2022-06-10, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Det påstås att man kan lägga skorna i frysen över natten för att döda bakterier.

Microvågsugnen borde gå tänker man. Lägger man skorna i en plastpåse och knyter ordentligt. Kör korta pulser kanske 5-10-15 sekunder på högsta effekt i micron ca 5-10 ggr så borde bakterierna försvinna.

Hälla 50% brännvin eller vodka i skorna. En halv dl i varje så lär det minska iafl
Senast redigerad av Lagunitas1 2022-06-10 kl. 12:11.
Citera
2022-06-10, 12:34
Medlem
MyJustices avatar
Tvätta fötterna varje dag .
Jag använder hårdtvål
Flytande tvål är utspädd undvik flytande tvål .
Lildls hård tvål 2 för en tia .
Eller olivtvål från en turk butik är de bästa .
Kolla om du har fotsvamp
Eller diabetes
Har haft sammaproblem som dig och har det än
Man blir inte av med det .
Men man förbättra det .
Använd gärna footspray varje dag .
Släng ut alla skor du har nu .

Lycka till .
Komihåg .
Hårdtvål är bra ..
Citera
2022-06-10, 13:57
Medlem
Svett luktar inte illa i sig själv, det är bakterier, svampar och annat som luktar.

Du behöver alltså hyfsa hygienen. Tvätta fötterna ordentligt, använd nagelborste och skrubbvante/-svamp samt ordentligt rengörande produkter, exempelvis Hudosil tvål. Eftersom du eventuellt även har svamp kan det vara läge för svampsalva. Viss fotsvamp ger en förskräcklig sötkvalmig odör.

Desinficera fötterna med alcogel 85%.

Men- innan du inleder din nya fothygienritual måste du ta itu med hygiennivån i duschen samt hemmet i övrigt. Det är helt bortkastat om du steriliserar fossingarna och sedan sätter ned dem på grisiga golv. Utrusta dig med kokande vatten, såpa och klor och skura rent ALLT med skurborste/diskborste och skrubbsvamp. Detta får du se till att upprepa med korta intervall om du vill få bukt med din stank.

Tvätta även alla strumpor, handdukar, lakan och annat du har nära kroppskontakt med i 90 grader. Viss fotsvamp överlever allt, så du kan behöva slänga strumpor. Skor kan vara svåra att desinficera, Virkon, sprit, klor och kokande vatten kan funka, annars släng och köp nya.
Citera
2022-06-11, 13:06
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
När man skulle mönstra så fick man fylla i en massa uppgifter.
Där fanns en ruta "besvärande fotsvett", och jag antar att du hade fyllt i den rutan om du mönstrat idag.

Jag tvättade ur mina verkstadsskor med T-röd när jag tyckte att det behövdes, och det verkade fungera.
T-röd borde funka på jamsiga arbetsskor det funkar ju att ta död på fotsvamp
Citera
2022-06-20, 00:28
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrumpPung1987
Hej

Jag har ett stort problem med fotsvett. Jag kan typ inte ha skor på mig utan att fötterna börjar svettas efter en stund, då dom blir varma av skorna.

När jag kommer hem från jobbet och tar av mig skorna så luktar fötterna as. Spelar ingen roll vilka skor jag har på mig. Nu har jag t. ex. ett par Converse i tyg.

Att gå barfota är ju inget bra alternativ.

Finns det något bra sätt att lösa detta? Fler här med samma problem?

Känns pinsamt och jobbigt i sociala sammanhang.
Provat och skura tassarna med borste tvål och vatten, rena strumpor varje dag och sett om det blir bättre? Sommaren och värmen är tåjamsens högsäsong det går inte komma från men man kan göra så lukten försvinner ganska enkelt
Citera
2022-06-20, 12:09
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Provat och skura tassarna med borste tvål och vatten, rena strumpor varje dag och sett om det blir bättre? Sommaren och värmen är tåjamsens högsäsong det går inte komma från men man kan göra så lukten försvinner ganska enkelt

Är man ledig kan man i alla fall ha luftiga skor.
Citera
2022-06-20, 15:44
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
Är man ledig kan man i alla fall ha luftiga skor.
Ja det gör gott
Citera
2022-06-22, 18:44
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Inte direkt något för R&S, så vi försöker med Kläder och skor istället.

R&S -->> Kläder och Skor

//Mod
Jag bollar vidare till medicin och hälsa

Kläder och skor --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2022-06-22, 20:59
Medlem
MissDecibellas avatar
Kör en engångskur ”Lamisil singeldos” och hoppas på att det försvinner om det nu är svamp.

Har tidigare skrivit om min bästa vän som hade samma bekymmer och led av extrem fotsvett i många år innan hon till slut testade botox.

Redan efter första behandlingen kunde hon använda sandaler (vilket hon inte gjort på flera år) och tårarna slutade knappt rinna på hela kvällen.
Hon kör botox än idag och det enda hon ångrar är att hon inte började tidigare.

Då kunde man få det på högkostnadsskyddet, vet inte hur det är med den saken idag.
Senast redigerad av MissDecibella 2022-06-22 kl. 21:02.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in