2023-04-11, 16:33
Medlem
george.sthlms avatar
Har kollegor som löste 500 kr medlemskap och begärt pengarna tillbaka.

inget var billigare, nja nästan inget.
Men har du en årlig konsumtion att 500 burk vita bönor i tomatsås eller sjukt mycket katter
så kan du gå plus.
Allt annat ligger på samma nivå som willys/Lidl, inkl färskvaror.

Är något billigare tex på kött så skall du köpa 5 kg fläskkotlett för att komma ner 5 kr / kg i pris.
Vem fan köper 5 kilo ? För att frysa ? Fryst kött tappar alltid i smak och kvalitet
Citera
2023-04-11, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Men fick hon då betala en femhundring för att över huvud taget gå in? Det är väl lite det jag tänker också, att om det kostar en femhundring och man inte hittar något eller inte tycker att det är särskilt bra så blir det ju något av ett aber. Men syftet kanske inte primärt är att spara pengar utan något annat? Som Amazon ungefär? Att de säljer allt och lite till.

Det är just det som är problemet, jag trodde i min enfald att man skulle få gå in och titta när de öppnade för att se om det var något för mig, men det var stört omöjligt utan att bli medlem, jag kunde dock låna någons kort eller följa med någon som hade det fick jag förklarat för mig. Men så pass intresserad var jag inte att jag började fråga folk och vänner om de blivit medlem så fick det vara, jag köper inte grisen i säcken osedd.
Å andra sidan om jag nu som en del tycks göra köper min motorolja på Mekonomen så hade jag tjänat tillbaka den där femhundringen i December på en dunk när de hade specialpris på just den oljan jag behöver.
Men vad jag förstår så är matvaror helt uteslutet att handla där för mig då jag inte kan lagra så stora mängder varken i frys eller skafferi. Kläder jeans etc hade kanske varit värt men där får man ju aldrig reda på vad de har för märken och vad de kostar när man inte är medlem verkar det som.
Citera
2023-04-12, 21:51
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Det är just det som är problemet, jag trodde i min enfald att man skulle få gå in och titta när de öppnade för att se om det var något för mig, men det var stört omöjligt utan att bli medlem, jag kunde dock låna någons kort eller följa med någon som hade det fick jag förklarat för mig. Men så pass intresserad var jag inte att jag började fråga folk och vänner om de blivit medlem så fick det vara, jag köper inte grisen i säcken osedd.
Å andra sidan om jag nu som en del tycks göra köper min motorolja på Mekonomen så hade jag tjänat tillbaka den där femhundringen i December på en dunk när de hade specialpris på just den oljan jag behöver.
Men vad jag förstår så är matvaror helt uteslutet att handla där för mig då jag inte kan lagra så stora mängder varken i frys eller skafferi. Kläder jeans etc hade kanske varit värt men där får man ju aldrig reda på vad de har för märken och vad de kostar när man inte är medlem verkar det som.

Själva den grejen också, att man inte ens kan se vad de har och vad det kostar (om det nu är så) är väl också en varningsflagga i sig? Om man tror på sitt erbjudande så borde man vilja visa upp det för att locka medlemmar. Men om man säljer no name-jeans och påsar med fem kilo kyckling marginellt billigare än Willy's är det förstås inget man direkt marknadsför sig med. Jag har ingen aning om vad de har och vad det kostar, men jag skulle vilja veta att det är bra nog att jag skulle handla där regelbundet innan jag ville betala fem hundra spänn för att bli medlem.

Sen skulle jag inte bli medlem ändå. Bor långt ifrån Arninge, har ingen bil, har inte särskilt mycket plats för storpack, ingen storfamilj etc. Finns liksom inga större motiv över huvud taget.
Citera
2023-04-13, 08:32
Medlem
Något som jag märkte nyligen är att CostCo's WEETABIX är mycket mörkare och ser ut att vara gammal jämfört med t.ex ICA's.

Märket är ju detsamma men varför är det olika?
Citera
2023-04-14, 01:42
Medlem
Clint Ruins avatar
Det underligaste med Costco är väl varför de inte säljer plast- eller papperskassar i kassan?

Har sett många som givetvis förväntar sig att hitta något att packa varorna i, men icke, personalen får kuta efter en tomkartong i stället…

Någon som har en aning om anledningen till detta?
Citera
2023-08-07, 13:10
Medlem
StigEngstroms avatar
Jag tycker costco är trevligt.
Mycket storpack och annorlunda märken.
Men man måste ju vara ärlig, man åker inte dit för att spara pengar på samma sätt som du spenderar och inte sparar på Ullared.
Avgiften är inte så farlig då du får ett gratis hushålskort på köpet, alltså 250 kr per kort.
Jag tycker det är kul att åka dit ibland och andas in lite walmart-anda.
Men var beredd på att köpa på tok för mycket.
Tycker även att personalen är väldigt trevlig.
Bryter trenden här i tråden att det bara är skit, jag tycker faktiskt det är värt avgiften och trevligt ställe att åka till om man inte har något särskilt för sig.
Senast redigerad av StigEngstrom 2023-08-07 kl. 13:41.
Citera
2023-08-07, 13:15
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Det underligaste med Costco är väl varför de inte säljer plast- eller papperskassar i kassan?

