2022-06-10, 14:07
Medlem
Tardigrads avatar
De senaste månaderna har min röst blivit mörkare och skrovligare, nästan som att jag är hes. Blir också hes mycket snabbare än normalt. Har googlat lite men inte hittat någon rimlig orsak till detta, så nu frågar jag Flashbacks hobbyläkare istället.

Jag är en ung vuxen kvinna, definitivt ute ur puberteten. Har aldrig rökt en cigarett i hela mitt liv. Pratar inte jättemycket då jag är ganska introvert och bor själv. Inga allergier. Har aldrig haft covid, och inte haft någon förkylning eller andra besvär med halsen på väldigt länge. Dricker te och kaffe någon enstaka gång, annars dricker jag antingen vatten eller sockerfri saft.
Citera
2022-06-10, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tardigrad
De senaste månaderna har min röst blivit mörkare och skrovligare, nästan som att jag är hes. Blir också hes mycket snabbare än normalt. Har googlat lite men inte hittat någon rimlig orsak till detta, så nu frågar jag Flashbacks hobbyläkare istället.

Jag är en ung vuxen kvinna, definitivt ute ur puberteten. Har aldrig rökt en cigarett i hela mitt liv. Pratar inte jättemycket då jag är ganska introvert och bor själv. Inga allergier. Har aldrig haft covid, och inte haft någon förkylning eller andra besvär med halsen på väldigt länge. Dricker te och kaffe någon enstaka gång, annars dricker jag antingen vatten eller sockerfri saft.
Kan vara allt från någon godartad tumör eller tex nervpåverkan, men man ska även ha andra orsaker i tankarna, sök.
Citera
2022-06-10, 14:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Är det mycket pollen i luften så behöver man inte vara allergisk för att känna av detta. På vissa personer så kan det sätta sig i halsen.

Kan också bero på mögel eller dålig miljö hemma eller på arbetsplatsen med mycket damm eller liknande.
Citera
2022-06-10, 14:52
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
De senaste månaderna har min röst blivit mörkare och skrovligare, nästan som att jag är hes. Blir också hes mycket snabbare än normalt. .
Äter före sänggående?
Snusar?
Gillar kaffe, juice och alkohol?
Och fet och kryddstark mat?
Undviker fiberrik mat?
Lyfter tungt och gör framåtböjningar?
Läkemedel/kosttillskott?
---------------------------------------------
Kan ge heshet som inte går över
Citera
2022-06-10, 15:28
Moderator
Briasccas avatar
Förutom de goda möjliga medicinska diagnoserna ovan kan man lägga till att det kan vara en karaktärröst som är på väg att utvecklas. Heshet eller beslöjade röster (altröster) tillhör de många varianter av röster som vi människor har, och ibland utvecklas de inte förrän senare i livet. Kan vara en sångmusikalisk tillgång t.ex. alla spännande röster från Zarah Leander till Janis Joplin.
Citera
2022-06-10, 17:17
Medlem
-GGs avatar
Vissa cancerformer kan ge hes röst när de tidiga symptomen visar sig.

Jag skulle råda dig att inte ta lätt på det. Kolla upp det och stå på dig.
Citera
2022-06-10, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Vissa cancerformer kan ge hes röst när de tidiga symptomen visar sig.

Jag skulle råda dig att inte ta lätt på det. Kolla upp det och stå på dig.
Främst lungcancer som givit överväxt recurens larynxnerven
Senast redigerad av Monday1 2022-06-10 kl. 18:37.
Citera
2022-06-10, 19:27
Medlem
godboys avatar
Nu ska jag inte måla fan på väggen, men vid Larynxcancer är ihållande heshet ett debutsymptom. Rekommenderar TS att söka för att kontrollera vad hesheten kan bero på. Eventuellt kan en datortomografi eller/och att gå ner med en liten kamera för att skåda.
Citera
2022-06-10, 19:40
Medlem
Kan vara just för att du är introvert och inte pratar så mycket. När du väl pratar blir rösten hes för att du inte använt den så ofta. Allergi mot katter kan ge hes röst också.
Citera
2022-06-10, 21:39
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Heshet längre än tre veckor skall utredas, kontakta vårdcentralen.

"Kontakta en vårdcentral om du har varit hes i mer än tre veckor"

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdo...ch-tal/heshet/
Senast redigerad av trottwell 2022-06-10 kl. 21:42.
Citera
2022-06-10, 21:43
Medlem
Ja att du är introvert och inte pratar så mycket så kanske du blir klen i rösten och låter hes. Ungefär som en som inte sjunger ofta sjunger falskt.
Citera
2022-06-11, 13:59
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Äter före sänggående?
Snusar?
Gillar kaffe, juice och alkohol?
Och fet och kryddstark mat?
Undviker fiberrik mat?
Lyfter tungt och gör framåtböjningar?
Läkemedel/kosttillskott?
---------------------------------------------
Kan ge heshet som inte går över

Citat:

Möjlig reflux
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in