2022-06-13, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebbe0506
Jag tror nog du ska kolla lite mer på regler och skatter innan du investerar. Jag har tidigare hyrt ut ett hus under en period så har har ganska bra koll på reglerna.
Jag kan inte se att du räknat någon skatt i dina kalkyler. Är väll en sak om du hyr ut sommarstugan några veckor per år. Men ska du investera i ett hus för att hyra ut får du nog räkna med att betala skatt och ha lite koll på övriga regler.
Du får dubbelkolla själv men har för mig att det funkar ungefär så här.

Om du köper ett hus som investering som du inte tänkt bo i själv så ska huset egentligen skattas som en näringsfastighet. Då får du då visserligen dra av alla kostnader du har men på vinsten blir det sociala avgifter och sen skatt på det. Det blir även avskrivningar på värdet på huset så när allt detta är betalt så blir det nog inte många kronor kvar och inte värt besväret. Visserligen kan du ju få en värdeökning på huset men som det ser ut just nu är det nog risk för att priserna går ner lite istället.

Om du hävdar att det är ditt privata hus som du ska hyra ut under en period så kan du skatta under privathyreslagen. Om jag inte minns helt fel så får du då inte dra dina kostnader utan det blir ett schablonavdrag på 40000 kr plus ytterligare 20% av hyresintäkterna. Det är viktigt att du inte bakar in driftkostnaderna i hyran utan fakturerar den verkliga driftkostnaden separat till hyresgästen, annars får du betala skatt även på driftkostnaderna.
Så om jag räknar enligt ditt förslag så blir det en hyra på 300000 kr/år
avdraget blir då 40000 kr plus ytterligare 20 % av hyran (300000x0,2 =60000 kr)
så totalt får du dra bort 100000 kr.
Kvar att skatta på blir 200000 kr - 30% skatt = 60000 kr
Så kvar efter skatt blir det 300000-60000 kr = 240000 kr minus dina kostnader.

Personligen tycker jag det blir alldeles för lite kvar för att riskera att få en hyresgäst som kanske inte tar hand om ditt hus och skiter i att betala hyra eller att räntan sticker i väg. Det kan ta lång tid att få ut en hyresgäst som inte betalar hyran.

En annan sak som kan bli problem är att man egentligen inte får sätta vilken hyra man vill, utan den ska vara skälig.
Det verkar inte vara helt klart vad som är en skälig hyra för en villa men har för mig att hyresnämnden räknade på ca 4% av värdet på huset. Om man räknar på ditt exempel med ett pris på 3775000 så blir det ju 15100 kr/månad som räknas som skälig. Om du har en påläst hyresgäst kan han gå till hyresnämnden och klaga på att hyran är för hög och du kan tvingas sänka den. Om du har riktig otur kanske hyresgästen är ännu mer påläst och hävdar att det inte är din privatbostad och att du köpt huset som investering för att hyra ut och inte tänkt bo i den själv. Då är det som sagt var en näringsfastighet och då är det inte längre privathyreslagen som gäller utan hyreslagen för hyreshus. Då kan det sjukt nog bli så illa att du tvingas betala tillbaka den del av hyran som hyresnämnden inte tycker är skälig.
Det kan ju bli en riktig kalldusch om man hyrt ut några år.
Som sagt dubbelkolla men tror det är ungefär så här det fungerar.

Tackar för ditt svar det var detta jag var ute efter.

Jag skulle inte köpa det som investering utan jag skulle säga att jag tänkt bo där men sedan bara hyra ut. Ja jo det är sant jag inkluderade såklart inte skatt och det gör ju en del skillnad. Trots det skulle det bli ca 5000 i fickan varje månad vilket fortfarande är ganska bra. Har också läst lite om skälig hyra men vet inte vad som gäller exakt, 4% låter ju ganska orimligt eftersom skulle man hyra ut denna bostad för det, sedan med skatter osv skulle man ju gå minus..

Anledningen till att jag undrar allt detta är för att jag försöker bestämma mig vart det är bäst att investera, Sverige, eller USA där jag bor just nu. Även därför jag inte vill återvänta till Sverige, riktigt jävla sosseland som gör allt för att förhindra drivna människor från att bli framgångsrika.. I USA är räntorna mycket högre men det uppmuntras att investera i fastigheter istället för att förhindras..
Citera
2022-06-13, 02:50
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebbe0506
Som sagt dubbelkolla men tror det är ungefär så här det fungerar.