Har sett många som givetvis förväntar sig att hitta något att packa varorna i, men icke, personalen får kuta efter en tomkartong i stället…

Dom säljer flergångskassar, de ligger under bandet vid kassan. Typ 2st för 75kr, ingen aning om hur stora dom är då jag inte köpt, men dom finns där.
Citera
2023-08-23, 21:24
Medlem
Costco är mycket bra, handlat där i flera år och definitivt intressant att se den svenska versionen.

Så underligt är inte konceptet förövrigt, bl.a. finns "Makro" som europeiskt exempel med stora gula butiker enligt ett liknande koncept med medlemskap och hela köret.

Det som är bra med Costco är att förhållandet pris/kvalitet brukar vara bra, produkterna håller god standard (nej, "kända svenska varumärken" är inte nödvändigtvis detsamma som god kvalitet förövrigt), de har stora förpackningar, att deras eget märke (Kirkland Signature) är utmärkt och generellt pålitligt och att de brukar ha bra returhantering. 90 dagars retur brukar vara standard.

Tomkartonger är standard hos Costco och de brukar finnas vid kassorna, framförallt vid självbetjäningsvarianterna. Att det inte vanligtvis finns plast/papperskassar beror på snabbheten, i med varorna i vagnen och iväg. Skall man ha kassar är det bäst om folket kan vänja sig vid "packningshyllorna" som finns i t.ex Danmark och Tyskland så kunden med varorna snabbt lämnar själva kassan och istället packar ner varorna i lugn och ro vid nämnda hylla.

Hittills har Costco fungerat utmärkt för min del, finns varan där är det smidigt att köpa den där. Skall jag "kritisera" dem en del är det framförallt att man knappast kan få tag på highend-datorkonfigurationer och att de av och till säljer specialanpassade modeller (Surface Go med 4 GB RAM och 128 GB SSD är en sådan Costco-specialare) samt att modellerna ofta är av "partityp", d.v.s de köper in X enheter av konfig Y, när den är slut kommer något helt annat in. Således bör man inte vara låst till att köpa en specifik modell hos Costco utan mer ställa upp en kravspecifikation och sedan om de har en passande produkt köra på den. Sannolikheten är stor att den byts ut efter relativt kort tid (detta gäller elektronik).

Det är också mycket säsongsprodukter som säljs, d.v.s sortimentet ändras efter detta och om den varan man uppskattar ingår i den delen får man sitta still i båten och vänta tills rätt säsong infinner sig. Typexempel på detta är chokladpraliner (t.ex Anthon Berg) som brukar säljas vid jultid, utanför den tiden är sortimentet betydligt mer begränsat.

Livsmedel är generellt utmärkt att handla, bra produkter och tämligen stabilt sortiment. Vissa varor finns endast hos Costco eller rättare sagt, vissa varianter/smaker finns endast där även om märket finns i andra butiker. Kirkland Signature är pålitligt val här. Även färdigrätterna som finns i delin är bra.

Deras "food court" (cafeterian) är bra sålänge man inser vad det handlar om, d.v.s en enkel kiosk/café. Bäst där brukar vara deras sandwich (finns lite varianter som brukar komma och gå, rostbiff och kalkon t.ex, ibland friterad kyckling). Glassen är helt OK, både mjukglass (vilket är deras vanliga standard) och kulglass (i de fall det finns, inte speciellt vanligt). "Chicken Bake" (inbakad kyckling) är god. Hot dog med bröd och läsk är väl deras mest klassiska erbjudande förutom grillad kyckling (ej i caféet, finns i delisektionen).

Jag föredrar Costco över t.ex ICA Maxi alla veckans dagar, hela året. Däremot skulle jag inte ersätta en stormarknad som Bilka (dansk) med Costco, de kompletterar varandra av det enkla skälet att den förstnämnda har bredd och djup, Costco har bredden men inte djupet. Bredd=varukategorier, djup=antal artiklar/sortiment inom en specifik varukategori.
Citera
2023-08-23, 21:55
Medlem
Har dem Cadbury egg. Alltså sådana i choklad?
Citera
2023-09-02, 15:59
Medlem
Masingas avatar
Det är så jävla mycket av allting. Säljs bara storpack, man kanske inte vill köpa så mycket av något på en gång.
Citera
2023-09-02, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin

därför att det kommer från USA och är till för folk som köper mycket och har bil. Man kör kundvagnen till bilen. Sen sparar dom på att inte behöva ha kontainer för all kartong. Några hundra tusen om året tror jag det var.
Citera
2023-09-07, 09:38
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag tycker costco är trevligt.
Mycket storpack och annorlunda märken.
Men man måste ju vara ärlig, man åker inte dit för att spara pengar på samma sätt som du spenderar och inte sparar på Ullared.
Avgiften är inte så farlig då du får ett gratis hushålskort på köpet, alltså 250 kr per kort.
Jag tycker det är kul att åka dit ibland och andas in lite walmart-anda.
Men var beredd på att köpa på tok för mycket.
Tycker även att personalen är väldigt trevlig.
Bryter trenden här i tråden att det bara är skit, jag tycker faktiskt det är värt avgiften och trevligt ställe att åka till om man inte har något särskilt för sig.

Jo det låter som personalen är välbetald och därav trevligare, plus att det verkar finnas varor man kanske inte alltid hittar i alla butiker med. Bulkköp är jag alldeles för glad i så det hade passat mig men det är en bit att åka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in