• 1
  • 2
2022-06-08, 22:26
Medlem
Utopiantoss avatar
Jonas Lundström, frilansjournalist och kolumnist i Norran omber i digitala Expressen 5/6 och papperstidningen 7/6 att granska det feministiska skuldbeläggandet. Högt läsvärde enligt mig. Nedan två korta utdrag.

expressen.se/debatt/man-ar-omtanksamma-kvinnor-privilegierade/
Citat:
Samtidigt nonchaleras erkännandet av de kvinnliga privilegier som manliga normer skapar.
Följande är några av de mest utsatta i samhället och ett av könen är i stor majoritet. Uteliggare, majoriteten män. Personlig konkurs, män. Dödsfall i arbetsliv, män. Självmord, män.
Frågor att diskutera:
1. - Hur har Jonas Lundström rätt eller fel i sin kritik?
2. - Är män eller kvinnor mest utsatta i samhället?
3. - Hur är det med alla krig och skottlossningar som män startar?

Tillägg: Å ena sidan tvingas män i händelse av krig att storma militära befästningar med bajonetten i högsta hugg. Å andra sidan dör nog fler kvinnor i krig, då civila tenderar att drabbas hårdast av svält och plundring. Undantag på rak arm: WW1.
Senast redigerad av Utopiantos 2022-06-08 kl. 23:23.
Citera
2022-06-08, 22:35
Medlem
Drama-Llamas avatar
Maken till erbarmlig svada var det länge sedan jag såg. När man öppnar länken undrar man ju förstås vilka "privilegier" det är kvinnor skulle ha enligt herr Lundström, men han förmår bara räkna upp detta: De är sämre på att försätta sig i konkurs än män, de är sämre på att ta livet av sig, de är bättre på att överleva arbetslivet och sjukvården. OK. Jag tror att herr Lundström, om han brydde sig om petitesser som intellektuell heder, borde ha slagit upp ordet "privilegium" i en ordbok innan han sålde den här texten. Men jag förmodar att honoraret vägde tyngre.
Senast redigerad av Drama-Llama 2022-06-08 kl. 22:59.
Citera
2022-06-08, 22:44
Medlem
Mikibus avatar
Jag är vit kvinna och borde med andra ord ha massor av privilegier just nu. Var kan man samla in sina privilegier någonstans? Jag behöver dem nämligen.
Citera
2022-06-08, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikibu
Jag är vit kvinna och borde med andra ord ha massor av privilegier just nu. Var kan man samla in sina privilegier någonstans? Jag behöver dem nämligen.

Är man tillräckligt bortskämd brukar man bli blind för allt man har och får.
Citera
2022-06-08, 23:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pelle.snus
Är man tillräckligt bortskämd brukar man bli blind för allt man har och får.

Vita kvinnan är väl den mest privilegierade människan som finns. :/
Citera
2022-06-08, 23:18
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Kraftigt generaliserande och därmed provocerande artikel givetvis. Det får man ha i åtanke. Minskad sannolikhet att bli uteliggare eller dö i arbetsplatsolycka är något antar jag.

Och att tvingas storma en fientlig skyttegrav med geväret i högsta hugg. Men i de flesta krig dör fler kvinnor än män, då de utgör en majoritet av civilbefolkningen, och oftast dör betydligt fler civila än soldater, eftersom soldater är bättre organiserade, utbildade och beskyddade. Arméer drar oftast fram och tillbaka genom sargade civila områden. Plundrar all mat de kommer åt, dödar och våldtar. 30-åriga kriget. WW2. Koreakriget. Enda undantaget jag på rak arm kan komma på är WW1, skyttegravskriget. Finns säkert fler.
Citera
2022-06-08, 23:32
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Maken till erbarmlig svada var det länge sedan jag såg. När man öppnar länken undrar man ju förstås vilka "privilegier" det är kvinnor skulle ha enligt herr Lundström, men han förmår bara räkna upp detta: De är sämre på att försätta sig i konkurs än män, de är sämre på att ta livet av sig, de är bättre på att överleva arbetslivet och sjukvården.
Privilegier onekligen ett starkt ord. Frågan är om dessa "privilegier" trots allt väger tyngre än mäns "privilegier". Enligt många, däribland feminister, är kvinnor mer utsatta än män i samhället. I hemmet misshandlas nog fler kvinnor, och utomhus nog fler män. Våldtäkt och sexuella trakasserier ska självklart tas i beaktan, men liv-och-död väger enligt mig tyngre. Vad anser du om mina tre rader?
Citera
2022-06-09, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Kraftigt generaliserande och därmed provocerande artikel givetvis. Det får man ha i åtanke. Minskad sannolikhet att bli uteliggare eller dö i arbetsplatsolycka är något antar jag.

