2022-09-25, 10:36
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Finns även mindre maskiner som är ruskigt mycket billigare tydligen, t.ex dammsugare, köksmaskiner och även större apparater så som TV, PC som även där har billigare priser.
Jag skulle vara för en förändring då ett sådant här medlemskap är i princip att man betalar "skatt" fast åt ett privat företag som då riktar in sig på "whole-sale". Mycket varor som håller i en längre tid säljs också vilket är absolut värt likaså.

Tror ärligt inte att det kunde komma en bättre tid för dessa att öppna då många söker mer och mer billigare varor just nu pga den inflation och annat...

Fast såna grejer (dock inte TV, inte i Sverige än iaf) kan man ju köpa billigt på Lidl med. Har en hel del elektronik och verktyg från Lidl och det är bra grejer. Dock finns dom ju bara när det är erbjudande.

ICA Maxi säljer ju dock tex. billiga Luxor TVs.

Ja just nu lär det gå jävligt bra för dom, idén är som gjord för dessa tider.
Citera
2022-09-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Fast såna grejer (dock inte TV, inte i Sverige än iaf) kan man ju köpa billigt på Lidl med. Har en hel del elektronik och verktyg från Lidl och det är bra grejer. Dock finns dom ju bara när det är erbjudande.

ICA Maxi säljer ju dock tex. billiga Luxor TVs.

Ja just nu lär det gå jävligt bra för dom, idén är som gjord för dessa tider.

Angående Lidl, vet inte om du haft den erfarenheten men jag har sett något ruskigt bra där någon gång men varje gång jag går in på en Lidl så är alltid det jag söker helt slut.
Costco i detta fall tänker jag lär ha större lager. Men kanske tänker fel.

Ja, billiga luxors finns det på stormarknads ICA Maxi men det är ju lite sämre kvalitet om du frågar mig. Costco vad jag förstått kommer inneha märken från flera olika håll inom tech, nvidia, logitech, LG, samsung m.m

Men jag kanske blir insnöad i detta då jag är helt såld på idén pga att jag känner att det behöver komma in ny luft inom businessmarknaden i Sverige och då regeringsskifte har skett samt att jag också håller med om att idén om att konkurrens är bra för alla slags marknader förutom den delen där man behöver generellt skydd och där tycker jag staten ska finnas. Behöver finnas en balans.
Amazon + Costco tror jag gynnar Sverige dels för nya koncept som visar ny lojalitet till en viss kedja samt att företaget kommer kämpa för deras medlemmar och dessutom bra återbetalningsvägar för kunder (förhoppningsvis!)
Dessutom verkar de försöka få in alkohollicens då de vill sälja alkohol vilket jag också tror kommer gå igenom då regeringen verkar ha bytt linje nu för alkoholicenser... Systembolaget som haft mandat har tappat sitt stöd. Men det får vi se antar jag.
Citera
2022-09-25, 10:56
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Angående Lidl, vet inte om du haft den erfarenheten men jag har sett något ruskigt bra där någon gång men varje gång jag går in på en Lidl så är alltid det jag söker helt slut.
Costco i detta fall tänker jag lär ha större lager. Men kanske tänker fel.

Ja, billiga luxors finns det på stormarknads ICA Maxi men det är ju lite sämre kvalitet om du frågar mig. Costco vad jag förstått kommer inneha märken från flera olika håll inom tech, nvidia, logitech, LG, samsung m.m

Men jag kanske blir insnöad i detta då jag är helt såld på idén pga att jag känner att det behöver komma in ny luft inom businessmarknaden i Sverige och då regeringsskifte har skett samt att jag också håller med om att idén om att konkurrens är bra för alla slags marknader förutom den delen där man behöver generellt skydd och där tycker jag staten ska finnas. Behöver finnas en balans.
Amazon + Costco tror jag gynnar Sverige dels för nya koncept som visar ny lojalitet till en viss kedja samt att företaget kommer kämpa för deras medlemmar och dessutom bra återbetalningsvägar för kunder (förhoppningsvis!)
Dessutom verkar de försöka få in alkohollicens då de vill sälja alkohol vilket jag också tror kommer gå igenom då regeringen verkar ha bytt linje nu för alkoholicenser... Systembolaget som haft mandat har tappat sitt stöd. Men det får vi se antar jag.

Jo det problemet finns ju tyvärr. Tydligen får olika Lidl olika mycket av olika "icke-mat produkterna för veckan" baserat på köpmönster osv.
Jag har tur då den i staden där min morsa bor alltid får mycket av allt, så jag kan åka dit.

Men den lokala här får typ 5 av varje pryl ungefär.

Jag hoppas att det blir så bra som du hoppas att det blir. Men inte innan de kommit hit isf
Citera
2022-09-25, 11:00
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fick reklamutskick idag med info om att de snart öppnar i Arninge. Kostar 500kr/år att bli "Gold Star medlem". Finns också ett företagsmedlemskap och ett "vin och spritmedlemskap" vad nu det är för något? Ska de konkurrera med Systembolaget?

De kommer även ha optiker och apotek i Arninge i anslutning till sin butik

Edit: Ser ut som de kommer ha en audiolog (hörselundersökningar) och däcksförsäljning till bilar också...
En audiolog är alltid bra.
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Väck mig när dom börjar sälja snorbillig bensin. Innan dom gör det känns hela grejen väldigt överflödig.
Väldigt överflödig. Det här tramset försvinner igen efter några år.
Citera
2022-09-25, 11:06
Medlem
Såg nu att man inte kan registrera sig på deras sajt då de kräver uppgifter om affärsverksamhet även om jag bockat for gold membership och inte business membership...
https://i.imgur.com/0LpAgwJ.png

Redan fel, ajdå.
Samt att priserna på de tre stora olika medlemskapsnivåerna har alla samma pris och tydliggör inte riktigt vad de stora skillnaderna är.

