycket andfådd i lite mer än ett år, smärtor i bröst och vibrerande hjärta.
Jag har även högt blodtryck, och går på medicin för detta. Detta är något som går i arv.

Jag är en man och runt 35 år och är för övrigt frisk och hälsosam.
Citera
2022-06-13, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterStormar-In

- B-Hemoglobin, PNA
Det är inom referensvärdet. Men är där grund til bekymring då det endast är 0,2 procentenheter ifrån för lågt?

-P-GFR
Resultatet var >90.
Jag fick söka på Google vad detta var för något. Och det har med njurarna att göra.
Är detta något som skal tas vidare med läkaren? Eller kan det vara tillfälligt och gå över?

Jag har haft urinsyragikt från och till i ca. 12 år. Men det har blivit värre det senaste året.
Jag kissar otroligt mycket och ofta varje dag. Kan ibland gå på toa två gånger i timmen, i ett par timmar. För att sedan gå på toa en gång mellan 60-90 minuter. Rikliga mängder. Luktar illa till tider. Men även detta har blivit värre i det sista.

Även fötter som är som is i stort sett dygnet runt. Till och med så illa att när jag ligger på stranden i varmare strök, att mina fötter är extremt kalla. Måste även ha tjocka strumpor när jag sover.
Jag har även högt blodtryck, och går på medicin för detta. Detta är något som går i arv.

Referens är en referens. Du är inom denna. Släpp det. Att du varit mycket andfådd i helt år är ngt du borde söka för
Citera
2022-06-13, 11:18
Medlem
Citat:

- B-Hemoglobin, PNA

-P-GFR
Resultatet var >90.

Diabetes?
Citera
2022-06-13, 11:55
Medlem
SuperSolids avatar
Hur ser kosten ut?
Äter du allt eller exkluderar du vissa matgrupper?
Någon form av special diet?
Citera
2022-06-13, 12:10
Medlem
PeterStormar-Ins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Referens är en referens. Du är inom denna. Släpp det. Att du varit mycket andfådd i helt år är ngt du borde söka för

Det har jag gjort.
Något fel på EKG i januari. Gjort CT som visade sig vara bra.
Även bröstsmärtor vi träning, bröstsmärtor utan träning, andfåddhet bara att jag går några steg ibland, vibrerande hjärta, generellt svag i kroppen, etc. Så har det varit i lite mer än ett år.

Följande bekymmer/problem har jag haft i lite mer än ett år:
- Nedatt kondition. Kunde göra milen på ca. 55 minuter. Men har gradvis blivit svagare. Nu blri det 15 minuter. Sedan är jag "död".
- Andfådd och generellt trött i kroppen vid minsta lilla.
- Hjärrta som slår fort till tider oavsett vad jag gör. Också hårt och vibrationer. Kan hålla på i flera timmar. Man kan också se vänster bröst vibrera. Blir ofta illamående när det slår så fort och hårt. Detta kan också bara komma när jag ligger på soffan och ser en film.
- Vid fysisk aktivitet börjar det slå väldigt fort. Har en gång strålat ut i vänster arm/and. Smärta i bröst vid detta tillfälle.
- Kissaar väldigt ofta och i rikliga mängder.
- Extremt kalla fötter varje dag, dygnet runt.

För tre veckor sedan började hjärtat slå hårt/vibrationer runt 18.30. Vid midnatt tänkte jag ringa akuten. Men avstod. Somnade efter att ha varit helt slut i kroppen kl. 01.30. Puls var på 156 vid ett tillfälle. Detta när jag bara låg på soffan.
Skrev mail till min läkare som sa att jag måste till akuten nästa gång det hände.
8 dagar senare hände det igen. Ringde då akuten och tog mig dit.
Fast att jag väntade i 15 minuter utanför, kom in och satte mig ned i 10 minuter, var pulsen ändå på 128. Blodtrycket var på 167/111. Det gick inte ned. Det var i samband med detta jag gjorde desa blodtesterna.
Senast redigerad av PeterStormar-In 2022-06-13 kl. 12:23.
Citera
2022-06-13, 12:11
Medlem
PeterStormar-Ins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Diabetes?

Nej. Alla andra tester är helt normala.
Citera
2022-06-13, 12:13
Medlem
PeterStormar-Ins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSolid
Hur ser kosten ut?
Äter du allt eller exkluderar du vissa matgrupper?
Någon form av special diet?

Jag äter allt.
Omelette med kyckling till frukost. Bröd till ibland också. Några gånger i månaden endast bröd till frukost. Kaffe till det.
Middag består till största del av kycklingfilé med antingen ris, pasta, potatis eller couscous. Jag har alltid frysta rotgrönsaker till. Kan bli fisk och kött 4-6 gånger i månaden.
Ingen diet alls.
Citera
2022-06-13, 12:30
Medlem
SuperSolids avatar
Citat:
Jag äter allt.
Omelette med kyckling till frukost. Bröd till ibland också. Några gånger i månaden endast bröd till frukost. Kaffe till det.
Middag består till största del av kycklingfilé med antingen ris, pasta, potatis eller couscous. Jag har alltid frysta rotgrönsaker till. Kan bli fisk och kött 4-6 gånger i månaden.
Ingen diet alls.
Låter rätt så balanserat dock att du bara äter kött högst 4-6 gånger i månaden kan eventuellt vara problematiskt i ditt fall.

