2022-06-11, 18:42
Medlem
Hade ett, blev lite sletet. Köpte exakt likadant (logitech k120)

I spel kan jag inte trycka shift+1 om jag håller in W av nån anledning, gick innan, är samma tangentbord, inga drivers.

Anyone?
Citera
2022-06-12, 08:12
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2022-06-12, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derper
Hade ett, blev lite sletet. Köpte exakt likadant (logitech k120)

I spel kan jag inte trycka shift+1 om jag håller in W av nån anledning, gick innan, är samma tangentbord, inga drivers.

Anyone?
Jag behöver lite mer fakta. Vilket spel talar vi om?
Citera
2022-06-12, 15:04
Medlem
Loxuss avatar
Gissar att dom använt billigare komponenter sen tidigare och det nu inte har samma förmåga som tidigare.
Citera
2022-06-13, 23:42
Medlem
Antagligen något med key rollover.

Wiki: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rollover_(keyboard)
Citera
2022-06-14, 01:24
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaranVH
Antagligen något med key rollover.

Wiki: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rollover_(keyboard)

Precis. Billigare komponenter som inte klarar samma rollover.
Citera
2022-06-14, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Gissar att dom använt billigare komponenter sen tidigare och det nu inte har samma förmåga som tidigare.

Billigaste sättet att åstadkomma perfekt rollover (n-key rollover) kräver en extra diod per tangent. Dioder är inte dyra, men mängden gör att extrakostnaden ändå blir relevant (inte bara i komponentkostnad, utan även att det tar även extra tid i produktion och möjligen i test).

Men det behöver inte vara förklaringen i OPs fall. Mellan extremfallen "perfekt rollover" och "ingen rollover alls" hittar man lösningar som har klarar viss rollover men där bristerna kan drabba olika tangenter beroende på konstruktion. Alla PC-tangentbord behöver klara viss rollover eftersom skift-tangenterna (Shift, Ctrl, Alt, AltGr, Windows) inte skulle fungera som avsett annars. Men de tangenterna kan specialbehandlas när matrisen konstrueras, så att man alltid klarar ett antal samtidiga skift-tangenter tillsammans med någon annan tangent. Man kan även komplettera med extra dioder för att undvika problem med vissa andra prioriterade tangenter och kombinationer. Den kombination OP hade problem med, Shift+1+W, är inte någon vanlig kombination som en billig lösning kan förväntas prioritera. Men beroende på konstruktion kan den alltså ändå råka fungera bättre i en billig lösning än i en annan.

Här är ett test man kan köra online för att enkelt testa rollover på sitt tangentbord: https://www.mechanical-keyboard.org/key-rollover-test

Mitt klarade OPs kombination, och upp till 6 tangenters rollover, men i det sämsta fallet inte ens 3 tangenter (komma+punkt+bindestreck). Godtyckliga kombinationer av tre skift-tangenter samtidigt som godtycklig annan tangent verkar hanteras OK om samtidig användning av samma slags skift-tangent på vänster och höger sida undviks (vänsterskift+högerskift+S fungerar t.ex. inte).
Senast redigerad av vgebler 2022-06-14 kl. 13:00.
Citera
2022-06-14, 15:28
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Billigaste sättet att åstadkomma perfekt rollover (n-key rollover) kräver en extra diod per tangent. Dioder är inte dyra, men mängden gör att extrakostnaden ändå blir relevant (inte bara i komponentkostnad, utan även att det tar även extra tid i produktion och möjligen i test).

Men det behöver inte vara förklaringen i OPs fall. Mellan extremfallen "perfekt rollover" och "ingen rollover alls" hittar man lösningar som har klarar viss rollover men där bristerna kan drabba olika tangenter beroende på konstruktion. Alla PC-tangentbord behöver klara viss rollover eftersom skift-tangenterna (Shift, Ctrl, Alt, AltGr, Windows) inte skulle fungera som avsett annars. Men de tangenterna kan specialbehandlas när matrisen konstrueras, så att man alltid klarar ett antal samtidiga skift-tangenter tillsammans med någon annan tangent. Man kan även komplettera med extra dioder för att undvika problem med vissa andra prioriterade tangenter och kombinationer. Den kombination OP hade problem med, Shift+1+W, är inte någon vanlig kombination som en billig lösning kan förväntas prioritera. Men beroende på konstruktion kan den alltså ändå råka fungera bättre i en billig lösning än i en annan.

Här är ett test man kan köra online för att enkelt testa rollover på sitt tangentbord: https://www.mechanical-keyboard.org/key-rollover-test

Mitt klarade OPs kombination, och upp till 6 tangenters rollover, men i det sämsta fallet inte ens 3 tangenter (komma+punkt+bindestreck). Godtyckliga kombinationer av tre skift-tangenter samtidigt som godtycklig annan tangent verkar hanteras OK om samtidig användning av samma slags skift-tangent på vänster och höger sida undviks (vänsterskift+högerskift+S fungerar t.ex. inte).

Mitt klarade iaf 44 tangenter samtidigt i det testet, lyckades inte trycka på fler samtidigt 😁

Ett test man kan göra är att hålla inne båda shift-tangenterna och skriva "the quick brown fox jumps over the lazy dog"

THE QUICK BROWN FOX JUMPS OVER THE LAZY DOG
Tangentbord: Piranha K400
Citera
2022-06-27, 11:22
Medlem
Logitechs billigare produkter har blivit rent skräp med åren, särskilt deras tangentbord. Vill du komma undan billigt rekommenderar jag ett annat märke. Har du pengar att avvara skulle jag satsa på deras dyrare modeller, om det är Logitech du vill köra på.
Citera
2022-06-27, 12:32
Moderator
^Eazs avatar
Kollar man lite snabbt så kör det keyboardet 2KRO

https://deskthority.net/wiki/Logitech_K120

Citat:
2KRO is often used to describe a keyboard with blocking, and is meant to be read as "any combination of two keys are guaranteed to work, and some combinations of three or more keys will work, but others will not".

Så där har du kanske problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in