2023-04-03, 23:20
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
konstigt att dom inte har stängt
finns det lika mkt varor i hyllorna fortfarande ?
ja.
Varför skulle dom stänga? Dom kan antagligen hålla öppet 10 år och gå med minus innan det ens syns på deras totala marginal. Det är inte så att Sverige är huvudmarknaden, bara en potentiell ny kund.

Jag har bara varit inne och köpt snus senaste månaden, 1 stock LD Salmiak för 250kr är ett helt ok pris, men i sommar lär det bli en hel del kött då vi grillar runt 3ggr i veckan.
Citera
2023-04-03, 23:36
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
ja.
Varför skulle dom stänga? Dom kan antagligen hålla öppet 10 år och gå med minus innan det ens syns på deras totala marginal. Det är inte så att Sverige är huvudmarknaden, bara en potentiell ny kund.

Jag har bara varit inne och köpt snus senaste månaden, 1 stock LD Salmiak för 250kr är ett helt ok pris, men i sommar lär det bli en hel del kött då vi grillar runt 3ggr i veckan.
De få gånger du är inne på Costco måste du splitta med vad du egentligen tjänar med deras priser, med den där 500-lappen man tvingas betala för årligt medlemskap.
Citera
2023-04-04, 00:26
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
De få gånger du är inne på Costco måste du splitta med vad du egentligen tjänar med deras priser, med den där 500-lappen man tvingas betala för årligt medlemskap.
Jag bor rätt nära, antingen handlar jag på Coop, Willys, Lidl eller Costco. Jag betalade 500kr första gången, köpte sjukt bra frukt, sallad och sötlök första veckorna och bara där tjänade jag in de 500kr jag betalat. Skulle jag gå på de stora köpen hade jag tjänat in det direkt dock.
Vi är en familj på 6 personer varav 4 barn, men av dessa 4 så är 2st tonåringar och äter som vuxna. Vi köper dock inte deras färdigrätter även om vi tjänar på det ibland för vi har för dålig koll på ingredienserna. Men att köpa 5 påsar "chips" som fredagsmys för 97kr är rätt lockande när samma resa på valfri butik ligger på 200kr..
Citera
2023-04-04, 18:33
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Existerar självklart inga svenska märken då ingen grossist vill sälja till de judepengar Costco betalar. Bara amerikanskt skit som Folgers finns typ.
Tack för svar.
Citera
2023-04-07, 21:24
Moderator
rotadents avatar
Axfood har öppnat något liknande Costco nu såg jag, som också kräver medlemskap och mest säljer gigantiska förpackningar av saker. Vilka är egentligen målgruppen för de här butikerna? De som köper in grejer till föreningar och liknande? Men de har väl redan haft Martin Olsson, Axfood Snabbgross och liknande att handla på. Folk med fem-sex-sju barn? Själv har jag noll intresse av att handla tre kilo av allting till ett normalt hushåll.
Citera
2023-04-07, 21:34
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Axfood har öppnat något liknande Costco nu såg jag, som också kräver medlemskap och mest säljer gigantiska förpackningar av saker. Vilka är egentligen målgruppen för de här butikerna? De som köper in grejer till föreningar och liknande? Men de har väl redan haft Martin Olsson, Axfood Snabbgross och liknande att handla på. Folk med fem-sex-sju barn? Själv har jag noll intresse av att handla tre kilo av allting till ett normalt hushåll.

Snabbgross är mest för storköpsfolk. Antingen rejäla barnfamiljer, men oftast mindre företagare som kiosker eller webbutiker.

Brukade handla från grossar när jag hade företag och sålde vissa varor de hade.
Citera
2023-04-08, 00:22
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Snabbgross är mest för storköpsfolk. Antingen rejäla barnfamiljer, men oftast mindre företagare som kiosker eller webbutiker.

Brukade handla från grossar när jag hade företag och sålde vissa varor de hade.

Men Costco verkar ju riktat till privatpersoner framför allt? Jag är nog inte riktigt med på i vilket läge man skulle vilja betala för att nyttja deras butik, speciellt inte som priserna verkar rätt mediokra i många fall. Alltså inte direkt lägre än vanliga handeln.
Citera
2023-04-08, 00:28
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Men Costco verkar ju riktat till privatpersoner framför allt? Jag är nog inte riktigt med på i vilket läge man skulle vilja betala för att nyttja deras butik, speciellt inte som priserna verkar rätt mediokra i många fall. Alltså inte direkt lägre än vanliga handeln.

Nej jag tror att Costco är väldigt felplacerat i svensk handel. Läser man tråden så är det inga positiva reaktioner. Morsan tog bilen dit och köpte inget.
Citera
2023-04-08, 00:32
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Nej jag tror att Costco är väldigt felplacerat i svensk handel. Läser man tråden så är det inga positiva reaktioner. Morsan tog bilen dit och köpte inget.

Men fick hon då betala en femhundring för att över huvud taget gå in? Det är väl lite det jag tänker också, att om det kostar en femhundring och man inte hittar något eller inte tycker att det är särskilt bra så blir det ju något av ett aber. Men syftet kanske inte primärt är att spara pengar utan något annat? Som Amazon ungefär? Att de säljer allt och lite till.
Citera
2023-04-08, 00:37
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Men fick hon då betala en femhundring för att över huvud taget gå in? Det är väl lite det jag tänker också, att om det kostar en femhundring och man inte hittar något eller inte tycker att det är särskilt bra så blir det ju något av ett aber. Men syftet kanske inte primärt är att spara pengar utan något annat? Som Amazon ungefär? Att de säljer allt och lite till.

Ja de betalade för att bli medlemmar. Inte för att de bara ville kolla, utan för att de har handlat på Costco i USA tidigare och trodde att det skulle vara likadant. Det var det inte.
Citera
2023-04-11, 14:42
Medlem
Har varit medlem i CostCo sedan vi bodde i Tokyo. Det blev ett sätt att handla västerländska varor till ok priser, men också som en utflykt för barnen. CostCo är sannolikt fokuserade på amerikaner som vill kunna handla varor de känner igen som expats.

Med det sagt. CostCo är inte Ullared. Finns varor på kampanj som kan vara långt billigare än Willys, Lidl, etc. Storpack ger ofta bra bang-for-the-buck, tex deras toapapper. Jag handlar där för deras salsa och nachochips tex. Lång från Santa Maria, etc, och kanske inte faller alla i smaken, men mer genuin smaksättning. CostCos eget varumärke, Kirkland, håller bra kvalitet. Har tex inte köpt bättre badlakan och handdukar någonstans. Deras viner (kan inte köpas av privatpersoner i Sverige) håller bra som bordsvin till konkurrenskraftiga priser.

Fattar ärligt inte att folk dissar CostCo utan att varit där, eller i jämförelse med tex Ullared. Konkurrens är bra!
Citera
2023-04-11, 16:24
Medlem
Citat:
Nja vet inte om det är så felplacerat oavsett positiva reaktioner eller inte i tråden, det är alltid många bilar utanför i alla fall så folk tycks gå dit och handla, dock inte lika många som på B&W tiden dock men den gamla goda tiden är ju förbi för länge sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in