2022-06-08, 18:38
Medlem
Hej

Jag har ett stort problem med fotsvett. Jag kan typ inte ha skor på mig utan att fötterna börjar svettas efter en stund, då dom blir varma av skorna.

När jag kommer hem från jobbet och tar av mig skorna så luktar fötterna as. Spelar ingen roll vilka skor jag har på mig. Nu har jag t. ex. ett par Converse i tyg.

Att gå barfota är ju inget bra alternativ.

Finns det något bra sätt att lösa detta? Fler här med samma problem?

Känns pinsamt och jobbigt i sociala sammanhang.
Senast redigerad av SkrumpPung1987 2022-06-08 kl. 18:44.
Citera
2022-06-08, 18:42
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrumpPung1987
Hej

Jag har ett stort problem med fotsvett. Jag kan typ inte ha skor på mig utan att fötterna börjar svettas efter en stund, då dom blir varma av skorna.

När jag kommer hem från jobbet och tar av mig skorna så luktar dom as. Spelar ingen roll vilka skor jag har på mig. Nu har jag t. ex. ett par Converse i tyg.

Att gå barfota är ju inget bra alternativ.

Finns det något bra sätt att lösa detta? Fler här med samma problem?

Känns pinsamt och jobbigt i sociala sammanhang.
Skura baktassarna med vatten tvål och borste varje dag, byt strumpor ofta, låt skorna torka och vädrade under tiden som du använder andra skor och tåjams lukten försvinner.
Citera
2022-06-08, 18:43
Moderator
Amirons avatar
Inte direkt något för R&S, så vi försöker med Kläder och skor istället.

R&S -->> Kläder och Skor

//Mod
Citera
2022-06-08, 18:43
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Prova någon "torrprodukt" som gör att man svettas mindre, typ Absolut Torr eller någon liknande antiperspirant.

Att skrubba fötterna med en tvättsvamp för att få bort döda hudceller kan också vara något du kan prova.
Citera
2022-06-08, 18:48
Medlem
Du behöver byta ut alla skor. Det är bakterier i skorna som stinker. Dessa bakterier går inte att få bort.

Sedan vara noga med nya skor, att bara använda dom med dagligen nytvättade fötter och strumpor. Var aldrig barfota i skor.

Fötterna svettas även ofta mer om man använder deodorant i armhålan. Svetten därifrån söker sig då gärna till häcken eller fötterna istället, för värmen ska bort tycker kroppen.
Senast redigerad av MisterMagooo 2022-06-08 kl. 18:51.
Citera
2022-06-08, 18:50
Medlem
welcometorealitys avatar
Köp skoinlägg mot fotsvett.
Citera
2022-06-08, 18:50
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Du behöver byta ut alla skor. Det är skorna som stinker.

Sedan vara noga med nya skor, att bara använda dom med dagligen nytvättade fötter och strumpor.

Ja… bakterier sitter ofta i skorna och luktar av värme. Lite välbekant kan man säga.

Fotdeodorant och skodeo.

Tvätta fötterna varje dag. Inte bara med vatten.
Citera
2022-06-08, 18:52
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Du behöver byta ut alla skor. Det är bakterier i skorna som stinker. Dessa bakterier går inte att få bort.

Sedan vara noga med nya skor, att bara använda dom med dagligen nytvättade fötter och strumpor. Var aldrig barfota i skor.

Fötterna svettas även ofta mer om man använder deodorant i armhålan. Svetten därifrån söker sig då gärna till häcken eller fötterna istället.

Det påstås att man kan lägga skorna i frysen över natten för att döda bakterier.
Citera
2022-06-08, 18:54
Avslutad
Vad för strumpor har du?
Många har ju syntetfibrer
Bomull o Bambu är ju bäst.

Att tvätta skorna med Galltvål är mycket bra, även att hälla i Ättika blandat med vatten.
Senast redigerad av Honkenbonken 2022-06-08 kl. 18:59.
Citera
2022-06-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Det påstås att man kan lägga skorna i frysen över natten för att döda bakterier.

Stämmer inte. Bakterierna går i dvala. Men kanske funkar om de ligger i -25 i några år....
Citera
2022-06-08, 19:03
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:

Fötterna svettas även ofta mer om man använder deodorant i armhålan. Svetten därifrån söker sig då gärna till häcken eller fötterna istället, för värmen ska bort tycker kroppen.

Det går att tvätta många typer av skor i tvättmaskinen. 30 grader och skontvätt.
Citera
2022-06-08, 19:04
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Jag brukar bada dem i ättika ett tag och sedan slänga i tvättmaskinen.
De blir inte så snygga dock, lite beroende på vad för sorts sko det är. Men ättika är hyggligt mot bakterier och mögel, man kan spä ut det med T-röd om man behöver lite större mångder och har en dunk ståendes.

När jag själv jobbade på kontor hade jag alltid slip-on tofflor under arbetstid, sådana där som lärare och dagisfröknar ofta har inne.
Luftigt och bra, och mycket billigare att byta ifall de mot förmodan blir permanent svettiga. De behöver inte ha så farligt hög kvalitet då de inte utsätts för samma promenadslitage som ordinarie skor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in