2022-06-11, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Jag ser inte att jag slavar, jag gör ett arbete jag verkligen trivs med och får pengar till liv, hyra och lite till.

Lider verkligen med de som känner att de går till arbetet för att de måste, att de slavar. Det måste vara riktigt hemskt.

Att man inte under en livstid kan ordna det för sig så att man trivs, verkar vara återkommande här på Flashback. Sorgligt.

Men för mig är nästan allt bra :-)

Så är det nog för många och så är det för att staten bestämmer.

De vill inte att folk ska ha yolo-jobb så de gör det dyrt att leva så du måste jobba och jobba mycket.
Citera
2022-06-11, 10:36
Medlem
Om han hade eller är smart så blir han sjukpensionär sen kör han allt tok svart vid sidan om.
Äckel stat.
Citera
2022-06-11, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Så är det nog för många och så är det för att staten bestämmer.

De vill inte att folk ska ha yolo-jobb så de gör det dyrt att leva så du måste jobba och jobba mycket.
Fast jag känner inte att det är så. Jag har ett ganska lågavlönat arbete, men får ut massor av arbetet och jag får pengar till en eller två utlandsresor per år och en hel del krogbesök.

Förstår inte varför det skulle vara konstigt att arbeta för att kunna få pengar till mat och nöje. Och är man fiffig så fixar man ett arbete där man trivs.
Citera
2022-06-11, 10:45
Inget fusk förekommer alls. Inte en millimeter. Jag känner honom inte jättebra men vad jag förstår så var det en helt korrekt bedömning. Han orkar inte jobba, knappt ens röra sig mer än vad nöden kräver och absolut inte passa tider.
Inte en enda förutbestämd tid ens vad gäller vänner, aktiviteter och andra måsten. Det är psykiskt.
Han orkar dock springa maraton ensam utan stressen att passa en starttid och utan krav att fungera mentalt och socialt så är han normal men han orkar likväl inte med vardagen.

Jag vet inte hans diagnos men man kan nog säga att han är mentalt utbränd. Han har varit flera år i hemlandet Makedonien men samma sak. Han är trött och slut som människa.
Han meddelar Försäkringskassan och skickar ett levnadsintyg per år men hans själ är på riktigt förbrukad än vart han kommer och än vad han gör.
Numera sitter han ensam i en Stockholmsförort och gör absolut ingenting.

Om han har arv att vänta istället för eventuellt pensionssparande vet jag inte. Släktingarna i forna Jugoslavien verkar dock inte vara fattiga. Ska han ångra att han valde sjukpension? Fanns det något val... Hade hans liv som elektriker varit bättre?
Citera
2022-06-11, 10:58
Medlem
Emellies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktion66barbarozza
Numera sitter han ensam i en Stockholmsförort och gör absolut ingenting.

Det är lite det som jag är rädd skulle hända i ett sådant läge, att man blir passiv och isolerad.

Hur verkar han annars då, levnadsglad?
Citera
2022-06-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Sjukpensionärerna får i regel sämre ålderspension. Vid 65 eller 66 års ålder blir det inte fett, såvida man inte pensionssparat.

Ett fel många gör är att dom sparar livet ut och pengarna gör ingen nytta i graven.
I ärlighetens namn är det också många med helt normala arbeten som inte kommer få det mycket fetare heller. Vad gör en tusenlapp(?) som åldring om man ska hoppa över att leva när man är i sina bästa år, bara för att få lite mer i kassan när man går i pension vis när det nu kan tänkas bli för dagens 20-40 åringar.
Citera
2022-06-11, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
I ärlighetens namn är det också många med helt normala arbeten som inte kommer få det mycket fetare heller. Vad gör en tusenlapp(?) som åldring om man ska hoppa över att leva när man är i sina bästa år, bara för att få lite mer i kassan när man går i pension vis när det nu kan tänkas bli för dagens 20-40 åringar.

Många drömmer ju om att resa och leva loppan när dom är äldre. Jag tror man skall försöka göra både när man är ung och gammal och det som krävs är planering.

