2022-06-11, 19:50
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

Men släpp hysterin kring växthuseffekten. Det är inte värme som får glaciärerna att smälta. Det är sotpartiklar. De smältande glaciärerna är svarta av smuts. Gammal smuts som förts dit med vindarna. Och när glaciären börjat smälta friläggs mer smutspartiklar. (varje smutspartikel är som en liten solfångare)!

M.a.o. - inget växthus.

Så nu när vi renar alla avgaser från värmeverk och bilar och allt färre sotpartiklar släpps ut så borde det bli kallare per din logik. Varför blir det allt varmare?
Citera
2022-06-11, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
I teorin. Det är bara det att vi eldar upp fossila bränslen som lagrats under miljontals år på ett sekel. Detta till skillnad från vår mat där växterna år för år tar upp lika mycket CO2 som vi sen andas ut.
Jo det är ju förstås riktigt.

Om det inte vore för oss, hade oljan och kolen till slut ändå kommit "upp till ytan" genom naturliga orsaker? (Eller har vår planet hittat ett fiffigt sätt att för alltid begrava koldioxiden?)
Citera
2022-06-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Om det inte vore för oss, hade oljan och kolen till slut ändå kommit "upp till ytan" genom naturliga orsaker? (Eller har vår planet hittat ett fiffigt sätt att för alltid begrava koldioxiden?)
Vi har erosion som nöter ned mark uppifrån och kan frigöra kol och olja och plattektonik som kan föra ned kol och olja till sådant djup att den oxiderar och så småningom pyser upp i en vulkan som CO2.

I geologiskt perspektiv är kol och oljereserverna försumbara jämfört med allt kol som finns lagrat som karbonater i berggrunden, men även sådant cirkulerar genom plattektoniken. Kol försvinner ur biosfären som kalksten och förs upp via vulkaner. Nu släpper vi dock ut ca 100 gånger mer CO2 än vulkaner så balansen har rubbats.
Citera
2022-06-12, 04:22
Medlem
Mm, vi har ingen koll på hur många som föds i andra länder, ingen begränsningar. 1950-talet var vi ca 1,7 miljarder människor på jorden, tror jag. Under de senaste åren har vi blivit 7 miljarder. Ganska stor ökningen på bara några decennier. Men de brukar döda varandra därnere, så det försvinner ju också. XD. Men bilar släpper nog ut mkt mer CO2 än människor, om det var växthuseffekten du tänkte på.
Citera
2022-06-12, 14:35
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
0 kg. The circle of life du vet. Allt går runt. Koldioxiden djuren andas ut tas upp av växter, som dels producerar syre och dels blir föda för djur, etc.

Den "enda" CO2 som vi verkligen tillför är från fossila bränslen som vi bränner.

Citat:
I teorin. Det är bara det att vi eldar upp fossila bränslen som lagrats under miljontals år på ett sekel. Detta till skillnad från vår mat där växterna år för år tar upp lika mycket CO2 som vi sen andas ut.

Nu känns det här inte riktigt korrekt. Menar ni att om människor släpper ut 1,5 miljarder ton med 4 miljarder människor eller 2,5 miljarder ton/år med 7 miljarder, så kommer det att per automatik tas upp av växterna och omvandlas till syre. Nu har man inte räknat på metanutsläppen från oss heller, men oavsett det
Då borde det väl inte ha någon betydelse om vi släpper ut ännu mer, för allt kommer att omvandlas till syre.

Att det inte skulle tillföra något extra är förstås inte korrekt, även om det är relativt lite totalt. I Sverige motsvarar koldioxidutsläppen från människan, faktiskt nästan 25% av vad transporterna släpper ut. 3,65 miljoner ton jämfört med 15 miljoner ton för transporterna om vi släpper ut 1 kg/dag. Så håll andan.
.
Citera
2022-06-12, 15:22
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nu känns det här inte riktigt korrekt. Menar ni att om människor släpper ut 1,5 miljarder ton med 4 miljarder människor eller 2,5 miljarder ton/år med 7 miljarder, så kommer det att per automatik tas upp av växterna och omvandlas till syre. Nu har man inte räknat på metanutsläppen från oss heller, men oavsett det
Då borde det väl inte ha någon betydelse om vi släpper ut ännu mer, för allt kommer att omvandlas till syre.