Man absorberar järnformen "hemjärn/heme-iron" överlägset bäst och den får du från rött kött. Ditt låga intag av rött kött kan eventuellt bidra till ett lågt ferritin värde. Så har du inte redan kollat ferritin vilket innebär järnlagret i kroppen ungefär så kan det va dags att göra det.

Har du för lågt ferritin så kan inte kroppen skapa tillräckligt med röda blodkroppar och risk för anemi/blodbrist (lågt HB) uppstår.

200g rött kött om dagen (eller mer om du vill) är till hjälp om du upptäcker dig ha lågt ferritin. (Kombinera köttet med C-vitamin för ökat upptag av järn).
Citera
2022-06-13, 12:45
Medlem
PeterStormar-Ins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSolid
Låter rätt så balanserat dock att du bara äter kött högst 4-6 gånger i månaden kan eventuellt vara problematiskt i ditt fall.

Man absorberar järnformen "hemjärn/heme-iron" överlägset bäst och den får du från rött kött. Ditt låga intag av rött kött kan eventuellt bidra till ett lågt ferritin värde. Så har du inte redan kollat ferritin vilket innebär järnlagret i kroppen ungefär så kan det va dags att göra det.

Har du för lågt ferritin så kan inte kroppen skapa tillräckligt med röda blodkroppar och risk för anemi/blodbrist (lågt HB) uppstår.

200g rött kött om dagen (eller mer om du vill) är till hjälp om du upptäcker dig ha lågt ferritin. (Kombinera köttet med C-vitamin för ökat upptag av järn).

Detta jag har tänkt på. Åt mycket, mycket mer kött förut. Varje dag. Så kanske där jag ska börja.
Tror du att jag ska komplettera med järntabletter?
Tusen tack för svar!
Citera
2022-06-13, 13:13
Medlem
Citat:
Det har jag gjort.
Något fel på EKG i januari. Gjort CT som visade sig vara bra.
Även bröstsmärtor vi träning, bröstsmärtor utan träning, andfåddhet bara att jag går några steg ibland, vibrerande hjärta, generellt svag i kroppen, etc. Så har det varit i lite mer än ett år.

Följande bekymmer/problem har jag haft i lite mer än ett år:
- Nedatt kondition. Kunde göra milen på ca. 55 minuter. Men har gradvis blivit svagare. Nu blri det 15 minuter. Sedan är jag "död".
- Andfådd och generellt trött i kroppen vid minsta lilla.
- Hjärrta som slår fort till tider oavsett vad jag gör. Också hårt och vibrationer. Kan hålla på i flera timmar. Man kan också se vänster bröst vibrera. Blir ofta illamående när det slår så fort och hårt. Detta kan också bara komma när jag ligger på soffan och ser en film.
- Vid fysisk aktivitet börjar det slå väldigt fort. Har en gång strålat ut i vänster arm/and. Smärta i bröst vid detta tillfälle.
- Kissaar väldigt ofta och i rikliga mängder.
- Extremt kalla fötter varje dag, dygnet runt.

För tre veckor sedan började hjärtat slå hårt/vibrationer runt 18.30. Vid midnatt tänkte jag ringa akuten. Men avstod. Somnade efter att ha varit helt slut i kroppen kl. 01.30. Puls var på 156 vid ett tillfälle. Detta när jag bara låg på soffan.
Skrev mail till min läkare som sa att jag måste till akuten nästa gång det hände.
8 dagar senare hände det igen. Ringde då akuten och tog mig dit.
Fast att jag väntade i 15 minuter utanför, kom in och satte mig ned i 10 minuter, var pulsen ändå på 128. Blodtrycket var på 167/111. Det gick inte ned. Det var i samband med detta jag gjorde desa blodtesterna.
Hur gammal är du? Aha 35

Du har ju varit i kontakt med akm. De har givetvis tittat på ditt hjärta. Så jag antar att du inte har flimmer. Kanske 24h mätning vore bra på dig.
Angina känns osannolikt pga din ålder
Har de kollat sköldkörtel på dig?
Senast redigerad av jonte400 2022-06-13 kl. 13:16.
Citera
2022-06-13, 14:32
Medlem
SuperSolids avatar
Citat:
Detta jag har tänkt på. Åt mycket, mycket mer kött förut. Varje dag. Så kanske där jag ska börja.
Tror du att jag ska komplettera med järntabletter?
Tusen tack för svar!
Du ser, då är det nog en bra väg att börja på !
Det lär ju åtminstone inte bli sämre av att äta mer kött

Personligen har mitt ferritin minskat med mer än 70% på strax över ett halvår upptäckte jag i förra månaden pga en läkemedelsbehandling som tydligen gör att jag förbrukar mer ferritin än tidigare.

Jag vet inte vilken väg som är den absolut bästa, men personligen kör jag Ester-C 1000mg 1st/dag (C vitamin med 24h utsöndring) i kombination med stora mängder kött.

Ska rådfråga min läkare vid nästa besök hur jag ska göra för att hålla mitt ferritin högt nog.
Vad jag förstått är vissa järntabletter mer effektiva än andra, rådfråga på ditt lokala apotek om du vill gå den vägen.
Citera
2022-06-13, 14:35
Medlem
Citat:

- B-Hemoglobin, PNA

-P-GFR
Resultatet var >90.

Hjärtsvikt kanske? Har själv det och flera av dina symtom känner jag igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in