Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Du blandar ihop havsis och de tjocka shelfisarna modell Larsen A-D:
https://en.wikipedia.org/wiki/Larsen_Ice_Shelf
Nu är shelfisen, isen som omger Antarktis som en hylla(shelf) Att den släpper då och då, nära land betyder inget för shelfisens utbredning som helhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Dels har man radarsatellit och dels mäter man direkt massan med GRACE.
Men historiskt vet man inte före 2002.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Grönland förlorar dock hela tiden is, och det är is på land som höjer haven:
http://polarportal.dk/en/greenland/mass-and-height-change/
Citat:
High on the central region of the ice sheet, however, the GRACE satellites show that there is a small increase in the mass of the ice. Other measurements suggest that this is due to a small increase in precipitation/snowfall.
Då blir frågan om det har varit ovanligt lite snöfall i andra områden?
Nu vill jag inte förklara bort att isen minskar på vissa ställen, bara visa att allt är inte så enkelt.
Egentligen borde kalvningen öka, med mer is på land, inte öka med mindre is, som man säger. Så det kan lika gärna vara så med Grönland och Arktis att det har varit ovanligt mycket is tidigare. För speciellt Antarktis är det istillväxt på vissa ställen och avsmältning på andra. Vilket borde vara rätt så naturligt.
Tittade på borrhålen också, men trots att det verkar finnas hur många orsaker till fel som helst, anser man att några visar rätt och därför kan användas. Det där dömer jag nog ut, faktiskt. Känns krystat.
Det jag tycker är konstigt, och som ingen egentligen lyckats förklara för mig, är varför det inte blir fuktigare och mer nederbörd. Från början menade man att det skulle bli resultatet av växthuseffekten, som i ett växthus. Mer avdunstning, skulle p.g.a. den högre temperaturen, leda till mer nederbörd och fuktigare klimat.
I stället är det mindre nederbörd och torrare än tidigare. I alla fall som jag uppfattar det. Jag uppfattar det inte heller som det blivit så mycket fuktigare på andra ställen, även om man alltid drar upp allt ovanligt varmt väder som tecken på växthuseffekten och kallt väder är naturliga variationer. För även jag anser att klimatet har blivit något varmare här, medan senvinter och vår har blivit något kallare än tidigare. Men allt väder är förstås naturligt.
.