Att det inte skulle tillföra något extra är förstås inte korrekt, även om det är relativt lite totalt. I Sverige motsvarar koldioxidutsläppen från människan, faktiskt nästan 25% av vad transporterna släpper ut. 3,65 miljoner ton jämfört med 15 miljoner ton för transporterna om vi släpper ut 1 kg/dag. Så håll andan.
.
Var tror du att kolatomerna i utandningen kommer ifrån? De skapas iaf inte i vår kropp.
Citera
2022-06-12, 16:06
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Var tror du att kolatomerna i utandningen kommer ifrån? De skapas iaf inte i vår kropp.
Nej, där har du rätt, reagerade för fort utan att tänka igenom det. Så i det har jag fel. Även om volymerna var intressanta.
Citera
2022-06-12, 16:09
Medlem
Citat:
Nu känns det här inte riktigt korrekt. Menar ni att om människor släpper ut 1,5 miljarder ton med 4 miljarder människor eller 2,5 miljarder ton/år med 7 miljarder, så kommer det att per automatik tas upp av växterna och omvandlas till syre
Om vi har mat att föda 7 miljarder människor så måste uppenbarligen växterna binda så mycket CO2.
Citat:
Om du strikt håller dig till vår utandning stämmer det, men vi orsakar ju en massa andra utsläpp, förbrukar resurser etc. Om all fotosyntes går till att producera mat till människor blir t ex inte något kvar till vilda djur.
Citera
2022-06-12, 16:45
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Om vi har mat att föda 7 miljarder människor så måste uppenbarligen växterna binda så mycket CO2.

Om du strikt håller dig till vår utandning stämmer det, men vi orsakar ju en massa andra utsläpp, förbrukar resurser etc. Om all fotosyntes går till att producera mat till människor blir t ex inte något kvar till vilda djur.
Nu har jag erkänt min egen dumhet i det här men problemet är för mycket människor och att de tar för mycket mark när de gäller djuren. Själv menar jag att lösningen för koldioxiden sitter i att gå över från fossila bränslen till vatten, vind, sol och kärnkraft även om jag inte tror att vi får de katastrofsituationer som man förespår. Jag ser det lika mycket eller mer ur miljö än klimathänseende, d.v.s. renare och bättre luft, framförallt i städerna.
Den stor kraschen kommer att komma om vi inte längre kan föda alla. Kanske i höst om skördarna inte kommer ut?
Men generellt blir jordbruket bättre också. Vi får större skördar ur samma yta. Även urbaniseringen frigör mer ytor för djuren i de länder där befolkningen står stilla eller går bakåt. Vi får helt enkelt se vad som händer.
Citera
2022-06-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Så nu när vi renar alla avgaser från värmeverk och bilar och allt färre sotpartiklar släpps ut så borde det bli kallare per din logik. Varför blir det allt varmare?

Jag kanske uttryckte mig otydligt?
Jag skrev: Alltså inget växthus.
Det betyder med andra ord att det som startade all denna hysteri om klimatet var glaciärerna som smälter. Men anledningen till smältandet är inte värme eller växthus. Det är sot.
Sotet har inget med klimatet att göra. Det är bara smuts från kolkraftverk. Och en och annan smutsig fartygsmaskin.
Det finns väldigt många kolkraftverk i den industrialiserade delen av världen.

Och vill man veta medeltemperaturen på en ort är det mycket enkelt. Bara mät temperaturen 10 meter under markytan. Där är temperaturen densamma som årsmedeltemperaturen.

Så som sagt tror jag inte det blir varmare. Och skulle det bli någon grad varmare, så ligger det väl inom gränserna för naturliga fluktuationer.

Om vi fick bort sotet nu, hjälper det inte glaciärerna för de håller sot från tidigare år, som kommer fram när de smälter. Sot som släppts ut i decennier, ligger i isen - och ju mer is som smälter desto mer sot kommer fram. Så det är kört med glaciärerna för länge sedan. Nu smälter världens näst största glaciär. (Grönland smälter och det är så smutsigt) Men varifrån har du fått att det är rening på kraftverken?
Citera
2022-06-12, 17:10
Medlem
Citat:
Men generellt blir jordbruket bättre också. Vi får större skördar ur samma yta. Även urbaniseringen frigör mer ytor för djuren i de länder där befolkningen står stilla eller går bakåt. Vi får helt enkelt se vad som händer.
Vi vet vad som händer: "Animal populations worldwide have declined nearly 70% in just 50 years, new report says"
https://www.cbsnews.com/news/endangered-species-animal-population-decline-world-wildlife-fund-new-report/
Citera
2022-06-12, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag kanske uttryckte mig otydligt?
Jag skrev: Alltså inget växthus.
Det betyder med andra ord att det som startade all denna hysteri om klimatet var glaciärerna som smälter. Men anledningen till smältandet är inte värme eller växthus. Det är sot.
Det finns mycket lite sot runt Antarktis. Likafullt smälter det. Termometrar visar ökande temperatur, det beror heller inte på sot. Växtzoner flyttar mot polerna. Det beror inte på sot osv.
Citat:
Och vill man veta medeltemperaturen på en ort är det mycket enkelt. Bara mät temperaturen 10 meter under markytan. Där är temperaturen densamma som årsmedeltemperaturen.
Det tar tid för värme att tränga ned i marken vilket innebär att man genom att mäta temperatur som funktion av djupet i borrhål kan göra en rekonstruktion av temperaturen bakåt i tiden, och gissa vad, det visar också att jorden blir varmare.
Citat:
Så som sagt tror jag inte det blir varmare. Och skulle det bli någon grad varmare, så ligger det väl inom gränserna för naturliga fluktuationer.
Förvisso är istidscyklerna naturliga fluktuationer, men det innebär inte att de var utan konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in