Grovt sett en bra och korrekt beskrivning.

Två tillägg bara:
1 - att fakturera driftkostnader separat hjälper inte om det inte är exempelvis elbolaget som fakturerar elen direkt till hyresgästen. Om du gör det så ses det som en del av hyran. Sen att man ibland gör så svart är en annan sak.

2 - jordabalkens tolfte kapitel är inte att leka med. Det är hyfsat lätt att gå vilse där - dvs göra fel - och skyddet för hyresgästen är starkt.

Det är alltså mycket att tänka på, till exempel - men inte bara - skattemässigt. Renoverar du och sedan säljer inom sex år så ska t ex värdehöjande reparationer och underhåll återföras till beskattning det år du säljer. Samma med alla gjorda avskrivningar.

Står huset outhyrt en period kan du åka på förmånsbeskattning.

Inget avdrag för moms vid reparationer, inköp etc om det inte är hotellverksamhet.

Etc etc i all oändlighet.

Edit: såg nu ditt svar: att säga att man tänkt bo där hjälper inte. Det ska ”styrkas av objektiva omständigheter inom en överblickbar period”. Skatteverket kan vara jobbiga där.

Köper du det utan att verkligen flytta in - vilket inte bara visas av var du är skriven utan exempelvis av var dina betalkort etc använts, elförbrukning etc etc - och börjar hyra ut så är det en näringsfastighet.

Skatteverket är vakna på det området, många kontroller.
Senast redigerad av lemonzhello 2022-06-13 kl. 02:55.
Citera
2022-06-13, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Grovt sett en bra och korrekt beskrivning.

Två tillägg bara:
1 - att fakturera driftkostnader separat hjälper inte om det inte är exempelvis elbolaget som fakturerar elen direkt till hyresgästen. Om du gör det så ses det som en del av hyran. Sen att man ibland gör så svart är en annan sak.

2 - jordabalkens tolfte kapitel är inte att leka med. Det är hyfsat lätt att gå vilse där - dvs göra fel - och skyddet för hyresgästen är starkt.

Det är alltså mycket att tänka på, till exempel - men inte bara - skattemässigt. Renoverar du och sedan säljer inom sex år så ska t ex värdehöjande reparationer och underhåll återföras till beskattning det år du säljer. Samma med alla gjorda avskrivningar.

Står huset outhyrt en period kan du åka på förmånsbeskattning.

Inget avdrag för moms vid reparationer, inköp etc om det inte är hotellverksamhet.

Etc etc i all oändlighet.

Edit: såg nu ditt svar: att säga att man tänkt bo där hjälper inte. Det ska ”styrkas av objektiva omständigheter inom en överblickbar period”. Skatteverket kan vara jobbiga där.

Köper du det utan att verkligen flytta in - vilket inte bara visas av var du är skriven utan exempelvis av var dina betalkort etc använts, elförbrukning etc etc - och börjar hyra ut så är det en näringsfastighet.

Skatteverket är vakna på det området, många kontroller.

Så med andra ord så var min första analys för bra för att vara sann och som vanligt kommer skatteverket gör allt dom kan i sin makt för att man inte ska gå med vinst? Verkar som att det är bättre att avstå och investera i USA istället där man istället får skatteförmåner om man äger investerings fastigheter istället för att bestraffas.
Citera
2022-06-13, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Tackar för ditt svar det var detta jag var ute efter.

Jag skulle inte köpa det som investering utan jag skulle säga att jag tänkt bo där men sedan bara hyra ut. Ja jo det är sant jag inkluderade såklart inte skatt och det gör ju en del skillnad. Trots det skulle det bli ca 5000 i fickan varje månad vilket fortfarande är ganska bra. Har också läst lite om skälig hyra men vet inte vad som gäller exakt, 4% låter ju ganska orimligt eftersom skulle man hyra ut denna bostad för det, sedan med skatter osv skulle man ju gå minus..

