Citat:
Min granne har passerat 50. Han är frisk men orkade inte jobba som elektriker så han fick 100% sjukpension för 20 år sedan. Ingen kan ändra detta faktum. Det är en inkomstrelaterad bergsäker inkomst som betalas ut varje månad så länge personen lever.
Årsvis är det 170 000 kr före skatt. Till det kommer bostadstillägg på 4000 kr per månaden för en hyrestrea. Inga skulder och enligt vad han säger med en bra slant sparad.
Han kan göra vad han vill inom ramen för sin ekonomi. Lägenheten måste han dock betala helt själv om han är utomlands längre än sex månader utanför EU eller utomlands längre än ett år inom EU/EES, eller säga upp kontraktet alternativt hyra ut i andra hand men i så fall utan bostadstillägg.
Han får lov att jobba (steglös avräkning) om man meddelar Försäkringskassan detta innan och samtidigt behålla sin pension men det skulle han inte tjäna på så 170 000 före skatt och hälften av bostaden betald är vad han har att leva på.
Ska han känna sig nöjd? Skulle ni valt hans ekonomiska situation istället för er egen och era arbeten?
Årsvis är det 170 000 kr före skatt. Till det kommer bostadstillägg på 4000 kr per månaden för en hyrestrea. Inga skulder och enligt vad han säger med en bra slant sparad.
Han kan göra vad han vill inom ramen för sin ekonomi. Lägenheten måste han dock betala helt själv om han är utomlands längre än sex månader utanför EU eller utomlands längre än ett år inom EU/EES, eller säga upp kontraktet alternativt hyra ut i andra hand men i så fall utan bostadstillägg.
Han får lov att jobba (steglös avräkning) om man meddelar Försäkringskassan detta innan och samtidigt behålla sin pension men det skulle han inte tjäna på så 170 000 före skatt och hälften av bostaden betald är vad han har att leva på.
Ska han känna sig nöjd? Skulle ni valt hans ekonomiska situation istället för er egen och era arbeten?
Sjukpension betalas tills du fyller 65 år. Sen blir du pensionär, sjukpensionen slutar att betalas ut och du får den pension du har betalt in.
Som sjukpensionär får du ersättning som motsvarar ungefär hälften av det du skulle fått som frisk och arbetande.
Hur det var för 20 år sedan med regler och bestämmelser, vet jag inte. men det var enklare än dagens regelverk.
Idag ska du hitta annat jobb, vad du än har för sjukdom eller skada.
Det är ett rent helvete att hamna i klorna på försäkringskassan och deras regelverk.
Fick jag välja skulle jag var frisk, och inte vara en belastning för samhället, och inte ha rätt till ersättning, jag betalt in via skatten under alla mina frisk år. Då jag jobbat heltid och gärna skulle fortsatt med, men kroppen har satt stopp.