Citat:
Ursprungligen postat av
Sadoman
Så nu när vi renar alla avgaser från värmeverk och bilar och allt färre sotpartiklar släpps ut så borde det bli kallare per din logik. Varför blir det allt varmare?
Jag kanske uttryckte mig otydligt?
Jag skrev: Alltså inget växthus.
Det betyder med andra ord att det som startade all denna hysteri om klimatet var glaciärerna som smälter. Men anledningen till smältandet är inte värme eller växthus. Det är sot.
Sotet har inget med klimatet att göra. Det är bara smuts från kolkraftverk. Och en och annan smutsig fartygsmaskin.
Det finns väldigt många kolkraftverk i den industrialiserade delen av världen.
Och vill man veta medeltemperaturen på en ort är det mycket enkelt. Bara mät temperaturen 10 meter under markytan. Där är temperaturen densamma som årsmedeltemperaturen.
Så som sagt tror jag inte det blir varmare. Och skulle det bli någon grad varmare, så ligger det väl inom gränserna för naturliga fluktuationer.
Om vi fick bort sotet nu, hjälper det inte glaciärerna för de håller sot från tidigare år, som kommer fram när de smälter. Sot som släppts ut i decennier, ligger i isen - och ju mer is som smälter desto mer sot kommer fram. Så det är kört med glaciärerna för länge sedan. Nu smälter världens näst största glaciär. (Grönland smälter och det är så smutsigt) Men varifrån har du fått att det är rening på kraftverken?