Anledningen till att jag undrar allt detta är för att jag försöker bestämma mig vart det är bäst att investera, Sverige, eller USA där jag bor just nu. Även därför jag inte vill återvänta till Sverige, riktigt jävla sosseland som gör allt för att förhindra drivna människor från att bli framgångsrika.. I USA är räntorna mycket högre men det uppmuntras att investera i fastigheter istället för att förhindras..

Om du bor i USA så investera där i det du tror på. Verkar konstigt att du ska investera i det här jävla sosselandet? Dessutom kommer räntorna här gå upp så mycket att det kommer ändå inte att löna sig för dig.
Citera
2022-06-13, 03:13
Medlem
lemonzhellos avatar
Nja, det finns ju faktiskt många som lever på att hyra ut, men det är mycket att tänka på.

Som i så många andra sammanhang. Fast kanske lite mer vid uthyrning, känns det som.

Sedan är det ju inte Skatteverket som stiftar lagar, det är riksdagen, och Skatteverket har i uppdrag att försöka se till att de följs.

(I ärlighetens namn så kommer de ibland med förenklingsförslag, men dessa hamnar ofta i en byrålåda på regeringskansliet. Av ”statsfinansiella skäl”, dvs pengarna ska in…)
Citera
2022-06-13, 07:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
För att klargöra så är tanken att köpa radhuset, sedan hyra ut. Verkar som att många är skeptiska så låt mig gå in lite närmare på siffror. Vi tar det här huset i Hässelby villastad som exempel

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-hasselby-villastad-stockholms-kommun-snarvindevagen-54-18712040

Totalpris: 3.775.000
Kontantinsats (15%): 567 000
Ränta: (2,5%): 6 683 kr
Amortering per månad (2%): 5 346 kr
Driftkostnader och Tomträttsavgäld: 43 600 per år eller ca 3 634 per månad
Total månadskostnad blir då 6 683 + 5 346 + 3 634 = 15 672 kr

Och detta är dessutom om vi står för hela driftkostnaden vilken man troligtvis inte kommer göra.
Om ni går in på blocket och kollar på hus som uthyres så kan ni se att dom flesta ligger mellan 25 - 30 000 i månaden i Hässelby villastad. Om vi räknar lågt och tar 25 så betyder det att vi får ca 9 300 i cash flow varje månad + 5 346 som amorteras varje månad.

I min värld låter det som en ganska bra investering nästan 20% i ROI per år. Men som sagt, frågan kvarstår, hur lätt/svårt är det att hitta hyresgäster för radhus?

Ni som säger att det finns bättre saker att investera i, låt höra? Snälla säg bara inte börsen eller crypto..

När och med hur mycket höjs tomträttsavgälden?
Senast redigerad av trottwell 2022-06-13 kl. 07:25.
Citera
2022-06-13, 12:18
Medlem
Jag skulle inte röra Stockholms bostadsmarknad ens med en tång just nu och det säger jag som bor i bostadsrätt.

Hade hellre lagt pengarna I en aktieindexfond faktiskt.
Citera
2022-06-13, 12:36
Avstängd
Men hur blir kalkylen om man köper villa i norrland för uthyrning (eller annan glesbygd)
för mellan 200-450,000 kr o hyr ut? (ja man kan inte ta ut 25-30,000 kr mån, men man kan
hyra ut till 1-2 pers/familj o inte ett hyde som genomgångsbostad)
Citera
2022-06-13, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Om du bor i USA så investera där i det du tror på. Verkar konstigt att du ska investera i det här jävla sosselandet? Dessutom kommer räntorna här gå upp så mycket att det kommer ändå inte att löna sig för dig.

Ja alltså anledningen till att jag ville veta lite mer är för att jag har hyrt ut en lägenhet i Stockholm i 4 år och fått in ca 5000 i månaden vilket har varit väldigt nice. Dom marginalerna är svårare att hitta i USA med tanke på att räntan är mycket högre. Däremot så finns det mycket mycket fler alternativ. Dessutom när bostaden går upp i värde kan man "refinance" och plocka ut x dollar och använda det till en kontantinsats för en annan bostad, något man inte kan göra i Sverige. Kort o gott verkar det vara mycket bättre och enklare att göra detta i USA..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in