Om man kikar på youtube och ser efter förmånerna med deras business medlemskap som då ska enligt USA's pris är 120$ per år vs gold membership som är 60$ per år, ska alltså ha 2% return på alla deras köp och dessutom köpa giftcard på costco till 20-25% billigare pris.
https://www.youtube.com/watch?v=2Yz1oxV9-6c

Bara denna start, ha.
Tror att costco värvar IT kunniga/frontend, så ni som söker jobb och är kunniga kan ju skjuta iväg ett CV redan nu

Edit:
Okej det är alkohol"plusset" som jag tog, gjorde att affärsverksamhet formuläret kommer upp.
Så en fix behöver dom göra där.

Tillägg:
Citat:
Personligt inom hushållet - Valfritt (gratis)
Ett (1) gratiskort är tillgängligt för primära medlemmens make/maka eller partner över 18 år som bor på samma adress.

Hushållskortsinnehavare kommer att uppmanas att visa upp bevis på att de bor på samma adress som innehavaren av medlemskapet.

Någon som vet vad detta bevis behöver vara?
Typ post som kommit till namnet på addressen?
Senast redigerad av Itibixi 2022-09-25 kl. 11:18.
Citera
2022-09-25, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Det är lite som en blandning av ÖoB, Dollarstore & Lidl alltså? Fast med medlemsskap? Som ett Ullared fast med fler egna produkter?

Deras egna märken verkar ju utgå från Amerikansk standard och den är ju inget vidare.

Lidls egna håller ju till exempel jävligt hög kvalitet.

Jag vet inte jag. Hade väl varit kul att spana in om de öppnar här i Götet men samtidigt vill jag inte att de skulle konkurrera ut nåt här direkt.

Vet att medlemskapet har en del förmåner man kanske inte väntat sig. Iaf i USA. En bekants familj förbokade alltid de nyaste tv-spelskonsollerna via Costco och fick dom alltid i tid

Hörde mig för lite när jag hämtade ut kortet härom veckan.
Fick höra att man kommer kunna köpa Iphone och Levis där bl a.
Citera
2022-09-25, 19:47
Medlem
Är det nån som vet att vi säger att jag skaffar medlemskap kan min farsa gå med in fast inte handla? Han har bil så han brukar köra och jag storhandlar.
Citera
2022-09-26, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ulf Mazur som är VD på Matpriskollen, en app för att jämföra matpriser, menar att de nya aktörerna kan skaka om marknaden:

svt.se

Ser fram emot Costrcos etablering - men de skulle behöva lägga sig närmre kunderna (även om man förstår att hyran skulle bli därefter).

Bodde i USA ett par år tillsammans med vänner. Costco besökte vi ofta. Affärsmodellen är att sälja STORA förpackningar till slutkunden. Tänk bulk! Något vi i Sverige verkligen inte är vana vid. Det finns mycket pengar att spara genom att handla på Costco, men det kräver ett ändrat köpbeteende hos oss svenska kunder.
Citera
2022-09-26, 14:42
Medlem
252lifes avatar
Läget är mkt bra där med nyöppnad station för buss och tåg brevid. Stor fin parkering med rejäla rutor tillskilnad från trånga parkeringen vid Stora Coop / Lidl brevid som är katastrof.
Väldigt fint bemötande också med gratis korv och läsk vid registreringen. Känns att Costco fattar vad bra service är och ser fram emot att handla där. Tillskilnad från "Zero Fu*ks given" attityden och varor som är slut hos Lidl.

För nostalgikern så rekommenderar jag en titt på Nile City " sladda med PV'n utan för B&W" om man vill se hur det såg ut på platsen tidigare.
Citera
2022-09-26, 18:25
Avslutad
Nu råkar jag bo 10 minuters bilfärd från Arninge. Någon som handlat på Costco ännu, vad har de egentligen? Jag vill kunna skriva en vanlig veckomeny för familjen och sedan storhandla en gång / vecka men då vill jag att allt ska finnas (dvs inte som på Lidl där du aldrig vet på förhand vad som kommer finnas). Hur ser det ut om man jämför med en vanlig svensk stormarknad typ större COOP, ICA etc? Är det en välsorterad matbutik eller är det EU-pall med gigantiska rissäckar och 5-litersdunkar tacosås?
Citera
2022-09-26, 18:30
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Nu råkar jag bo 10 minuters bilfärd från Arninge. Någon som handlat på Costco ännu, vad har de egentligen? Jag vill kunna skriva en vanlig veckomeny för familjen och sedan storhandla en gång / vecka men då vill jag att allt ska finnas (dvs inte som på Lidl där du aldrig vet på förhand vad som kommer finnas). Hur ser det ut om man jämför med en vanlig svensk stormarknad typ större COOP, ICA etc? Är det en välsorterad matbutik eller är det EU-pall med gigantiska rissäckar och 5-litersdunkar tacosås?
Det öppnar i oktober. Då får vi veta. Enligt GrevenFB så har dom STORA förpackningar till slutkunden i USA.

Citera
2022-09-27, 03:33
Medlem
Råd till alla som hämtar ut kort:
Ta med er partner/en till även om ni inte bor på samma address... Finns chans att de ändå får extra kortet.

Värt att nämna igen, CostCo är ej öppet än.
Öppnas i slutet på oktober 2022.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in