Och att tvingas storma en fientlig skyttegrav med geväret i högsta hugg. Men i de flesta krig dör fler kvinnor än män, då de utgör en majoritet av civilbefolkningen, och oftast dör betydligt fler civila än soldater, eftersom soldater är bättre organiserade, utbildade och beskyddade. Arméer drar oftast fram och tillbaka genom sargade civila områden. Plundrar all mat de kommer åt, dödar och våldtar. 30-åriga kriget. WW2. Koreakriget. Enda undantaget jag på rak arm kan komma på är WW1, skyttegravskriget. Finns säkert fler.

Är det en gissning att fler kvinnor dör i krig? Har du något som styrker påståendet? Har hört påståendet från feminister men jag ser inte logiken i det.

Jag har hört tvärtom att flest män dör i krig. För det första så är det flest män som är soldater. För det andra så ses inte kvinnor som särskilt farliga och hotfulla så risken är nog störta att soldater dödar civila män än civila kvinnor. Dessutom så skyddar män sin familj och utsätter sig för större faror.
Citera
2022-06-09, 00:20
Medlem
RandyWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Jonas Lundström, frilansjournalist och kolumnist i Norran omber i digitala Expressen 5/6 och papperstidningen 7/6 att granska det feministiska skuldbeläggandet. Högt läsvärde enligt mig. Nedan två korta utdrag.

expressen.se/debatt/man-ar-omtanksamma-kvinnor-privilegierade/

Frågor att diskutera:
1. - Hur har Jonas Lundström rätt eller fel i sin kritik?
2. - Är män eller kvinnor mest utsatta i samhället?
3. - Hur är det med alla krig och skottlossningar som män startar?

Tillägg: Å ena sidan tvingas män i händelse av krig att storma militära befästningar med bajonetten i högsta hugg. Å andra sidan dör nog fler kvinnor i krig, då civila tenderar att drabbas hårdast av svält och plundring. Undantag på rak arm: WW1.

Icke pk vinkel, vanligt för och efternamn=Han har rätt 98% av gångerna
Citera
2022-06-09, 01:02
Medlem
Mäns psykiska hälsa har man ju ignorerat länge iaf.

Kvinnors psykiska hälsa är väldigt viktig dock typ hela tiden.
Citera
2022-06-09, 02:01
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Är det en gissning att fler kvinnor dör i krig? Har du något som styrker påståendet?
Gissning. Ingen vet, inte ens forskare. Jag har tyvärr inte noterat var i och eller ens vilka böcker, om jag ens har kvar dem. De flesta bedömningar i böcker jag läst är att civila dödsoffer utgör stor majoritet, men även att det är ungefär lika. Krig på 1700-talet och tidigare gissar jag var ännu mer snedfördelade till civilas nackdel.

Följande är det enda "skrifter" jag har att erbjuda.
en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties
en.wikipedia.org/wiki/Civilian_casualty_ratio
Citat:
Jag har hört tvärtom att flest män dör i krig. För det första så är det flest män som är soldater. För det andra så ses inte kvinnor som särskilt farliga och hotfulla så risken är nog störta att soldater dödar civila män än civila kvinnor. Dessutom så skyddar män sin familj
När vapen avlossas. Men vilket kön drabbas hårdast av svält (jag vet inte)? Andelen civila kvinnor är högre än civila män. Soldater har bättre tillgång till föda. Soldaters empati minskar i krig, och kvinnor är lätta offer för traumatiska soldater som vill hämnas på fienden.

"One general conclusion can however be drawn: men are more likely to die during conflicts, whereas women die more often of indirect causes after the conflict is over."
prio.org/publications/7207#:~:text=Data%20on%20violent%20deaths%20(mostl y,the%20conflict%20is%20officially%20over.
Citera
2022-06-09, 02:10
Medlem
Softers avatar
Citat:
Du är välsignad med Tinder och feminism, var glad för det, kvinnor har aldrig mått bättre än nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in