2022-06-10, 18:33
Medlem
Branschorganisationen Tidningsutgivarna hotar anmäla SVT till EU-kommissionen
UPPDATERAD IDAG 16:02PUBLICERAD IDAG 14:54

Länk SVT:https://www.svt.se/kultur/tu-tidning...u-kommissionen

Tu egen debatt: https://tu.se/standpunkt/lat-inte-pu...d-dagspressen/

Så vad är chansen att SVT viker sig och stå bakom en pay wall eller korta ner text till nån pussel nivå?

Gratis svensk text som försvinner.
Citera
2022-06-10, 18:41
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwixx
Länk SVT:https://www.svt.se/kultur/tu-tidning...u-kommissionen
Citat:
SVT har för långa nyhetsartiklar i text och konkurrensen ”slår undan benen” för dagspressen. Det menar Tidningsutgivarna, TU, som hotar med att lyfta frågan till EU-kommissionen om förändring inte sker.

– Att svenska staten finansierar SVT:s nyhetsförmedling på nätet som den ser ut i dag är ett brott mot EU:s regler för statsstöd, säger vd:n Johan Taubert.

Dåligt om allt hamnar bakom betalvägg
Citera
2022-06-10, 19:05
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Det vore förstås bättre om SVT fick lov att stå på egna ben precis som de andra istället för att få betalt ifrån skattebetalarna. Men så länge skattebetalarna tvingas betala så har vi rätt att kräva hög kvalité, vilket vi redan saknar tack vare deras höga partiskhet i alla stora frågor. Korta faktafattiga artiklar hade bara gjort saken ännu värre och då har vi ännu en anledning till att kräva att få skattepengarna tillbaka.

Det vill nog även SVT helst undvika, för kortare artiklar begränsar även den vinklingspotential eller det utrymme som finns att vinkla artiklarna enligt "narrativet" som de idag har och utnyttjar flitigt. Trump någon?
Senast redigerad av TheOldOneKnows 2022-06-10 kl. 19:07.
Citera
2022-06-10, 19:06
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Har ju varit snack om detta länge. Nu när bägaren äntligen runnit över så antar jag att det beror alla platser på skutan Svt/SR numera är upptagna. De utanför har inte längre några förhoppningar om kunna komma ombord framöver.

Jag måste ge TU rätt här. Själv har jag på senare tid börjat använda svt.se som en nyhetssajt där jag enbart läser artiklarna (tittar på klippen en gång på trettio typ) medan jag väldigt sällan läser andra svenska gammelmedier. Då jag inte har tv så går jag gärna med på slippa betala skatt för melodifestivalen et al i utbyte mot kortare texter på svt.se.
Citera
2022-06-10, 20:34
Medlem
TU är som tex STIM mfl, stora egoister.
Man får väl lyssna på EKOT varje dag
så slipper man undan TU ändå.
Citera
2022-06-10, 20:41
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
TU är som tex STIM mfl, stora egoister.
Man får väl lyssna på EKOT varje dag
så slipper man undan TU ändå.
Sveriges radio skriver tre rader text om varje inslag. SvT skriver en smärre roman om varje avsnitt, det är skillnaden.
Citera
2022-06-10, 23:19
Medlem
Utsiktslöst, skulle jag säga. Många länder har statligt backade tv-kanaler som sänder nyheter på heltid och dessutom lägger upp ambitiösa nyhetssajter. Och på sina webbsajter kan de ta upp både sådant de har grövt fram själva och analyser/referat av andras nyheter.

Exempel: Deutsche Welle, BBC News, France24. Eller statliga tv-bolag som inte sänder nyheter på heltid men däremot lägger upp nyhetstexter på sina sajter: France 2, DR (Danmark), YLE (Finland) osv...Alla dessa är gratis tillgängliga och erbjuder material som liknar dagstidningarnas.
Citera
2022-06-11, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Sveriges radio skriver tre rader text om varje inslag. SvT skriver en smärre roman om varje avsnitt, det är skillnaden.
Du kanske har missat att man fritt kan lyssna på SR:s program och inslag via deras sajt? Många numera är mer bekväma med att lyssna eller se på nyheter än att läsa längre bitar text.
Citera
2022-06-11, 12:47
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Du kanske har missat att man fritt kan lyssna på SR:s program och inslag via deras sajt? Många numera är mer bekväma med att lyssna eller se på nyheter än att läsa längre bitar text.
Låt mig ta ett exempel från SvT’s sajt. https://www.svt.se/sport/motorsport/...a-mc-tavlingen
Det finns inga rörliga bilder och inget ljud. Bara en text om en man och hans son som båda körde ihjäl sig på mc-tävlingen på Isle of Man.
Det är sådant som TU inte gillar.
SR gör inte så.
Citera
2022-06-11, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Låt mig ta ett exempel från SvT’s sajt. https://www.svt.se/sport/motorsport/...a-mc-tavlingen
Det finns inga rörliga bilder och inget ljud. Bara en text om en man och hans son som båda körde ihjäl sig på mc-tävlingen på Isle of Man.
Det är sådant som TU inte gillar.
SR gör inte så.
Mängder med utlänska statsdrivna tv-kanaler publicerar liknande på sina webbsajter, som jag påpekade i en post precis före den du citerade. Utan någon video eller liknande. Det här är numera en del av tv-kanalers normala trafik.

TU har knappast någon chans att få till något slags förbud mot SVT att fortsätta göra detsamma.
Citera
2022-12-02, 16:19
Medlem
Salama-Blixts avatar
TU har inte sagt något om att själva sluta sända radio och TV. Och många av texterna hos tidningarna är tagna från andra utländska tidningar och dessutom dåligt översatta. Jag läste gärna DN på den tiden man kunde läsa om allt som hade hänt i Sverige. Ju fler och större bilder i en tidning, ju mindre kvalitativ text = sämre tidning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in