Nu slår ju inflationen, stiga matpriser, bensin och el fruktansvärt mot folks ekonomi. Det har faktiskt blivit svårare att spara pengar.
Citera
2022-06-11, 11:16
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Min granne har passerat 50. Han är frisk men orkade inte jobba som elektriker så han fick 100% sjukpension för 20 år sedan. Ingen kan ändra detta faktum. Det är en inkomstrelaterad bergsäker inkomst som betalas ut varje månad så länge personen lever.
Årsvis är det 170 000 kr före skatt. Till det kommer bostadstillägg på 4000 kr per månaden för en hyrestrea. Inga skulder och enligt vad han säger med en bra slant sparad.

Han kan göra vad han vill inom ramen för sin ekonomi. Lägenheten måste han dock betala helt själv om han är utomlands längre än sex månader utanför EU eller utomlands längre än ett år inom EU/EES, eller säga upp kontraktet alternativt hyra ut i andra hand men i så fall utan bostadstillägg.

Han får lov att jobba (steglös avräkning) om man meddelar Försäkringskassan detta innan och samtidigt behålla sin pension men det skulle han inte tjäna på så 170 000 före skatt och hälften av bostaden betald är vad han har att leva på.

Ska han känna sig nöjd? Skulle ni valt hans ekonomiska situation istället för er egen och era arbeten?
Med den blygsamma inkomsten har man ju inte råd med mycket, så inget jag skulle välja.

Det låter som en miserabel människa utan familj och liv i övrigt, sitter väl mest hemma och runkar?
Citera
2022-06-11, 11:21
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
Det är lite det som jag är rädd skulle hända i ett sådant läge, att man blir passiv och isolerad.

Hur verkar han annars då, levnadsglad?
Jag pratar inte längre med honom mer än hej och korta ordväxlingar i hissen. Om han verkar levnadsglad? Svar nej.

Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Hade han jobbat kvar som elektriker från millennieskiftet istället för sjukpension, skött sig och arbetat nonstop på samma jobb så hade han idag nog haft 10 000 kr mer ut i månaden.

Men då hade han också bland annat behövt betala fulla underhållsbidrag till sina tre barn, gått miste om en rad andra förmåner, haft transportkostnader och annat som arbete innebär och vistelserna hos släkten i Makedonien inte kunnat bli längre än typ fyra veckor per sommar.

Vore det bättre? Jag vet inte.
Citera
2022-06-11, 11:29
Medlem
Citat:
Är sjukpension bättre än arbete?

Ja för mig.
Post Traumatisk Stress

Idag; 07:00 så klickar jag igång min musikstudio, jag har ny Verselab så jag lägger in nya trumljud, mixar sedan ett tag. Har även en Cobalt8.

10:40 så har jag slutat och loggar nu in på flashback.

11:30 skriver detta inlägg

Ska handla något att äta, kanske ska laga pasta med sås, tomater vitlök och habanero, vet inte än.

Tråkigt?
Det kan inte bli bättre, förutom en miljonvinst eller två.
Citera
2022-06-11, 11:35
Medlem
Beror nog på person jag tror är man någon man har enkelt att fylla ut sin tid med hobbies etc så funkar det nog men majoriteten av befolkningen tror jag fastnar framför tvn och mår skit efter ett par år av sjukpension.

Har några i min närhet som går på sjukpension ingen av dom har blivit/mår bättre av det vissa av dom säger att dagarna flyter ihop och man hamnar i jobbiga tankegångar.

Jag tror vi människor behöver känna oss behövda nånstans och nejden innebär inte att arbeta 8 timmar om dagen men tror man gör sig en tjänst om man ej jobbar att åtminstone bli aktiv i diverse föreningar/grupper man kan engagera sig i.
Citera
2022-06-11, 11:53
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Det är en inkomstrelaterad bergsäker inkomst som betalas ut varje månad så länge personen lever.
Årsvis är det 170 000 kr före skatt.

Håller de "löne"-förhandlingar varje år, eller "tjänar" han mindre och mindre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in