2022-06-09, 12:03
Medlem
Har tagit bort lite grejor i lägenheten och nu har jag ett glapp, hålrum mellan två golv. Glappet är 6-7 centimeter långt och golven på båda sidor glappet är gammaldags ekparkett. Problemet är att det är ca 4 mm nivåskillnad mellan golven.

Ska lägga en 10 cm bred golvtröskel över glappet, lättmetall-tröskel, redan införskaffad. Tröskeln är relativt platt undertill - dvs ingen s.k. 'T-tröskel', som jag kallar dom - och tröskeln är lätt buktad upptill.

Gjorde en handskiss om det kan hjälpa att få överblick: https://ibb.co/XYC0jxR
Golvet till vänster på skissen är som sagt ca 4 mm högre än den högra sidan. Sen ska tröskeln fästas över detta.

Eftersom man inte är någon hantverkare själv, skulle man uppskatta tips hur man löser det här på lämpligast praktiska sätt, som även ser diskret och rumsrent ut?

För att undvika att tröskeln lutar, har jag funderat på att lägga en tunn 4mm tjock ek-list på det lägre golvet, limma fast den listen i parketten, och sen limma fast tröskeln i det högre golvet, över till ek-listen.

I så fall blir det även en fråga om vilket slags lim? Är en hyreslägenhet, så när kvartersvärden ser detta (han ska komma upp och besikta av när det är klart), och kanske inte gillar lösningen? då vill man kunna ta bort lösningen utan att fucka upp parketten totalt, vilket man ju gör om limmet man använt är ett sataniskt starkt lim.
Vilket lim kan vara bra i så fall?

Söker tips, åsikter och bra lösningar
Tack på förhand
Senast redigerad av Valentin90 2022-06-09 kl. 12:06.
Citera
2022-07-01, 00:23
Medlem
Peter77s avatar
I ditt fall hade jag då pratat med hyresvärden eller dess fastighetsskötare först.

Annars är det inte helt ovanligt att man har lite nivåskillnad i genomgångar från t.ex hall där det kan ha lagts golv i ett av rummen senare men inte i hallen. Med just sån typ av tröskel jag tror du menar. Finns ju både raka sådana och sådana som är till för att just överbrygga nivåskillnad. Där tröskeln då lutar så att säga. Aldrig något som stört mig.

Sitter det dörr i genomgången förresten? Eller är det bara en genomfart så att säga?

Men prata med fastighetsskötaren vad de rekommenderar. Så slipper du obehagliga överraskningar och göra om och hålla på.

Bra bygglim är PL400. Men du får typ aldrig bort det du limmat
Citera
2022-07-01, 00:28
Medlem
gör som vi snickare brukar göra..nivåskilnaden fixar man med en remsa massonit...den kan du sätta fast med dubbelhäftande tejp..skall du skruva använd gipsskruv...tunna å lämnar knapt nått märke alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in